18 måneders fast sammenliv for ægteskabssammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

s.københavn

18 måneders fast sammenliv for ægteskabssammenføring

Indlæg af s.københavn » 04.08.2014 13:17:35

Hej,

Jeg har læst mig til, at man i DK kan benytte reglerne om familiesammenføring uden, at være gift, hvis man har haft fast sammenliv i mindst ca. 18 måneder. Mit spørgsmål er så, hvordan gør man det? Er man tvunget til, at bo i et andet land eller hans hjemland? Hvis vi bor i hans hjemland (Tyrkiet) så bliver der jo lige pludselig større tilknytning til Tyrkiet i forhold til tilknytningskravet som jo stilles ved ægteskabssammenføring medmindre man har været dansk statsborger i 26 år (jeg har kun 23,5 år).

Hertil kan man også bo sammen i DK af andre årsager såsom:
- Aupair - ikke en mulighed for os.
- Studerende - alt for dyrt for os mindst 100.000 kr. om året for, at studere på universitet.
- arbejde - mindst tjene 375.000 kr. om året og hvem kan lige det, når han ikke er færdig med uddannelse eller noget endnu.

Hvad er der så af andre muligheder andet end, at flytte til Sverige???

Håber nogle har nogle gode råd :)

Tak.

fundiver199

Re: 18 måneders fast sammenliv for ægteskabssammenføring

Indlæg af fundiver199 » 04.08.2014 15:01:19

Den oplagte mulighed er vel at blive gift? Må indrømme, jeg ikke helt forstår, hvorfor det er så vigtigt for nogle at "undgå" dette, når det er let at blive skilt i Danmark, og når sammenføring som fast samlevende par medfører fuldstændig de samme forpligtelser af f.eks. økonomisk karakter.

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 11.08.2014 09:05:42

Det har du ret i.

Jeg er flyttet til Malmø nu, og min kæreste er på besøgsvisum. Det udløbet om 5 uger.

Er det så muligt, at vi kan nå at blive gift således, at han kan blive sammen med mig i Sverige?

Vi afventer mit svenske Cpr. nummer som er lige ved, at være på trapperne. Så alt andet til en ansøgning til Migrationsverket er klart.

closed1

Indlæg af closed1 » 11.08.2014 10:53:47

Hvis i har alle papirerne klar til at blive gift , så er der ingen problemer . Så af sted og få det ordnet . Og så indlevere ansøgning om EU opholdskort om det først sker efter hendes besøgs visa er udløbet har ingen betydning .

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.08.2014 11:09:02

Din kæreste har formodentlig ikke været så forudseende at medbringe en udskrift fra Nüfus Dairesi, hvoraf det fremgår at han ikke er gift til anden side?

I så fald kan han MULIGVIS få denne på den tyrkiske ambassade. Den kan fås i en international udgave, således at oversættelse ikke behøves. I DK vil myndighederne have at den også har en apostille (legalisering), jeg ved ikke om de svenske myndigheder kræver det samme. Normalt kan ambassaderne IKKE påsætte apostille.
mh
Rådgiver for ÆUG

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 11.08.2014 12:16:27

Han har medbragt den civilattest du omtaler.

Hvad skal der mere til? Han har sit pas med visum i også.

Jeg ringede til min fraflytter kommune i DK der oplyste vi skulle tage hen på skatteverket og indhente en såkaldt "prøvelsesattest" som var noget der beviste vi begge kunne giftes.

Også kunne vi blive gift på Rådhuset i min fraflytter kommune i DK for 500 kr. indenfor 1-2 uger.

Når man så er gift, så er der ingen problemer med ansøgningen til migrationsverket? Han kan få lov til, at blive i mens de behandler ansøgningen? og hvor lang tid tager det?

Vi ser nødigt han skal tilbage til Tyrkiet for så tager de ham muligvis i fængsel og militæret hvis han ikke længere studere. (lige nu er han stadig tilknyttet sin skole i Tyrkiet som selvstuderende)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.08.2014 05:24:45

Hvis I bliver gift kan I bruge EU-reglerne, og han kan vente i Sverige på enten at få sit opholdskort eller på at I søger om at få en forhåndsgodkendelse på dansk opholdskort, når du kan dokumentere et 'reelt ophold'.

Din kæreste kommer nu da næppe i fængsel, hvis han ikke er smuttet fra en indkaldelse til militæret. Man kommer ikke i fængsel bare for at være rejst ud og komme hjem igen.

I skal altså også huske på at han skal ordne det med militærtjenesten (betale sig fra det), hvis han nogensinde ønsker at komme til Tyrkiet igen. Hvis han bare stikker hovedet i busken, så bliver Tyrkiet lukket land for ham.
mh
Rådgiver for ÆUG

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 12.08.2014 07:59:48

Jeg forstår så ikke helt reglerne mellem EU og de svenske nationale regler? Hvad er forskellen på det når man er gift?

