Kan man stadig søge Schengen turistvisum samtidigt med at ma

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
bolind

Kan man stadig søge Schengen turistvisum samtidigt med at ma

Indlæg af bolind » 20.10.2014 09:26:38

Jeg har forsøgt at læse lovteksten i den permanente tråd, men jeg er stadig lidt forvirret.
Lad os sige, at min kone, som er Filippinsk statsborger men bor og arbejder i Hong Kong, søger om FS derfra (eller fra Guangzhou, lige ovre på den anden side i Kina.) Hvordan ser det ud med at søge om, og få tilkendt, almindelige Schengen turistvisa mens ansøgningen bliver behandlet? Vi plejer at gøre det sådan, at jeg laver en visuminvitation til hende, og så søger hun via det finske konsulat i Hong Kong.

fundiver199

Re: Kan man stadig søge Schengen turistvisum samtidigt med a

Indlæg af fundiver199 » 26.10.2014 08:04:36

Visum vil først kunne udstedes, når US er så langt i behandlingen af ansøgningen om FS, at de har taget stilling til, at der hverken er tale om et proformaægteskab eller et tvangsægteskab.

Fra det tidspunkt, hvor US har taget stilling til det, går der normalt ikke særlig lang tid, før den endelige afgørelse træffes. Så hvis der er tale om en alm. simpel FS-sag, gætter jeg på, at man de facto ikke kan få visum, før afgørelsen i den er truffet inden for servicemålet på 3 måneder.

Derimod vil der kunne udstedes visum under behandlingen af komplicerede sager, der trækker ud i 7 måneder eller mere, f.eks. fordi de også skal en tur forbi asyl-kontoret med henblik på at vurdere, om der kan dispenseres fra kravene, fordi den herboende risikerer asylrelevant forfølgelse i ansøgerens land.

Besvar