Visum SE/DK?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

CPH26

Visum SE/DK?

Indlæg af CPH26 » 22.05.2015 10:59:36

Hej alle. Tak for et super forum. Det bliver nok mit sidste indlæg. Jeg må indrømme da jeg mødte min partner i Tyrkiet, mente jeg at jeg ikke ville flytte til dertil - begrundelserne var bl.a. vi her i skandinavien havde vi demokrati, retfærdighed, sikkerhed. Efter alle mine oplevelser med Danmark og Sverige må jeg desværre indrømme at respekten er tabt - jeg kan ikke forsvare ordene til min partner - desværre! Jeg mener demokratien har tabt - I Danmark må man ikke selv vælge hvem man bliver gift med selvom man opfylder alle krav - Sverige tjaah i starten af livet med sin partner hvor man har sommerfugle i maven må man vente på 1-2 år før man får svar på en ansøgning - det er ikke det jeg forbinder med landene jeg har kendt. Men nok om det. Jeg har bare følgende spørgsmål før jeg gør det hele forbi og vender snuden hjem. Jeg vil i det mindste bare have min partner får set hvor jeg har levet. Jeg har adresse og bolig i Sverige pt. - jeg har søgt opholdstilladelse til min partner som er min fætter og har fået svar på der evt vil gå ca. et år før jeg også får en tid til et interview.

1. Jeg vil annullere min ansøgning - men visum til Sverige bliver måske et problem fordi jeg før har søgt om opholdstilladelse - så tror de nok ikke min partner vil forlade landet?

2. Kan jeg via Danmark invitere min partner som kæreste - det er min fætter? Skal jeg flytte adressen til Danmark - før jeg søger visum? Jeg ved familiesammenføring er et problem - men synes ikke jeg har fået svar om det også er problem med visum? De spørger vel om tilknytning til hinanden vedr visum? Skal min sige man er fætter/kusine? Er det bedst at blive gift i Tyrkiet før man søger visum?

3. Hvis/når jeg får visum til Danmark/Sverige? Og vi ombestemmer os for at blive? Hvordan foregår processen så? Vi bliver viet i Danmark - så tager jeg til skatteverket får personnummer og derefter søger familiesammenføring via euregler til migrationsverket? Hvilket blanket? Jeg har tilstrækkelige midler i en bankkonto - det burde være nok?

På forhånd tak.

skaanebo

Re: Visum SE/DK?

Indlæg af skaanebo » 22.05.2015 11:04:01

Hvorfor har din partner alene søgt om opholdstilladelse efter svenske regler? Hvorfor gifter I jer ikke, og så kan din ægtefælle også få opholdskort efter EU-regler og være sammen med dig i Sverige, mens ansøgningen behandles?

CPH26

Indlæg af CPH26 » 22.05.2015 11:36:21

http://politiken.dk/indland/ECE546958/d ... gteskaber/

Hvad betyder denne ift. mig i Danmark?

Jeg kan nemlig først giftes i slutningen af 2015 i Tyrkiet.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.05.2015 11:40:23

Det er en gammel artikel, du linker til, og den har ingen relevans, hvis I bor i Sverige og evt. ønsker at returnere til DK ved brug af EU-regler.

Kærestepar har som udgangspunkt ikke ret til familiesammenføring efter EU-regler. Det er kun for ægtefæller. Så når I nu selv vælger ikke at gifte jer, førend til sidst på året, så udskyder I jo også selv processen. Så kan du da dårligt beskylde Sverige for dårlig og langsom sagsbehandling. Som sagt: Hvis I gifter jer i morgen, kan din partner komme og bo hos dig i Sverige og få visum i løbet af 14 dage.

CPH26

Indlæg af CPH26 » 22.05.2015 12:07:22

Det er pga anerkendelse af en skilsmisse i Tyrkiet.