Man må vel med begge regelsæt medtage sin mand til Sverige. Og kan man søge om Dansk opholdstilladelse i mens man har en sag i gang i Malmø også? For om 5 måneder er jeg gammel nok til vi kan søge i DK men vi starter i Malmø.

Angående militæret har vi et vennepar som har været gift i 7 år og bor i DK. Han har fået udskudt hans militærtjeneste på den danske ambassade til han er 38 og herefter betaler de ca. 15.000 lira for han ikke skal i militæret.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2014 08:20:36

Har I først boet i et andet EU-land, er der som hovedregel ingen fordele ved at søge efter danske regler i Danmark. Det er meget bedre at anvende EU-reglerne og dermed slippe for alle de krav, der er i de danske regler om bolig, bankgaranti, danskprøve og så videre.

Den eneste grund til at søge efter danske regler er, hvis din mand gerne vil studere i Danmark med det samme og modtage SU, og du ikke arbejder i Danmark men f.eks. er førtidspensionist.

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 12.08.2014 09:48:04

Okay, men hvis vi så antager, at vi gifter os.

Vi afventer for tiden min Cpr nummer i Sverige, som vi har ventet på i snart 6 uger.

Så skal man indhente oplysninger fra os begge på Skatteverket, for at kunne gifte os?? Skal man ikke først være helt registeret på skatteverket først og ved de, at jeg ikke er gift? Har jo som sagt ikke modtaget mit Cpr. nummer endnu.

Også kan man blive gift herefter i DK?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2014 09:52:14

Din svenske kommune kan oplyse dig om, hvilke papirer der kræves for at blive gift i Sverige. Typisk vil det nok være en civilstandsattest fra begge parters hjemlande, hvis man ikke har boet i Sverige hele sit liv.

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 13.08.2014 18:22:46

Problemer er opstået!

Vi var i dag på Migrationsverket for at snakke med dem om opholdtilladelse til min kæreste efter samboreglen. Den mente de ikke vi opfyldte og afviste også at hvis vi søgte som gift når vi først blev gift lige inden vi ansøgte så ville sagen være mistænksom og den ville måske ikke blive godkendt plus tage op til 2 år måske længere.

Det tog helt pusten fra min kæreste og mig, da vi ikke ønsker han skal tilbage igen.

Kan det virkelig være rigtigt eller har jeg fundet en virkelig sur mand med en dårlig dag??

Er der ikke regler når man søger som gift at sagen skal behandles på 6 måneder efter eu reglerne? For det var da dem i foreslog var bedst at gøre brug af i stedet for de svenske nationale ikk?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.08.2014 06:57:50

Jo og det betyder ikke noget, hvornår man blev gift. Det er ikke "mistænkeligt" at gifte sig, fordi det er nødvendigt for at blive familiesammenført. I praksis udsteder svenskerne ikke EU-opholdskort på 6 måneder, selvom de skal, men din mand har EU-opholdsret fra samme øjeblik, I har sagt "ja" til hinanden over for præsten eller borgmesteren.

Opholdskortet svarer til et dansk sygesikringsbevis, og har alene til formål at BEKRÆFTE, at han har EU-opholdsret. Herudover fungerer det som et schengenvisum, hvilket unægtelig er praktisk, hvis han ønsker at foretager rejser til andre lande end Sverige.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.08.2014 09:07:26

Det er et herligt job at være skrankepave og bruge sin dag på at give folk forkerte oplysninger, som gør at de bliver fortvivlet og går nedslåede ud af døren :twisted:

Stol på de oplysninger du får her. Hvor gerne din personlige skrankepave end gerne ville have den magt som han/hun prøver at bilde dig ind at have, så har vedkommende det ikke.
mh
Rådgiver for ÆUG

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 14.08.2014 13:40:59

Ja det var virkelig ikke sjovt, at stå der og bare få den ene dårlige nyhed efter den anden.

Han påpegede også meget, at min kæreste ingen rettigheder ville have!

Vi skal på min gamle kommune i dag, for at afleverer dokumenter til vielse.

Herefter er det så bedst, at søge online eller afleverer en ansøgning på migrationsverket om opholdstilladelse efter EU-reglerne? og hvor meget dokumentation skal man vedlægge. Vi har lavet en hel mappe, men dokumentation på vores forhold. Er det tilstrækkeligt også vielsesattesten?

Jeg tror vores plan er nu, efter vi fandt ud af med EU-reglerne, at vi gerne vil tilbage til Danmark snarest. Vi har haft lejligheden i Sverige i en måned nu, så når vi har søgt i Sverige bliver vi der lidt og vil gerne søge i DK hurtigst muligt efter. Hvornår er det muligt?

Har min kæreste/mand mulighed for, at tage med mig til DK når han har EU opholdret i Sverige. Jeg mener til f.eks. fødselsdage osv.

Besvar