Grænseoverskridende tjenesteydelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

IneKjølner

Grænseoverskridende tjenesteydelse

Indlæg af IneKjølner » 21.08.2008 23:19:04

Hej alle

Det her bliver mit første indlæg på dette forum, så bær over med mig hvis jeg vrøvler.

Min mand (26 år, Tunesien) og jeg (21 år, dansk statsborger) bor i Malmø. Jeg har dansk arbejdsgiver, så kan altså ikke vende tilbage til Danmark med EU-reglerne som situationen er lige nu - ikke som "arbejdstager" i hvert fald.

Men så er det at Udlændingeservice også gør brug af en anden formulering, nemlig "grænseoverskridende tjenesteydelse".

Som det står formuleret på siden handler det om, at hvis man som dansk ansat, der opholder sig i Danmark, eksempelvis sælger koncertbilletter til borgere i EU/EØS-lande så har man ret til at blive familiesammenført med sin (ikke-EU/EØS)ægtefælle. Sådan forstår jeg det i det mindste.

Nu kommer så mit spørgsmål: Min danske arbejdsgiver er et rederi, og jeg arbejder på et skib, der sejler til Norge (som jo er et EØS-land). I kraft af at jeg arbejder der, leverer jeg jo en form for "tjenesteydelse" til norske borgere (og for den sags skyld andre EU-borgere, hvis de er med), som opholder sig i et EØS-land.

Tror I mit arbejde kan regnes for en grænseoverskridende tjenesteydelse? Og er jeg i så fald på røven fordi vi valgte at prøve Sverigesløsningen, når jeg i virkeligheden burde være blevet i Danmark? Har nogen af jer nogen idé om hvordan reglerne er angående det her, og om vi stadig kan bruge reglen, selvom vi bor i Sverige?

Jeg har skrevet til Udlændingeservice og spurgt, men det lader til de har for travlt til at svare. Håber nogen her kan hjælpe i stedet.

På forhånd tak!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.08.2008 08:26:29

De grænseoverskridende tjenesteydelser er møntet på selvstændige, og du er jo i et ansættelsesforhold, så desværre nej.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.08.2008 12:28:12

Du er i samme situation som de mange andre, der bor i Sverige men arbejder i Danmark. Og lige som alle de andre vil den hurtigste vej for dig tilbage til DK være, at du finder et job, hvor du arbejder for en svensk arbejdsgiver eller for en arbejdsgiver i et andet EU-land. Bare ikke for en dansk arbejdsgiver.

Vi har lige diskuteret i en anden tråd, hvor meget folk i din situation er nødt til at "frigøre" sig fra deres danske job i den periode, hvor de arbejder i et andet EU-land (altså f.eks. i Sverige), for at sagen går glat igennem hos de danske myndigheder.

Og desværre ligger der ikke noget klart svar på dette endnu. Jeg kan derfor ikke fortælle dig, om det vil være nok, at du finder et bijob i Sverige, samtidig med at du fortsætter i dit danske job, at du finder et job i Sverige i din ferie, om du er nødt til at tage orlov fra dit danske job, eller om du er nødt til at sige det helt op. Og så evt. blive ansat igen en måneds tid senere.

Det er garanteret også nogle af disse ting, som juristerne i Integrationsministeriet sidder og kigger på lige nu. For de vil jo naturligvis gerne gøre det så svært som muligt for folk i din situation at opnå de samme rettigheder i Danmark som f.eks. en svensker har.

Her er spørgsmålet jo også lidt, hvor meget det betyder for dig at beholde dit nuværende job. Arbejdsløsheden i DK er rekordlav, så det er jo ikke svært at finde noget andet, hvis din arbejdsgiver er så uforstående, at han ikke vil have dig tilbage igen, efter du har arbejdet en måneds tid i Sverige eller Spanien for at tilfredsstille Udlændingeservice og de danske politikere.

Indtil der foreligger en nærmere afklaring, vil den sikreste løsning således være at sige sit danske job op, når man starter med at arbejde i f.eks. Sverige eller Spanien.

Udover jobs i Sverige af diverse art kan man f.eks. søge i England eller Irland, idet man jo som dansker er engelsktalende, man kunne søge på et dansk callcenter i Sydeuropa (dem der er der flere af), man kunne søge i hele turistindustrien i Sydeuropa, eller man kunne blive vinplukker i Frankrig i sæsonen. Kun fantasien sætter grænser for, hvilke muligheder man har.

IneKjølner

Indlæg af IneKjølner » 22.08.2008 14:14:41

skaanebo, hverken når jeg kigger på US' side eller i ansøgningsskemaet om familiesammenføring, kan jeg nogen steder se, at man skal være selvstændig for at levere grænseoverskridende tjenesteydelser. Kan du henvise mig til et sted hvor det står?

En af de andre skribenter herinde (jeg ved ikke om man må nævne navne, så jeg lader være) har fået 10 ugers arbejde som hundepasser vurderet til at være en tjenesteydelse af US. Der ville jeg jo sådan set påstå at personen var ansat af dem, personen passede/trænede hund for, eftersom vedkommende ikke har startet et firma, men har haft en privat kontakt med 1 familie.

