Visumregler ved afrejse fra Cebu

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
joggingole

Visumregler ved afrejse fra Cebu

Indlæg af joggingole » 15.10.2015 12:08:37

Hej.
Min filippinske kæreste har fået sit visa nummer 2 i Cebu.
Det gælder fra den 29. december til 14. april.
Jeg vil nu bestille en billet til hende, men kom i tvivl om hun må rejse fra Cebu den 28., altså dagen før hun ifølge sit visum må lande i København den 29. om morgenen.
Visum gælder som indrejsevisum til Schengen, men betragtes det også som et gyldigt udrejsevisum, så hun skal vente til den 29. med at forlade Filippinerne?
Er der andre ting, vi skal være opmærksomme på i forbindelse med billetkøb mm.?
Hvilke papirer skal hun medbringe udover billetten?
Første gang rejste vi sammen. Da var der ingen problemer.
Jeg læste her på forum, at nogle flyselskaber kræver, at hun fremviser det kreditkort, hvormed billetten er betalt.
Jeg betaler det med mit Master Card, som hun har fået med til Cebu fra sit sidste besøg. Så hun vil kunne fremvise det rigtige kort. Men det er jo mit. Kan det give problemer?
Vil det være bedre at betale hendes billet med mit visa kort og så sende hende et fotokopi af kortet?
Gode råd modtages med kyshånd, da vi næsten kvajede visum væk p. g. a. manglende viden.
Så nu vil vi gerne gøre alt "efter bogen".
På forhånd tak.

mfewk

Re: Visumregler ved afrejse fra Cebu

Indlæg af mfewk » 15.10.2015 12:50:55

Min ægtefælle fra Thailand har rejst 2 gange på visum uden mig, hvor jeg har betalt rejsen. Begge gange har jeg været forbi Thai Airways' kontor i København og fremvist mit kreditkort og mit pas, så de i deres system kan registrere, at medarbejderen ved check-in ikke skal tjekke kreditkortet. Det har fungeret fint. Jeg ved, at Thai Airways har en blanket man kan maile med kopi af kreditkort og pas, hvis man bor langt væk fra København.

Jeg ved ikke hvilket flyselskab din ægtefælle skal rejse med, men vil tro det er det samme. Jeg ved ikke om det er tilstrækkeligt, at din ægtefællen har kopi af dit pas og kreditkort.

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 15.10.2015 14:35:23

Flybillet samt kopi af dit pas samt kreditkort billeten er købt med.

Er i forlovede og reglerne skal følges, så skal hun også ha' dette: http://www.cfo.gov.ph/index.php?option= ... Itemid=858

Det kan komme til at tage noget tid at få det sidste, og kræver nok mindst 2 besøg og en del papirarbejde samt samtaler jer to imellem.

Sygeforsikring skal der også til, og her kan den købes hurtigt og let online: https://www.axa-schengen.com/en?gclid=C ... lsrc=aw.ds

Endelig lidt rejsevaluta samt nogle tusind peso til serviceafgiften der opkræves i Filippinerne, samt selvsagt hendes pas og bagage. Det burde være alt :wink:

joggingole

Indlæg af joggingole » 15.10.2015 22:05:00

Tak for de hurtige og gode svar. Der dukkede en masse op, som jeg ikke kendte til.
M. h. t. betalingen.
Hvad hvis vi betaler med mit Master Card, som hun jo selv medbringer på rejsen?
Vil det ikke være ok?
Og ved nogen, om hun må forlade Cebu den 28., når hendes Schengen Visa først gælder fra den 29.?
Altså den dag hun må ankomme til Schengen området, og som hun jo også gør, da hun først lander den 29.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2015 08:56:36

Ja selvfølgelig. Man skal ikke bruge et visum, før man ankommer til Schengen. I værste fald kan hun måske risikere, at de ansatte i check-in eller paskontrollen fortæller hende noget andet, fordi de er ude efter lidt bestikkelse. Så kan det være nyttigt for hende at kunne få fat i dig i telefonen, og at du med myndig stemme beder om at tale med en overordnet.

Førstegangs rejsende er yndede ofre for den slags, fordi man forventer, at de ikke kender reglerne og er nemme at løbe om hjørner med :wink:

Vær dog opmærksom på, at hvis der er en mellemlanding i Schengen, så er det tidspunktet for den mellemlanding, der afgør, hvad dag hun ankommer. Ankommer hun f.eks. til Amsterdam d. 17. december kl. 23.55, skal hun have visum til 17. december, også selvom rejsen først slutter i Kastrup 18. december kl. 03.45.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2015 08:59:39

PS. Men måske er det nemmere at rejse 1 dag senere for at eliminere enhver risiko for den slags diskussioner :wink:

joggingole

Indlæg af joggingole » 17.10.2015 00:36:07

fundiver199.
Tak for dit svar.
Det glæder mig meget, at jeg har forstået det med Schengen visum rigtigt.
Årsagen til spørgsmålet er, at der med afrejse den 28. er bedre og korterevarende forbindelser end den 29.
Derfor vil jeg gerne lade hende rejse den dag.
Selvfølgelig gør det heller ikke noget, at jeg ser hende en dag før.
3 måneder er lang tid at undvære sin kære.
Heldigvis er hun ikke typen, som er let at hyle ud af den.
Tusind tak for hjælpen herinde allesammen.
Nu er vi ved at have styr på det, tror vi. Så vi kan begynde at glæde os uden de vilde bekymringer hængende over hovedet.

Random

Indlæg af Random » 25.10.2015 23:54:41

Kan man godt få visum inden man bestiller flybilletter som trådstarter har gjort?
Hvis ja, vil det give nogen fordel at have bestilt billetter inden man søger visum?

JamTheDane

Indlæg af JamTheDane » 26.10.2015 07:48:59

Random skrev:Kan man godt få visum inden man bestiller flybilletter som trådstarter har gjort?
Hvis ja, vil det give nogen fordel at have bestilt billetter inden man søger visum?
Ja, man kan få visum uden at have bestilt billetter. Det anbefales faktisk at man gør dette:
Bemærk: Udlændingestyrelsen anbefaler, at ansøger ikke køber en flybillet, før der er givet tilladelse til visumophold. Der kan dog være indgået lokale aftaler mellem Schengenlandenes repræsentationer om, at ansøger skal have købt en flybillet. Man bør derfor se på ambassadens hjemmeside, hvilken dokumentation der kræves i forbindelse med visumansøgningens indgivelse.
Min kæreste har nu 2 gange fået visum ved at gå ned på det lokale rejsebureau, få lavet en flight itinirary om en rute hun kunne tage, vedlægge den til ansøgningen, og så smide den ud bagefter, så vi kunne købe de rigtige billetter, ikke nødvendigvis via den rute der oprindeligt var beskrevet.
Og der er absolut ingen fordel vil at have købt billetter først. Derimod risikerer du at tabe pengene, hvis visum ikke bliver godkendt.

Random

Indlæg af Random » 26.10.2015 11:55:15

Er det muligt at få navn og adresse på det lokal rejebereau i Cebu fra dig? Min kæreste bor nemlig på Lapu-Lapu.

JamTheDane

Indlæg af JamTheDane » 26.10.2015 19:22:55

Random skrev:Er det muligt at få navn og adresse på det lokal rejebereau i Cebu fra dig? Min kæreste bor nemlig på Lapu-Lapu.
Hmm, kæresten gik bare ned i Ayala Mall Cebu og fandt et rejsebureau der. Det skule være HELT standard at få dem til at lave en flight itinirary.

Besvar