Flytte til DK
Flytte til DK
Jeg er Dansk, og har boet i Sverige i 10 år.
Min sambo har fået svensk "uppholdstilstånd" efter de svenske regler her i Sverige, den fik hun for 12 måneder siden. Hun har boet og studeret i Sverige i samlet 5 år. Hun er ikke EU/EØS borger.
Min sambo vil gerne begynde at arbejde i DK.
Som jeg har forstået det, får hun ikke opholds/arbejdstilladelse i DK medmindre vi flytter til DK. Hun har ikke en profession der står på positivlisten.
Kan vi bruge EU reglerne til at flytte til dk?
Hvor lang tid går der praktisk med at få opholds/arbejdstilladelse i DK efter vi flytter?
Hvilke krav er der til os for at udnytte EU reglerne? Bare at jeg har et fast job og rimelig lejlighed?
Hvor mange år skal vi bo i DK for at hun får permanent opholdstilladelse, og derefter statsborgerskab?
Jeg har læst en del, men kan ikke se om det gør en forskel at vi er "familiesammenført" her i Sverige på baggrund af de svenske regler!?!!
Min sambo har fået svensk "uppholdstilstånd" efter de svenske regler her i Sverige, den fik hun for 12 måneder siden. Hun har boet og studeret i Sverige i samlet 5 år. Hun er ikke EU/EØS borger.
Min sambo vil gerne begynde at arbejde i DK.
Som jeg har forstået det, får hun ikke opholds/arbejdstilladelse i DK medmindre vi flytter til DK. Hun har ikke en profession der står på positivlisten.
Kan vi bruge EU reglerne til at flytte til dk?
Hvor lang tid går der praktisk med at få opholds/arbejdstilladelse i DK efter vi flytter?
Hvilke krav er der til os for at udnytte EU reglerne? Bare at jeg har et fast job og rimelig lejlighed?
Hvor mange år skal vi bo i DK for at hun får permanent opholdstilladelse, og derefter statsborgerskab?
Jeg har læst en del, men kan ikke se om det gør en forskel at vi er "familiesammenført" her i Sverige på baggrund af de svenske regler!?!!
Re: Flytte til DK
Det meste af det, du spørger om, findes der svar på under menupunktet "rådgivning" øverst på siden.
Og nej, en svensk opholdstilladelse er ikke nogen hjælp for at bo i DK.
Et dansk opholdskort skal udstedes inden for seks måneder, ofte tager det dog kun tre-fire måneder.
Permanent opholdskort udstedes efter fem år. Regler for statsborgerskab kan nå at have ændret sig flere gange, inden det bliver aktuelt for jer, så det giver ikke rigtig mening at planlægge efter det på nuværende tidspunkt. En forudsætning er jo, at man har permanent ophold.
Og nej, en svensk opholdstilladelse er ikke nogen hjælp for at bo i DK.
Et dansk opholdskort skal udstedes inden for seks måneder, ofte tager det dog kun tre-fire måneder.
Permanent opholdskort udstedes efter fem år. Regler for statsborgerskab kan nå at have ændret sig flere gange, inden det bliver aktuelt for jer, så det giver ikke rigtig mening at planlægge efter det på nuværende tidspunkt. En forudsætning er jo, at man har permanent ophold.
Så en med svensk midlertidig opholdstilladelse, kan under ingen omstændigheder få lov at arbejde i DK??
Vi har hørt om nogle russiske statsborgere, med midlertidig Litauersk opholdstilladelse, der fik et dansk personnummer, og job i DK!
Ikke at vi vil snyde, men der er måske en lovlig mulighed?
Vi har hørt om nogle russiske statsborgere, med midlertidig Litauersk opholdstilladelse, der fik et dansk personnummer, og job i DK!
Ikke at vi vil snyde, men der er måske en lovlig mulighed?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
En udlænding med ophold i et andet land end DK kan KUN lovligt arbejde i DK, hvis vedkommende opnår arbejdstilladelse.
Om det er muligt for din samlever kan kun myndighederne svare på.
Om det er muligt for din samlever kan kun myndighederne svare på.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Nej, en svensk opholdstilladelse giver under ingen omstændigheder ret til at arbejde i DK, men man kan søge om en dansk arbejdstilladelse, hvis man opfylder vilkårene for det
De "vilkår" er vel mest for specialuddannede og bærplukkere, altså områder hvor der ikke kan findes anden dansk arbejdskraft?
Ja, det er fx greencard-ordningen, eller hvis man er tilbudt et job til en god, høj løn.
Hvordan er reglerne i Sverige hvis en med arbejdstilladelse her bliver gravid. Kan hun umiddelbart efter at have født, få svensk PUT og direkte derefter Svensk statsborgerskab?
-
mh1
- Kontakt:
Ikke hvis ikke de almindelige betingelser for PUT er opfyldt. Hvorfor mener du at det at føde i Sverige skulle give adgang til PUT og statsborgerskab? Det gør det ikke, og et barn bliver heller ikke statsborger i Sverige bare ved at blive født der.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hvad hvis faderen er dansk og bor her, hvilken statsborgerskab får barnet ellers?mh skrev:Ikke hvis ikke de almindelige betingelser for PUT er opfyldt. Hvorfor mener du at det at føde i Sverige skulle give adgang til PUT og statsborgerskab? Det gør det ikke, og et barn bliver heller ikke statsborger i Sverige bare ved at blive født der.
Hvis barnet er svensk, har moderen vel mulighed for at få PUT?
-
mh1
- Kontakt:
Barnet vil få dansk efter sin far, hvis de er gift, eller hvis det fødes i DK, eller efter at den nye regel træder i kraft (efter den behøver forældrene ikke være gift, selv om barnet ikke fødes i DK - reglen kommer til at gælde fra maj 2015, så vidt jeg ved). Desuden vil det få sin mors statsborgerskab.
Det giver IKKE moderen ret til noget, som hun ikke ville have i forvejen (udover evt. børnepenge o.l.).
Det giver IKKE moderen ret til noget, som hun ikke ville have i forvejen (udover evt. børnepenge o.l.).
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Giver det hende ikke ret til støtte under "forældreledighet" også, beregnet ud fra hendes seneste løn, eller et eller andet minimum??mh skrev:Barnet vil få dansk efter sin far, hvis de er gift, eller hvis det fødes i DK, eller efter at den nye regel træder i kraft (efter den behøver forældrene ikke være gift, selv om barnet ikke fødes i DK - reglen kommer til at gælde fra maj 2015, så vidt jeg ved). Desuden vil det få sin mors statsborgerskab.
Spørg Øresunddirekt om föräldraledighet