Flytte til Sverige for at få ophold i DK - Help needed!

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
krasmussen

Flytte til Sverige for at få ophold i DK - Help needed!

Indlæg af krasmussen » 21.09.2014 10:29:04

Kære alle,

jeg har virkelig brug for et par gode råd samt om min forespørgelse overhoved er mulig?!

Min kæreste er serbisk statsborger og har fået arbejde i Sverige.
Jeg er dansk statsborger.
Vi skal have en lille dreng til marts.

I den forbindelse vil vi meget gerne bosætte os i Danmark, men uden om de danske integrationsregler for at undgå sikkerhedstilling på de ca. 60.000 DKK samt diverse sprogtests og manglende adgang for min kæreste til nogen form for rettigheder i tilfælde af sygdom her i DK de første 5 år.

Derfor er mit spørgsmål følgende:
Vil det være muligt for mig til marts når jeg går på barsel, at flytte til Sverige og bo sammen med min kæreste, hvorved vi så efter minimum 6 måneder vil gifte os og flytte sammen tilbage til Danmark og undgå de danske integrationsregler?

Jeg håber der eventuelt er nogen som har prøvet noget lignende.
Jeg bekymre mig om et par ting vedrørende fortsat ret til danske barselsdagpenge i Sverige samt om jeg virkelig kan tage min kæreste/mand med hjem til Danmark efter et halvt år med folkeregisteradresse i Sverige.

Please help anyone?

Bedste hilsner
Kristine

skaanebo

Re: Flytte til Sverige for at få ophold i DK - Help needed!

Indlæg af skaanebo » 21.09.2014 11:04:47

Prøv at spørge Øresunddirekt om barselspenge. De har kontor på Stortorget i Malmø. Hvis I kan klare jer økonomisk i seks måneder i Sverige er der ingen ben i at flytte videre til DK og gøre brug af EU-retten.

Besvar