Kære Skaanebo!!!
Kære Skaanebo!!!
Hej Skaanebo!! inden jeg flytter til sverige for at søge familiesammenføring med min kone ved brug af de svenske inter. regler har jeg brug for lidt viden omkring Hva der kræves af mig?
Er det nok med at have min adresse hos en ven i sverige eller skal jeg stå på en lejekontrakt!? Har lovene ændret sig på det sidste så der nu kræves økonomisk dokumentation fra min side med hensyn til forsørgelse? hva er det næste skridt efter har fået svensk cpr?Er det hende der skal tage det første skridt ved at aflever en ansøgning i den svenske ambassade i hjemlandet? Kan jeg rejse hjem til min kone og hjælpe hende med ansøgningen i ambassaden? Ja! i så fald hvad skal min kone bruge af dokumenter når hun aflevere ansøgningen i ambassaden? Efter afleveringen af ansøgningen i hendes hjemland bliver jeg nødt til at rejse tilbage til sverige da det næste skridt bliver at jeg bliver kontaktet her i sverige af myndighederne korrekt??
ps skal lige siges jeg har dansk statsborgerskab!!
Er det nok med at have min adresse hos en ven i sverige eller skal jeg stå på en lejekontrakt!? Har lovene ændret sig på det sidste så der nu kræves økonomisk dokumentation fra min side med hensyn til forsørgelse? hva er det næste skridt efter har fået svensk cpr?Er det hende der skal tage det første skridt ved at aflever en ansøgning i den svenske ambassade i hjemlandet? Kan jeg rejse hjem til min kone og hjælpe hende med ansøgningen i ambassaden? Ja! i så fald hvad skal min kone bruge af dokumenter når hun aflevere ansøgningen i ambassaden? Efter afleveringen af ansøgningen i hendes hjemland bliver jeg nødt til at rejse tilbage til sverige da det næste skridt bliver at jeg bliver kontaktet her i sverige af myndighederne korrekt??
ps skal lige siges jeg har dansk statsborgerskab!!
Hvis du bor hos andre i Sverige, hvadenten det er familie eller venner eller nogen, du bare lejer et værelse hos, skal deres hus eller lejlighed være så stort, at du og din ægtefælle kan have jeres eget private rum. Derfor er det også smartest at skrive en lejekontrakt med den, der ejer eller lejer boligen, da Migrationsverket kan bede om dokumentation fra dig på et senere tidspunkt. Hvis vi taler om et værelse, som du blot lejer, og hvor der bor andre i boligen, er du det, som med et svensk ord kaldes inneboende.
Der stilles pt. ingen krav til din økonomi, men Migrationsverket kan bede om dokumentation for din beskæftigelse, hvis du arbejder, og regeringen arbejder i øjeblikket på et forslag om at ændre dette, så man skal bevise, at man er selvforsørgende. Men som reglerne er nu, behøver du som sagt ikke at arbejde. Du kan også være studerende eller arbejdsløs, når det handler om opholdstilladelse efter Sveriges nationale regler.
Som skrevet i en anden tråd, så skal du igen en tur på Skatteverket/Folkbokföringen, når du har modtaget dit svenske personnr., eftersom du skal bruge et personnummerbevis med 'ändamål inbjudan' påskrevet. Dette sender du med posten til din ægtefælle, som så henvender sig på den svenske ambassade/konsulat og udfylder en blanket om ansøgning der. Medbring vigelsesattest eller anden dokumentation for jeres forhold. Du kan sagtens hjælpe din kone med papirerne, men du får som nævnt selv et brev fra Migrationsverket på din hjemadresse i Sverige, når sagen er registreret, og din kone har været kaldt til en personlig samtale på ambassaden, dvs. normalt efter ca. 1-2 måneder.
Der stilles pt. ingen krav til din økonomi, men Migrationsverket kan bede om dokumentation for din beskæftigelse, hvis du arbejder, og regeringen arbejder i øjeblikket på et forslag om at ændre dette, så man skal bevise, at man er selvforsørgende. Men som reglerne er nu, behøver du som sagt ikke at arbejde. Du kan også være studerende eller arbejdsløs, når det handler om opholdstilladelse efter Sveriges nationale regler.
