Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
s.københavn
Hej,
MH jeg er sikker på blandt andet du kan svare på dette spørgsmål!
Har en veninde der bor i Tyrkiet lige nu med hendes tyrkiske kæreste. Hun har boet der i ca 7 måneder, men hun har aldrig meldt flytning til dk eller flytning til Tyrkiet! Hun bor hos hendes kæreste og de har en fælles lejekontrakt.
De benytter den vej for senere, at kunne vende tilbage til dk efter samlevende på fælles bopæl i 18 måneders reglen. Altså familiesammenføring efter danske regler. Således behøver de ikke at være gift!
For at være på forkant med dokumentationen ville hun gerne vide hvad Danmark vil kræve af hende for at vende retur med hendes kæreste? Og hvordan skal hun registere sin adresse dernede? Kan nogen komme med nogle gode eksempler på hvad man kan gøre i Tyrkiet?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
-
Kontakt:
Det duer ikke til en fis.
Hun skulle først og fremmest have afmeldt sig fra det danske folkeregister (lovpligtigt når man vil være væk mere end 6 mdr.) OG da Tyrkiet er et land med en ganske strikt lovgivning mht. udlændinge, skulle hun have søgt om opholdstilladelse, når hun ville opholde sig mere end 90 dage ad gangen inden for 180 dage.
Hun har således ulovligt ophold i Tyrkiet og vil efter al sandsynlighed ved sin udrejse blive halet til side, anholdt, puttet i arresten og enten få en administrativt udstedt bøde eller måske ligefrem blive fremstillet i retten og dømt, da det er en ganske væsentlig overskridelse allerede, og i tilgift vil hun få et indrejseforbud for et eller andet tidsrum.
Oven i alt det, så kan hun ikke bruge et ulovligt ophold til at opfylde kravet om 18 mdr.s samliv, da Tyrkiet er et land hvor det er nemt at få lovligt ophold OG hvor det er let at skaffe sig dokumentation for bopæl når man har det. Hun kan IKKE registrere sin ulovlige adresse nogen steder.
mh
Rådgiver for ÆUG
-
s.københavn
Hov, hun er ikke ulovlig.
Hun har fået opholds og arbejdstilladelse. Hun har også arbejdet men man får ikke decideret en kontrakt og aflønning foregår ved kontant afregning siger hun.
Hun har ikke fået registeret sin adresse dernede hverken ved det danske eller tyrkiske folkeregister. Hvordan gør hun det? Er det bare over borger.dk og i Tyrkiet på det der Nufus? eller hvordan?
Hun har fået tyrkisk bankkonto. Er det noget med hun skal gemme alle kvitteringer for alt hvad hun køber osv? For tit og ofte findes der jo heller ikke kvitteringer og slet ikke alle tager dankort.
Hvad kan hun gøre for, at være på forkant med alt dokumentationen? Og hvad er godt for hende at fremvise.
Man skal vel også stadig overholde 24-års reglen for sammenboede ikk?
-
mh1
-
Kontakt:
Nu skrev du jo:"... hun har aldrig meldt flytning til dk eller flytning til Tyrkiet!" og det forstod jeg som at hun aldrig har henvendt sig til de tyrkiske myndigheder og søgt om visum og opholdstilladelse. Når man gør det, er man jo "meldt flyttet til Tyrkiet".
Hun burde forlængst have meldt sig som udrejst af DK, når hun har været det i over 6 mdr.
Det kan hun formodentlig gøre online på borger.dk.
Sin adresse kan hun lige som alle andre som bor lovligt i Tyrkiet få registreret på det relevante Nüfus Dairesi, hvor hun skal gå hen sammen med sin kæreste og sin lejekontrakt. Kæresten fordi han formodentlig ER tilmeldt og derfor skal godkende at hun også bor der, og hvis han ikke er tilmeldt der, så skal han jo være det (og dertil skal de bruge lejekontrakten) for at de kan få en udskrift fra nüfus på at de bor på samme adresse - det burde hun jo så nok have gjort for de 7 mdr. siden, for nu kan hun ikke få bevis for dem. Man har pligt til at melde flytning/nyregistrering indenfor 14 dage, og gør man det ikke falder der bøder.
mh
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Ærlig talt forstår jeg ikke denne tankegang. Hvorfor ikke bare gifte sig? Så består dokumentationen af ens vielsesattest, hvilket er meget nemt og simpelt og ikke kan gå galt. Der er langt mere papir i et "papirløst" forhold end i et ægteskab, så hvad i alverden er formålet med ikke at gifte sig?