Jeg ved godt vores sager er forskellige, især da den anden sag ikke drejer sig om en "grænseoverskridende" tjenesteydelse - men en tjenesteydelse er vel en tjenesteydelse? Desuden skelner US mellem "selvstændig erhvervsdrivende" og "tjenesteyder" når man er bosat i udlandet, hvorfor så ikke når det drejer sig om greænseoverskridende tjenester?

Undskyld, hvis jeg er irriterende. Prøver bare desperat at finde en løsning, så hurtigt som muligt.

IneKjølner

Indlæg af IneKjølner » 22.08.2008 14:22:56

fundiver, jeg ved godt den bedste løsning er job i Sverige. Men desværre har jeg bare ikke muligheden for at jobhoppe lige nu - derfor jeg så desperat griber efter andre muligheder.

Hvis deltid i Sverige var ok ville alt være fint, for mit arbejde gør at jeg arbejder 14 dage på færgen og så er hjemme i 14 dage. Jeg ville altså ikke engang behøve en forstående arbejdsgiver for at kunne få min 2-10 ugers arbejde.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.08.2008 14:32:08

Deltid i Sverige er ok, men problemet er, hvad de danske myndigheder vil sige, hvis du samtidig har arbejdet fuld tid for en dansk arbejdsgiver.

Jeg vil tro, at du faktisk dermed HAR opfyldt kravene i opholdsdirektivet, men jeg er desværre ikke sikker på, at de danske myndigheder vil anerkende dette. Og så står du jo i situationen, at du vil være nødt til at klage og evt. føre retssat imod den danske stat for til sidst at få din ret med flere års forsinkelse.

Og spørgsmålet er jo, om du orker det? Foruden naturligvis risikoen for, at du faktisk ender med at tabe sagen.

Nu ved jeg jo ikke, hvorfor du mener, at du ikke kan "job-hoppe" lige nu, men med det arbejde, du har, så var det vel i grunden meget oplagt at finde et lignende job, bare for et svensk eller norsk rederi. Og så ville dit problem være løst.

Lejla

Re: Grænseoverskridende tjenesteydelse

Indlæg af Lejla » 22.08.2008 17:15:00

hej allesammen!
Jeg er dansk statsborger og er gift med en fra Bosnien. Vi har været gift i næsten 3 år, og han har været her på visum hvor han tilbringer 3 måneder her i Danmark og 3 måneder i Bosnien i de her 3 år har vi overlevet sådan. Nu har vi en datter på 2 år. Vi opfylder ikke 24 års kravet derfor kan vi ikke søge om familiesammenføring.
Men jeg vil spørge om de eu regler. Er det sådan at jeg skal have arbejde og adresse i et andet eu land for at søge her gennem euregler familiesammenføring? Skal han have opnået en opholdstilladelse i et andet eu land før vi kan søge her? Jeg håber at nogen kan give mig svar for jeg vil bare have et normalt familieliv og det er også hårdt for vores datter at hun skal se sin far hver tredje måned
lejlad

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.08.2008 17:35:44

Du skal have adresse i et andet EU-land end Danmark og i dette land skal du også arbejde, studere, søge job, leve af opsparede midler eller være pensionist.

Desværre overtræder Danmark opholdsdirektivet ved kun at anerkende rettighederne for dem, som arbejder eller er pensionister, så indtil dette forhåbentlig en gang stopper, så er det sikreste og hurtigste at finde et job i et andet EU-land.

I Metock-dommen blev det slået fast, at din mand IKKE behøver at have opnået en opholdstilladelse i et andet EU-land, før I kan bruge EU-reglerne i f.eks. Danmark, og for så vidt behøver I ikke engang at indrejse i Danmark samtidig.

Danmark mangler stadig at implementere (d.v.s. overholde) denne dom i sin nationale praksis, men Birthe Rønn Hornbæk har dog lovet, at der kun vil gå nogle uger, før en ny vejledning er klar. Og herefter vil man så kunne læse den nye vejledning på Ny i Danmarks hjemmeside.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.08.2008 09:19:03

IneKjølner skrev:
Hvis deltid i Sverige var ok ville alt være fint, for mit arbejde gør at jeg arbejder 14 dage på færgen og så er hjemme i 14 dage. Jeg ville altså ikke engang behøve en forstående arbejdsgiver for at kunne få min 2-10 ugers arbejde.
Deltidsjob i Sverige, samtidig med at du er i et ansættelsesforhold i Danmark, accepteres desværre ikke af Udlændingeservice i forhold til at komme under EU-reglerne.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.08.2008 11:12:35

Hrefna skrev:Men måske kunne rederiet lade dig arbejde på deres billetsalgskontor i enten Danmark (hvis de fra Danmark også sælger billetter til passagerer fra Norge eller Sverige), eller på et af kontorerne i Norge eller Sverige et par uger. Så skulle du ihvertfald opfylde betingelserne for "grænseoverskridende serviceydelser". Du kunne da spørge Rederiet pænt, (jeg går næsten ud fra at det er DFDS?). Om du ikke måtte have lov til at komme i Praktik på et af billetkontorerne nogle uger.
Jeg er bange for, at disse løsningen er lidt for kreative. "Grænseoverskridende tjenesteydelser" kan kun leveres af selvstændige erhvervsdrivende. Man kommer ikke ind under denne paragraf, fordi man arbejder for en dansk arbejdsgiver, som sælger serviceydelser til kunder i udlandet (det gør de fleste større virksomheder jo i dag).