Som skrevet i en anden tråd, så skal du igen en tur på Skatteverket/Folkbokföringen, når du har modtaget dit svenske personnr., eftersom du skal bruge et personnummerbevis med 'ändamål inbjudan' påskrevet. Dette sender du med posten til din ægtefælle, som så henvender sig på den svenske ambassade/konsulat og udfylder en blanket om ansøgning der. Medbring vigelsesattest eller anden dokumentation for jeres forhold. Du kan sagtens hjælpe din kone med papirerne, men du får som nævnt selv et brev fra Migrationsverket på din hjemadresse i Sverige, når sagen er registreret, og din kone har været kaldt til en personlig samtale på ambassaden, dvs. normalt efter ca. 1-2 måneder.
Hvis I vil speede processen op, så bed allerede nu om en tid til personlig samtale hos ambassaden i din kones hjemland. Der kan godt väre ventetid på over 6 måneder for at komme til samtale!skaanebo skrev:Du kan sagtens hjælpe din kone med papirerne, men du får som nævnt selv et brev fra Migrationsverket på din hjemadresse i Sverige, når sagen er registreret, og din kone har været kaldt til en personlig samtale på ambassaden, dvs. normalt efter ca. 1-2 måneder.
Jeg kan bekräfte at Honduras/El Slavador/Guatemala har mindst 6mdrs ventetid.skaanebo skrev:Hvor i verden har man så lange ventetider på at komme til samtale på en svensk ambassade eller konsulat?
Jeg har hört at Thailand/Turkiet/Indien har lange ventetider.
Andre ambassaders ventetider kender jeg ikke.
O.k., er det aktuelle ventetider, efter at Migrationsverket ændrede praksis og indførte det nye mål om samlet højst seks måneders sagsbehandling i 2007?
For hvis det tager seks måneder, inden man kan komme til samtale på ambassaden, må det jo betyde, at Migrationsverket skal arbejde vældigt hurtigt for at kunne overholde sin målsætning om højst seks måneder fra ansøgningen indleveres, til der er truffet en afgørelse, og indtil videre har der da mig bekendt ikke været nogen klager over lang sagsbehandling, efter at Migrationsverket ændrede praksis i 2007.
For hvis det tager seks måneder, inden man kan komme til samtale på ambassaden, må det jo betyde, at Migrationsverket skal arbejde vældigt hurtigt for at kunne overholde sin målsætning om højst seks måneder fra ansøgningen indleveres, til der er truffet en afgørelse, og indtil videre har der da mig bekendt ikke været nogen klager over lang sagsbehandling, efter at Migrationsverket ændrede praksis i 2007.
Det er 2 helt uafhängige sager, ambassadens ventetid og Migrationsverkets sagsbehandling.skaanebo skrev:O.k., er det aktuelle ventetider, efter at Migrationsverket ændrede praksis og indførte det nye mål om samlet højst seks måneders sagsbehandling i 2007?
Ambassadens ventetid på samtale (som ikke er omfattet af de 6 mdr) kan väre meget lang.
Migrationsverkets har så efterfölgende en reel sagsbehandling. Den begynder först når de har modtaget sagens akter fra ambassaden, som typisk vil väre op til en måned efter samtalen er gennemfört.
Husk lige at spörgsmålet gik på de nationelle svenske regler, ikke på EU-opholdstilladelser. Dem kan man jo söge efter man er kommet til Sverige.
Migrationsverkets målsætning om højst 6 måneders sagsbehandling gælder fra tidspunktet for indlevering af ansøgning på ambassade eller konsulat, ikke fra tidspunktet for en efterfølgende personlig samtale. De seks måneder er altså inklusive sagsbehandling på ambassade/konsulat.