-
s.københavn
Tak for svar MH.
Jeg videregiver oplysninger til hende mht. registeringen.
Fundiver - jeg skal ikke blande mig i at hvad gør og ikke gør. Hun føler sig ikke klar til ægteskab og desuden er hun også kun 22 så hun skal vente yderligere 1,5 år før de kan søge efter danske regler. Om hun på det tidspunkt føler sig mere klar til ægteskab skal ikke kunne siges. Kan godt forstå at man ikke tør springe ud i et ægteskab. At være gift i dagens DK har jo alligevel sin betydning både for den enkelte med også for resten af ens bekendtskaber. Så det er noget hver enkelt må tage stilling til og der er mange der ikke efter 1,5 års forhold er klar til, at gifte sig. Og når DK tillader, at man efter 18 måneders fælles bopæl kan få FS i DK og hun på den måde alligevel før hun bliver 24 kan få FS med hendes kæreste så er det måske det værd for hende

-
mh1
-
Kontakt:
Hun kan da ikke få fs tidligere som samlevende end hun kan som gift -
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... tefaeller/
"Betegnelsen 'ægtefælle' anvendes som fælles betegnelse for både ægtefælle og fast samlever. ’Ægteskab’ anvendes som fælles betegnelse for både ægteskab og fast samliv. Med få undtagelser gælder de samme regler for ægtefæller og faste samlevere. Det vil fremgå af teksten, hvis der er forskel på kravene for ægtefæller og faste samlevere."
mh
Rådgiver for ÆUG
-
blackbee045
Hun har fået opholds og arbejdstilladelse. Hun har også arbejdet men man får ikke decideret en kontrakt og aflønning foregår ved kontant afregning siger hun.
Hun har ikke fået registeret sin adresse dernede hverken ved det danske eller tyrkiske folkeregister. Hvordan gør hun det? Er det bare over borger.dk og i Tyrkiet på det der Nufus? eller hvordan?
-
fundiver199
Hvis man vil familiesammenføres, påtager den herboende sig under alle omstændigheder et kæmpestort ansvar for sin partner både økonomisk og menneskeligt. Så jeg har lidt svært ved at se, hvilken ekstra ”risiko” der ligger i at gifte sig. Det må primært være en ren mental blokering, der står i vejen for det, bekymring for hvad ens venner vil sige og så videre.
Hvis jeg skal være lidt grov, vil jeg sige, at hvis man ikke er ”klar” til at gifte sig, så er man heller ikke ”klar” til at blive familiesammenført. Og så er det nok bedre at finde andre løsninger om det så er langdistanceforhold, studieophold i hinandens lande etc. Det er jo så også, hvad det pågældende par gør lige nu.
Men ja folk må gøre, som de vil, så længe de holder sig inden for lovens rammer. Jeg giver bare det venlige råd, at det er betydeligt lettere at dokumentere, man er gift, end at man har været fast samlevende i 18 måneder.
-
mh1
-
Kontakt:
@ blackbee045
I Tyrkiet går man på nüfus kontoret med sin opholdstilladelse, pas og anden id, oplysning om ens tyrkiske personnummer, egen lejekontrakt ELLER den person som man bor hos og som ER registreret på adressen (fordi vedkommende skal godkende at man bliver registreret) og får sig registreret.
Man kan derefter til enhver tid gå til den stedlige MUHTAR og få en bopælsattest.
I DK meddeler man sin nye adresse når man melder flytning, uanset om flytningen er i DK eller til udlandet. Det kan man gøre på borgerservice eller over borger.dk.
mh
Rådgiver for ÆUG
-
theluxuryideass
-
Kontakt:
Goddag hr,
Jeg er en ny bruger på dette forum. Min ven fortæller mig, at dette er et fantastisk forum til information.
The Luxury Ideas
-
mypslgate
-
Kontakt:
Hej venner, kan jeg deltage i dette indlæg, tak?
PSL