Artiklen er mere hvis jeg flytter hjem til Danmark. Kender du svarene på de andre spørgsmål?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.05.2015 12:42:30

Der er en formodningsregel om tvangsægteskaber, hvis man søger familiesammenføring efter danske regler. Det svarer helt til, at der er en 24-års regel, en regel om at stille bankgaranti osv.

Intet af dette findes i EU-reglerne og er derfor ikke relevant, hvis man udnytter en EU-opholdsret, som man har. Heller ikke i Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.05.2015 12:58:21

CPH26 skrev:1. Jeg vil annullere min ansøgning - men visum til Sverige bliver måske et problem fordi jeg før har søgt om opholdstilladelse - så tror de nok ikke min partner vil forlade landet?
Måske. Den eneste måde at finde ud af det, er ved at søge om et visum og få sagen behandlet.
CPH26 skrev:2. Kan jeg via Danmark invitere min partner som kæreste - det er min fætter?
Ja.
CPH26 skrev:Skal jeg flytte adressen til Danmark - før jeg søger visum?
Ja.
CPH26 skrev:Jeg ved familiesammenføring er et problem - men synes ikke jeg har fået svar om det også er problem med visum?
Det er det kun, hvis I allerede HAR søgt om familiesammenføring og har fået afslag pga. formodningsreglen om tvangsægteskaber.
CPH26 skrev:De spørger vel om tilknytning til hinanden vedr visum?
Ja og der skriver du, som sandt er, at I er kærester.
CPH26 skrev:Skal min sige man er fætter/kusine?
Nej ved en visumansøgning er I kærester.
CPH26 skrev:Er det bedst at blive gift i Tyrkiet før man søger visum?
Som skaanebo skriver, ville det jo helt løse jeres problem med den lange ventetid på svensk familiesammenføring. Så ja det ville da være en god ide.
CPH26 skrev:3. Hvis/når jeg får visum til Danmark/Sverige? Og vi ombestemmer os for at blive? Hvordan foregår processen så? Vi bliver viet i Danmark - så tager jeg til skatteverket får personnummer og derefter søger familiesammenføring via euregler til migrationsverket?
Ja.
CPH26 skrev:Hvilket blanket?
Det kan du vel finde ud af, når/hvis det kommer så vidt. Lige nu er der andre ting, der skal ordnes og tages stilling til først.
CPH26 skrev:Jeg har tilstrækkelige midler i en bankkonto - det burde være nok?
Ja.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.05.2015 13:07:48

CPH26 skrev:Det er pga anerkendelse af en skilsmisse i Tyrkiet.
Hvis en af jer stadig er gift med en anden person, så er det da håbløst at søge om familiesammenføring efter nationale svenske regler. Man skal være ugift og i kæresteforhold eller gift med hinanden. Man får ikke opholdstilladelse, hvis man er gift med en person, men i kæresteforhold til en anden.

CPH26

Indlæg af CPH26 » 22.05.2015 13:14:06

Tusind tak for jeres svar. Det første de spurgte til interviewet var om det var fætter/kusine. Hvis de også spørger om det samme i den danske ambassade?

Jeg har læst på den danske ambassade det tager omkring 10 arbejdsdage at få et visum - men man kan tidligst indrejse 3 mdr efter man har fået visummet?

Jeg er blevet skilt i Danmark - hvilket der står ugift på personbeviset - kan bare ikke vies i Tyrkiet indtil det er blevet anerkendt derfor.

Jeg venter lidt og tænker hvad der er bedst at gøre. Hvis vi kan blive gift inden længe hvordan foregår det så? Skal vi bare tage vielsesattesten med til ambassaden og søge visa fra ny? Skal jeg indhente personbevis mm. igen?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.05.2015 13:22:29

d

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.05.2015 13:26:07

CPH26 skrev:Tusind tak for jeres svar. Det første de spurgte til interviewet var om det var fætter/kusine. Hvis de også spørger om det samme i den danske ambassade?
Så længe I ikke er gift, kan I jo heller ikke være tvangsgift. Og som sagt er det slet ikke noget, ambassaden skal interessere sig for, med mindre I allerede HAR søgt om familiesammenføring og HAR fået afslag.

