Søke oppholdstilstand som samboere i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Undrende

Søke oppholdstilstand som samboere i Sverige

Indlæg af Undrende » 05.05.2015 22:10:20

Hei, sikkert dumt spørsmål, men jeg føler ikke jeg finner svar på det.
Vi er ikke gift og greier visst ikke å bli det heller. Tenker nå å søke om oppholdstilstand fra hans hjemland for å flytte til blivende make/sambo i Sverige. Det jeg lurer på vil vi fortsatt være dekket av EØS direktivet eller blir det da helt andre regler? Om det ikke går under EØS direktivet og det blir avslag vil vi da kunne bruke EØS siden om vi skulle greie å gifte oss? Håper noen skjønner hva jeg mener.... På forhånd takk for hjelpen :-)

skaanebo

Re: Søke oppholdstilstand som samboere i Sverige

Indlæg af skaanebo » 05.05.2015 22:49:26

I kan kun gøre brug af EU/EØS-regler, hvis I allerede er samboende og har været det igennem ca. 1,5 år. ELlers opfylder I ikke kravne til at gøre brug af disse regler, da de kun gælder for gifte par eller par, som allerede bor sammen og er etablerede med en fælles adresse et sted i verden igennem mindst 1,5 år.

Alternativt kan I søge efter svenske nationale regler, hvor der ikke er krav om, at man skal være gift. Men I skal så vente på, at opholdstilladelsen udstedes, og ventetiden må beregnes at være ca. et år, hvor I så skal leve adskilt.

Undrende

Indlæg af Undrende » 06.05.2015 05:39:28

Ok så da vil sjansen for avslag bli større siden man ikke er dekket av EØS?
Om vi blir gift underveis kan vi da søke på nytt etter EØS?
Like håpløst alle veier dette.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.05.2015 06:38:53

Der gives 100 % sikkert afslag, hvis I ikke kan dokumentere, at I har haft fælles adresse igennem de seneste ca. 18 måneder. Og afslaget falder så prompte, en sagsbehandler ser, I hverken er gift eller kan dokumentere forudgående samliv. Det er derfor formålsløst at søge om noget, man ikke opfylder vilkårene for at få.

Hvorfor ikke bare søge efter svenske regler i stedet fra hvert sit land? Her er risikoen for afslag mikroskopisk.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.05.2015 08:43:41

Jeg tror, I misforstår hinanden. Nej der er ikke stor risiko for afslag efter de svenske regler, selvom man "kun" har til hensigt at etablere et samliv. Ulempen er, som skaanebo skriver, at der skal søges fra hjemlandet, og at ventetiden kan være lang.

Men i forhold til at blive ved med at rode rundt med planer om at blive gift, og løbe panden mod diverse mure den ene gang efter den anden, er det måske bedre at vælge at sætte noget i gang, der tager lang tid, men som til gengæld er utroligt simpelt og virker.

Og det positive ved denne "gammeldags" måde at søge familiesammenføring er jo, at der ikke er mere ventetid, når din kæreste kommer til Sverige. Han kan straks blive oprettet i det svenske system og begynde på svensk for indvandrere, jobsøgning osv.

Så ulempen er alene, at I ikke kan leve sammen i ventetiden. Men du kan jo besøge ham i Tyrkiet, når du har tid og råd. Det er trods alt et land, hvortil man kan få meget billige flybilletter, og rejsen varer ikke mere end 3-4 timer.

Og grundlæggende er I jo så bare stillet på samme måde som, hvis du var svensker. Så fuldstændig urimeligt er det vel ikke.

Undrende

Indlæg af Undrende » 06.05.2015 15:56:52

Ja jeg mener å søke etter Svenske regler lurte bare på risikoen for avslag siden jeg er Norsk. Det står på MIG sine sider at det tar ca 4 mnd om saken er godt opplyst, ble endre her for litt siden derfor tenkte jeg kanskje det var en mulighet, og om vi giftes under veis kan han vel søke om visum etter EØS direktivet, har i vertfall hørt om andre som har gjort det nå nylig. Men vi har aldersforskjell på papiret så det bekymrer meg litt...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.05.2015 18:17:22

Ved ansøgning efter svenske regler kan I jo blive interviewet hver for sig om, hvor godt I kender hinanden. Så på den måde fanger man proforma-arrangementer. Men ægte kærlighed belønnes altid med en opholdstilladelse til sidst.

Undrende

Indlæg af Undrende » 06.05.2015 18:30:51

Ja intervju er ikke noe problem vi kjenner hverandre godt. Takk for hjelpen så lenge :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.05.2015 08:54:41

Der er meget stor forskel på svensk og norsk udlændingepolitik. Hvor der i Norge nærmest gives afslag pga. formodet proformaægteskab, hvis en norsk kvinde bare er 5 år ældre end sin udenlandske mand, har Sverige en helt anderledes human og åben tilgang til indvandring og integration.

Svensk lovgivning er MERE lempelig end EU´s regler om fri bevægelighed, bortset fra det ene punkt med, at opholdstilladelse som hovedregel skal være opnået, før man indrejser i Sverige.

Så vidt jeg har forstået, er Migrationsverket blevet opgraderet med ekstra personale sidste år. Og faktisk angiver de nu selv en forventet sagsbehandlingtid på 4 måneder for fuldt oplyste sager. Kun hvis noget kræver yderligere udredning / undersøgelse, angives den forventede tid til mere end 9 måneder:

http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... gstid.html

Så det med ventetider på mere end 12 måneder, er måske/forhåbentlig allerede historie.

Besvar