Visum til Sverige etter Nasjonale regler fra Tyrkia

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Undrende

Visum til Sverige etter Nasjonale regler fra Tyrkia

Indlæg af Undrende » 18.03.2015 12:49:07

Er det noen som har erfaring med dette? Vi har søkt 2 ganger og fått 2 avslag. Siste gangen klagde vi på avslaget til ambassaden og da fikk vi ikke engang skriftlig avslag, kun en telefon om at du ikke får visum.

Vi har dokumentert etter beste evne, penger på egen konto, jobb kontrakt osv. Avslaget lyder på at han ikke vil forlate landet etter at visum perioden er utløpt. Det er jo ikke mulig å dokumentere at man vil reise hjem igjen etter at visumet er utløpt.

Noen som har greid å få visum til Sverige fra Tyrkia her inne etter nasjonale regler?

skaanebo

Re: Visum til Sverige etter Nasjonale regler fra Tyrkia

Indlæg af skaanebo » 18.03.2015 13:22:11

Hvis I er gift, og du er norsk og bor i Sverige, kan I jo gøre brug af EU-regler i stedet. Så gælder helt andre regler, og man ser ikke på forudsætninger for at vende tilbage til Tyrkiet.

Ellers handler det jo om, at din partner i Tyrket skal have et fast job eller tilsvarende i Tyrkiet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.03.2015 14:58:54

I Sverige er det også muligt at søge om familiesammenføring uden at være gift. Så hvis det på sigt er det, I ønsker, kan I også bare springe leddet med visumansøgning over.

Undrende

Indlæg af Undrende » 18.03.2015 16:04:42

Ja han har jobbkontrakt uten at det hjelper og om vi skal søke familiesammenføring uten å være gift må han jo vente i Tyrkia og det er jo himla lang behandlingstid i Sverige for tiden.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.03.2015 18:48:27

1. Gift jer.
2. Søg visum. Det er gratis og skal udstedes inden for to uger.
3. Efter ankomst til Sverige, søg opholdskort efter EU-regler parallelt med opholdstilladelse efter svenske regler.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.03.2015 05:38:54

Undrende skrev:Ja han har jobbkontrakt uten at det hjelper og om vi skal søke familiesammenføring uten å være gift må han jo vente i Tyrkia og det er jo himla lang behandlingstid i Sverige for tiden.
Men så har han jo heller ikke tænkt sig at rejse hjem, før visum udløber? Og så er ambassadens afgørelse jo sådan set 100% korrekt, uanset at den ikke er til jeres fordel.

I Sverige er det helt klare udgangspunkt stadig, at opholdstilladelse skal være opnået, før man indrejser i Sverige. Og at ventetiden på opholdstilladelse er lang.... ja det er beklageligt, men det er ikke noget, ambassaden hverken skal eller må tage hensyn til i deres sagsbehandling.

Så længe I ikke er gift, bliver ansøgningen behandlet på samme måde som, hvis du var svensk statsborger. Og kærester og ægtefæller til svenske statsborgere skal søge opholdstilladelse først og flytte siden, da Sverige stadig fastholder denne lidt gammeldags indstilling til immigrationskontrol.

Som jo til gengæld har den fordel, at der ikke er mere ventetid og tvungen langvarig lediggang, når den udenlandske ægtefælle / kæreste endelig kommer dertil. Og der er ikke - som i Danmark - et stort antal mennesker, der får et brev om, at nu skal de altså forlade landet inden for 7 dage, fordi de har fået afslag. Hvilket mange erfaringsmæssigt oplever ret traumatisk.

Men som skaanebo skriver, er du EØS-borger, og dermed kan I "kortslutte" alt dette ved at gifte jer og dermed aktivere EU-retten. Det er enten det eller acceptere at håndtere forløbet på samme måde, som et svensk-udenlandsk par ville være nødt til.

Undrende

Indlæg af Undrende » 21.03.2015 13:25:00

Planen var faktisk at han skulle hjem igjen. Men det er ikke så enkelt å få giftet seg i Tyrkia, Sverige gir kun ekteskapsattest til Svenske statsborgere og Norge vil ikke gi meg siden jeg står som utvandret, så med andre ord får jeg ikke det papiret jeg trenger. Jeg har klaget både hit og dit uten å lykkes. Vi kan gifte oss i Sverige, men han får ikke visum. Eneste alternativet jeg ser nå er at jeg må flytte til Norge for dette papiret så til Sverige igjen, rimelig tungvindt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.03.2015 19:50:57

Ja det lyder godt nok tungt. Du kan også flytte til Danmark. I Danmark er Tyrkiet placeret i den såkaldte immigrationslandegruppe, og her bliver der som det absolutte udgangspunkt givet visum til kærestebesøg.

