opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
A-Z

opholdstilladelse

Indlæg af A-Z » 07.07.2014 18:09:51

Hej

Tak for det fantastiske forum ! :)

Jeg skriver på vegne af min bror der gerne vil have besøge hertil dk af sin kommende kone der bor i spanien.
Hans kommende kone bor som sagt i spanien men har marokkansk statsborgskab. Hun flyttede til spanien for ca 11 år siden. Min bror var ikke klar over man skal søge familliesammenføring her i dk når hun har opholdstilladelse i spanien. Så han har bestilt en flybillet hertil dk så hun kan besøge landet sammen med ham og derefter sku hun ansøge om flytning fra spanien til dk. :roll:

Spørgsmålene er :

Kan det passe min bror skal søge om familliesammenføring her i dk selvom hun har opholdstilladelse i spanien?

Kan hun så ikke rejse ind til dk før hun har et visum? Min bror har allerede bestilt flybillet til hende så det vil være mega ærgeligt hvis hun ikk kan rejse hertil.

Tusind taak!!!

mvh

Z :D

skaanebo

Re: opholdstilladelse

Indlæg af skaanebo » 08.07.2014 04:55:46

Hun behøver ikke visum for at rejse til DK, når hun har en spansk opholdstilladelse. Men hvis hun vil bo i DK, skal hun indgive ansøgning om opholdstilladelse i DK. Det kan hun gøre efter ankomsten.

fundiver199

Re: opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2014 06:22:54

Måske var det hensigtsmæssigt, at hun søgte og fik spansk statsborgerskab, før hun forlader Spanien, så hun ikke skal "starte forfra" og gennem hele det danske integrationshelvede med sprogprøver, fornyelse af opholdstilladelse efter 2 år, bankgaranti, boligkrav og meget stramme krav til permanent opholdstilladelse, der desuden ændres hvert 2. eller 3. år. Hvis hun bliver spansk, bliver hun EU-borger og kan frit bosætte sig hvor i EU, hun vil.

Det kan hun for så vidt også med en permanent spansk opholdstilladelse, bare ikke i Danmark, UK og Irland, fordi netop de 3 lande har forbehold over for det retslige og indre samarbejde i EU.

Medens hendes ansøgning om spansk statsborgerskab behandles, beholder hun så sin adresse i Spanien og nøjes med at besøge din bror i Danmark som "turist" i op til 90 dage ud af hver 180 dage. Da der jo ikke er nogen grænsekontrol i Schengen og stempler i passet, må de selv huske at være meget omhyggelige med at tælle dage, så hun ikke er her for meget.

I hvert fald er det ikke så godt, hvis nogen finder ud af, hun har været her for meget, f.eks. fordi hun selv oplyser det i en ansøgning eller lignende.

Besvar