Hjælp til dokumentudfyldning mht. Eu-Familiesammenføring!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MP1977

Hjælp til dokumentudfyldning mht. Eu-Familiesammenføring!

Indlæg af MP1977 » 23.10.2015 06:52:41

Hej, alle sammen

Jeg skal til at flytte til Norge for at blive gift med min filippinske forlovede. Vi regner dog med at flytte hjem igen til Danmark efter et halvt års tid, og så forsøge at få familiesammenføring i Danmark ifølge EU-regler. Men til hele den proces søger jeg nogen, der kan holde mig i hånden og sørge for, at de korrekte dokumenter og ansøgninger bliver udfyldt til rette tid med de helt rigtige informationer for at der er størst mulighed for, at vores familiesammenføring kan lykkes. Både før, under og efter hele projektet.

1. Findes der nogen personer eller organisationer eller advokater, som jeg kan betale for, at de kan gøre det for mig, eller for at de kan rådgive mig prompte og professionelt.

Og jeg kender jo allerede til Ægteskab uden grænser:)

Jeg ville sætte pris på telefonnumre, links etc.

På forhånd tak for hjælpen!:)

MP

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp til dokumentudfyldning mht. Eu-Familiesammenføring!

Indlæg af mh1 » 23.10.2015 09:48:37

Der er overhovedet ingen grund til at kaste penge i grams til hverken advokater eller organisationer. Brænder du for at give penge væk, så kan du med lige så stor fordel give dem til Red Barnet eller en anden hjælpeorganisation.

Ansøgningsskemaet der skal bruges finder du her:
http://www.statsforvaltningen.dk/stats_ ... es/778.pdf

Det er meget enkelt, og indeholder vejledning til hvordan det skal udfyldes, og hvad der skal vedlægges. Der er endda en tjekliste, så man selv kan tjekke at man har fået det nødvendige med. HUSK at listen bagerst i skemaet kun angiver EKSEMPLER på hvad der kan vedlægges. Den skal ikke forstås sådan, at man absolut skal vedlægge alt, som står på listen.

Minimum skal der vedlægges lejekontrakt eller andet bevis for bolig, bevis for betaling af husleje, bevis for indkomst/opsparing, og bevis for dagligvareindkøb.

Det du skal sørge for er at dokumentere dit 'reelle ophold' i Norge. Det gør du ved at indsamle dokumentation som du vedlægger.

Du sørger for at blive tilmeldt det norske folkeregister, få en reel bolig, hvor du betaler husleje via bankoverførsel (kontoudtog = dokumentation for betaling af husleje, dags dato kvitteringer DUER IKKE).

Du køber ind ved brug af debit- eller kreditkort, således at dine indkøb i Norge kan dokumenteres med kontoudtog.

Har du fundet job i Norge vedlægger du også din ansættelseskontrakt og lønsedler, hvis du pendler til job andetsteds vedlægger du dokumentation for pendling (skal være personlig, såsom boardingpas i dit navn) samt lønsedler, og hvis du i øvrigt er 'person med tilstrækkelige midler' vedlægger du dokumentation for de tilstrækkelige midler (pensionsmeddelelse, bankkonto, indkomstopgørelse for virksomhed/aktieindkomster eller hvad du nu har som tilstrækkelige midler).

Evt. kan du oprette en norsk bankkonto, igen gerne med debitkort eller kreditkort som du bruger til indkøb (kontoudtog = dokumentation for at indkøb af dagligvarer sker i Norge), og fx blive medlem af en motionsklub el.lign., få et bibliotekskort, et norsk telefon- og eller internetabonnement, tage nogle billeder af jer sammen på genkendelige norske steder, hvor der fx står sådan noget som 'Julemarked 2015' i baggrunden.

Al dokumentation laver du fotokopier af (aflever ikke originaler!), og du kan med fordel samle kopierne i en mappe for sig, ordnet efter art og dato. Når du har været i Norge ca. 3 mdr. kan I søge om forhåndsgodkendelse, hvor I vedlægger dokumentationen. I bruger det skema, der er linket til. Der er ikke nogen tidsfrister, der absolut skal overholdes, og det er ikke så svært som du tilsyneladende frygter, især ikke hvis I søger, mens I stadig bor i Norge.
mh
Rådgiver for ÆUG

MP1977

Re: Hjælp til dokumentudfyldning mht. Eu-Familiesammenføring!

Indlæg af MP1977 » 23.10.2015 16:05:31

Du skal have mange tak for linket. Det er en kæmpe hjælp.
Jeg må dog lige kigge på det, og se, hvad jeg synes og om jeg har flere spørgsmål. Jeg ved, at jeg jo nok kommer til at have masser af dem, når jeg sidder og udfylder skemaet.

MP

Besvar