Og man får heller ikke status som EU-borger, fordi man arbejder 14 dage i udlandet for en dansk arbejdsgiver, f.eks. på dennes billetkontor i Oslo. Dette betragtes nemlig som en udstationering. Derimod vil man få status som EU-borger, hvis man bliver ansat på DFDS billetkontor i Oslo, d.v.s. på en kontrakt, som udtrykkeligt fastslår, at man er ansat i Norge til at udføre netop dette arbejde.

Det afgørende er således ikke, hvilket land virksomhedens hovedkontor befinder sig i, men hvilket land man er ansat i. Er man ansat hos Maersk med arbejdssted på Esplanaden og bliver sendt 12 måneder til Skotland for at arbejde på en boreplatform, så er man stadig ansat i Danmark. Bliver man derimod ansat af Maersk datterselskab i Athen, d.v.s. med fast arbejdssted der og efter græsk overenskomst, så er man ansat i Grækenland. Også selvom det græske selskab er ejet af et dansk moderselskab.

IneKjølner

Indlæg af IneKjølner » 23.08.2008 15:01:59

Hrefna, det er jo netop også derfor jeg mener at mit job kunne være en grænseoverskridende tjenesteydelse: Jeg opholder mig på dansk territorie (skibet), men leverer tjenesteydelser til borgere i andre lande.

Igen spørger jeg, hvor det står at man skal være selvstændig erhvervsdrivende for at kunne levere grænseoverskridende tjenesteydelser. Når EU skelner mellem selvstændig og tjenesteyder ved arbejde i udlandet, må de vel også skelne mellem de to når det gælder grænseoverskridende tjenester (se mit andet indlæg i den her tråd).

skaanebo, jeg ved godt at deltid samtidig med fuldtid i DK ikke er accepteret, det var derfor jeg sagde at hvis det var, ville jeg ikke have nogen problemer.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.08.2008 19:08:50

Norge er EØS-land og her gælder fuldstændig samme regler som for EU

IneKjølner

Indlæg af IneKjølner » 23.08.2008 19:11:07

Hej Hrefna

Tak fordi du bliver ved med at svare :)

Ifølge Nyidanmark.dk skal man med en grænseoverskridende tjenesteydelse levere en tjeneste til et andet EU/EØS-land eller Schweiz, og Norge er et EØS-land, så hvis mit arbejde kan passe ind under definitionen lever det faktisk op til EU-reglerne.
Der er så stadig problemet med at jeg bor i Sverige.

Det rederi jeg arbejder for er desværre et lille rederi med kun en rute, så der er intet kontor i Sverige. Ellers var det et godt råd.

Tak for linket! Vil prøve at forhøre mig hos dem.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.08.2008 19:33:45

Igen skal vi huske, at EU-reglerne er èn ting, men de danske myndigheders tolkning og praksis en helt anden. Og det er sidstnævnte, som afgør, om man får en OT eller ej. Eller i hvert fald, om man får den uden at skulle til at føre retssat imod den danske stat gennem måske flere år.

Og her har den danske stat altså hidtil ret klart sagt, at man ikke har status som EU-borger, hvis man som grænsegænger har arbejdet i Danmark. Det eneste håb, jeg kan se, at der kan være her, er derfor, hvis arbejdet foregår ombord på et skib, som sejler under et andet flag end det danske.

Og jeg må stadig fastholde, at alt det her med grænseoverskridende tjenesteydelser handler om selvstændige erhvervsdrivende. Er man i et ansættelsesforhold, så er det fuldstændig ligegyldigt, hvad ens arbejdsgiver lever af at sælge, eller hvor kunderne befinder sig.

Og som Nanna skrev: Vil man have ret eller vil man have fred (opholdstilladelse)? Det må man gøre op med sig selv, inden man afleverer en ansøgning.

IneKjølner

Indlæg af IneKjølner » 23.08.2008 19:43:37

Og jeg må igen spørge hvor det står, fundiver. Der er ingen der har henvist mig til det, og jeg kan ikke selv finde det på nyidanmark eller andre steder. Og jeg gentager, når EU skelner mellem selvstændig erhvervsdrivende og tjenesteyder ved arbejde i udlandet, hvorfor så ikke når man arbejder i sit eget land?

Jeg ved godt jeg som grænsegænger ikke er dækket af "grænseoverskridende tjenesteydelse"'s-reglen, men spørgsmålet er om jeg ville være det, hvis jeg boede i Danmark.

Og selvfølgelig vil jeg helst have fred, men hvis jeg både kan få ret og fred vil jeg da undersøge det først.

Besvar