Det eneste reelle krav udover de helt fundamentale som gyldigt pas, udfyldt ansøgning mm. er, at I skal have set hinanden fysisk inden for de sidste 12 måneder.

Det svarer nok ikke til det billede, de fleste har, men din sag peger for mig at se på, at Danmark i dag har en langt mere lempelig visumpraksis i forhold til kærestebesøg end Sverige.

Vi hører også om massive problemer på Cuba, hvor visumansøgninger til Danmark behandles af en svensk ambassade og dermed efter svensk praksis. Med det resultat at der uddeles afslag på stribe til personer, der ville have fået visum, hvis de bare havde haft mulighed for at aflevere ansøgningen til en dansk ambassade.

Danmark er som Sverige medlem af EU, og dermed kan du, når I er blevet gift, anvende EU´s regler om fri bevægelighed til at få EU-opholdskort til din mand.

Undrende

Indlæg af Undrende » 24.03.2015 14:23:48

Ja jeg skjønner jeg burde valgt Danmark, men nå har jeg deltidsjobb i Sverige og har bodd her siden september og skal begynne å pendle til ny jobb i Oslo fra 1.april så det ser ikke enkelt ut å flytte til Danmark akkurat nå. Vi har også vært samboere i Tyrkia, men de godkjenner de ikke siden jeg også hadde adresse i Norge og Sverige, vi har også felles adresse i Tyrkia. Jeg har pendlet opp og ned siden mai 2013 og gjør det fortsatt når jeg har anledning. Men det holder visst ikke.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.03.2015 15:40:30

Det største problem i sagen er for mig at se, at du ikke kan få civilstandspapirer, så du kan gifte dig i udlandet. Det kan et eller andet sted bare ikke være rigtigt, så måske er det der, du bør bide dig fast i bordet og ikke give op.

Undrende

Indlæg af Undrende » 24.03.2015 16:07:08

Jeg har civilstandspapirer, men ikke ekteskapscertifikat eller hva det nå enn heter. Jeg har klaget både til Norge og Sverige, vært i kontakt med ambassadene for både Norge og Sverige, men det lykkes meg ikke uansett hva jeg skriver eller gjør. Alle sier nei og atter nei.Men jeg hadde ikke drømt om at det skulle være så vanskelig å få visum til Sverige virker jo som det er verre enn Norge :-(

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.03.2015 21:54:33

HVis du har civilstandspapirer, så burde det være nok - det er jo ikke hverken de svenske eller norske myndigheder som skal give dig grønt lys til at blive viet, men de tyrkiske.

Her er, hvad du skal bruge:

"1. CERTIFICATE OF CELIBACY (= civilstandsattest)
...
...
C) If the Certificate of Celibacy is to be issued in the country of the foreigner then it should be certified by the Consulate of the Turkish Republic OR SHOULD HAVE AN APOSTIL. It should also be translated into Turkish and notarized. Otherwise it will not be valid.

2. NOTARY CERTIFIED TRANSLATION OF THE PASSPORT

3. ACCOMMODATION DOCUMENT

If both partners are foreigners then a letter should be written by the hotel that the foreigners are staying. In this letter, the duration of stay and date of departure will be written.

4. HEALTH REPORT

The health report should be issued by the health units (Sağlık Ocağı) or state hospitals (Devlet Hastanesi). Any report to be issued by private hospitals or clinics will not be accepted. First application should be made to the health units (Saglik Ocağı).

5. SIX (6) PASSPORT SIZE PHOTOS

You should have a fountain pen with you during your application. The application forms will be filled in with a fountain pen."

Apostillen får du i samme land, som har udstedt civilstandsattesten.
mh
Rådgiver for ÆUG

Undrende

Indlæg af Undrende » 25.03.2015 09:56:55

I Sverige har de noe som heter personbevis som er det samme hvor det kommer frem at jeg ikke er gift, i tillegg har jeg utvidet fødselsattest og notarius publicus skrev også et tilleggs notat for meg hvor det står at det ikke er noe til hinder for at jeg gifter meg. Alle papirer har apostille og jeg tenkte og oversette dem her i Tyrkia, MEN de spør etter ekteskapscertifikat og det har jeg ikke.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.03.2015 11:57:14

Er det Evlenme Dairesi, der vil have det?
mh
Rådgiver for ÆUG

Undrende

Indlæg af Undrende » 25.03.2015 12:35:09

Det er jeg litt usikker på ekteskapsattest eller ekteskapscertifikat.

Besvar