Så hvorfor skulle de dog spørge om det? Og selv hvis de gør, kan I da bare svare i overensstemmelse med sandheden. Det er jo ikke noget problem, når det ikke vil have nogen betydning for afgørelsen.
CPH26 skrev:Jeg har læst på den danske ambassade det tager omkring 10 arbejdsdage at få et visum - men man kan tidligst indrejse 3 mdr efter man har fået visummet?
Man kan tidligst søge om visum 3 måneder før den planlagte rejse. Man kan rejse den dag, man har skrevet i ansøgningen. Eller umiddelbart efter, at visum er udstedt, hvis det ikke når at blive udstedt til den dag, man havde tænkt sig at rejse.
CPH26 skrev:Jeg venter lidt og tænker hvad der er bedst at gøre. Hvis vi kan blive gift inden længe hvordan foregår det så? Skal vi bare tage vielsesattesten med til ambassaden og søge visa fra ny? Skal jeg indhente personbevis mm. igen?
Så skal vielsesattesten vedlægges som bilag til visumansøgningen ja. Og ja hver visumansøgning kræver, at du indhenter et nyt personnummerbevis "med henblik på invitation".

CPH26

Indlæg af CPH26 » 22.05.2015 14:27:40

Tak for svar. Sverige kræver personbevis - hvad med Danmark ?

Vi er sammen i Tyrkiet pt. - men jeg kan vel bare lave adresseændring på nettet via kommunens hjemmeside?

Kræver det jeg er i Danmark?

Det får vel ingen konsekvenser jeg annullerer opholdstilladelsen til SE - altså de kører vel ikke schengen oplysninger sammen. Har alligevel intet svar fået endnu.

Har bare besluttet mig for at prøve fra Danmark - tror jeg får domstolene med på min side - hvis jeg først bliver afvist.

Tusind tak.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.05.2015 14:41:24

Nej, du kan ikke foretage adresseændring mellem to lande på nettet. Flytter du til DK, skal du personligt møde op i borgerservice i den kommune, du flytter til.

I øvrigt er det ikke dig, som søger om noget som helst. Det er din kæreste. Så kun din kæreste kan trække en ansøgning tilbage.

CPH26

Indlæg af CPH26 » 22.05.2015 19:33:23

Tak igen.

Kan se man skal udfylde blanket VU2 har følgende spørgsmål:

Afsnit 3. -> Er du i familie med ansøger? Hvad svarer man der? Kan man holde op med at udfylde og bare skrive kæreste?

Og hvor mange dage - skriver man 3 måneder?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.05.2015 05:06:56

Ud fra min viden om, hvad oplysningerne skal bruges til, ville jeg faktisk svare "nej" til, om jeg var i familie med ansøger og skrive "han er min forlovede" på linien "hvis nej - beskriv din relation til ansøger".

Årsagen er, at oplysningerne jo ikke skal bruges i forbindelse med slægtsforskning eller udredning af dit stamtræ. De skal alene bruges til at finde ud af, hvilken type af familiebesøg der er tale om.

Og her er der jo tale om et besøg hos en kæreste/forlovet og ikke "bare" hos en fætter. Hvis du svarer "ja", "han er min fætter", vil ansøgningen blive afslået, da man som udgangspunkt ikke kan få visum til at besøge en fætter eller kusine, når man er fra et land i Hovedgruppe 3.

Derimod kan man som udgangspunkt få visum til at besøge en kæreste. Og da I jo ER kærester / forlovede, er det det, du skal skrive.

Invitationsskemaet passer ikke til jeres situation. Og det er da også svært at lave et skema, der på samme tid er simpelt men alligevel kan rumme alle mulige forekommende situationer.

Det er ikke obligatorisk at bruge invitationsblanketterne. Så du kan også bare selv skrive en invitation på din computer. Så slipper du helt for disse overvejelser, da du jo så selv bestemmer, hvordan du formulerer brevet.

Besvar