Det undrer mig derfor, hvis der stadig er lange ventetider hos de svenske ambassader, sådan som det var tilfældet, før den nye målsætning om højst seks måneder blev indført sommeren 2007. Indtil det tidspunkt tog en sagsbehandling omkring 12 måneder - og med store regionale forskelle, alt efter hvilken del af Migrationsverkets regionale kontorer, man kom under - men det afstedkom forståeligt nok en hel del klager, og Migrationsverket valgte derfor at opprioritere sagsbehandlingen af sager om familiesammenføring.
På Migrationsverkets hjemmeside kan man også læse følgende
"Det tar normalt inte mer än sex månader från det att ansökan lämnas in på ambassaden eller konsulatet tills Migrationsverket fattar beslut. Det kan ta längre tid om
- ansökan behöver kompletteras
- det krävs DNA-analys för att fastställa ett släktskap."
Det undrer mig derfor, hvis der stadig er lange ventetider hos de svenske ambassader, sådan som det var tilfældet, før den nye målsætning om højst seks måneder blev indført sommeren 2007. Indtil det tidspunkt tog en sagsbehandling omkring 12 måneder - og med store regionale forskelle, alt efter hvilken del af Migrationsverkets regionale kontorer, man kom under - men det afstedkom forståeligt nok en hel del klager, og Migrationsverket valgte derfor at opprioritere sagsbehandlingen af sager om familiesammenføring.
På Migrationsverkets hjemmeside kan man også læse følgende
"Det tar normalt inte mer än sex månader från det att ansökan lämnas in på ambassaden eller konsulatet tills Migrationsverket fattar beslut. Det kan ta längre tid om
- ansökan behöver kompletteras
- det krävs DNA-analys för att fastställa ett släktskap."
I behøver normalt ingen aftale for at aflevere ansøgning. Men det afhænger naturligvis af, hvilket land vi snakker om. Visse steder lukker ambassaderne jo ikke alle og enhver indenfor grundet terrorfrygt. Tjek ambassadens hjemmeside, hvor der som oftest står åbningstider for konsulatafdelingen. I finder en fortegnelse over alle Sveriges ambassader og konsulater her
http://www.swedenabroad.com/
http://www.swedenabroad.com/
-
sara-ammad
ved du?
käre skaaneboDer stilles pt. ingen krav til din økonomi, men Migrationsverket kan bede om dokumentation for din beskæftigelse, hvis du arbejder, og regeringen arbejder i øjeblikket på et forslag om at ændre dette, så man skal bevise, at man er selvforsørgende. Men som reglerne er nu, behøver du som sagt ikke at arbejde. Du kan også være studerende eller arbejdsløs, når det handler om opholdstilladelse efter Sveriges nationale regler.
Ved du om det er muligt for min mand og jeg at få social hjälp? Min mand har netop fået 2års visa efter svenske nationelle regler? Jeg har et job men det er kun halv tid og vi har en baby sammen så det er nästen umuligt at leve på en halv lön...?
håber på svar på forhånd mange tak
Ja, hvis I har gjort brug af Sveriges nationale regler for familiesammenføring kan I søge kommunen om det, som hedder introduktionsersättning, der svarer til starthjælp i Danmark, men er på niveau med försörjningsstöd (kontanthjælp).
Hvor i Sverige bor i? I Malmö henvender man sig til Invandrarservice på Kronprinsen og aftaler en tid med en sagsbehandler, hvor I skal medbringe alle jeres økonomiske papirer
Du kan selv gøre en foreløbig beregning af, hvorvidt der er noget at hente fra det offentlige, ved at indtaste jeres indkomster og udgifter i dette skema
http://app.socialstyrelsen.se/sacalc/DefaultJS.aspx
Hvor i Sverige bor i? I Malmö henvender man sig til Invandrarservice på Kronprinsen og aftaler en tid med en sagsbehandler, hvor I skal medbringe alle jeres økonomiske papirer
Du kan selv gøre en foreløbig beregning af, hvorvidt der er noget at hente fra det offentlige, ved at indtaste jeres indkomster og udgifter i dette skema
http://app.socialstyrelsen.se/sacalc/DefaultJS.aspx