Afslag på turistvisum - what to do?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Mille72

Afslag på turistvisum - what to do?

Indlæg af Mille72 » 29.06.2014 18:02:09

Hej:
Jeg blev gift med min tunesiske mand i april. Vi har søgt turistvisum til Danmark, via den finske ambassade i Tunis som repræsenterer Danmark i Tunesien, og netop fået afslag. Deres begrundelse er, at de ikke vurderer, der er grundlag for at han vil returnere til Tunesien efter visumets udløb.Vi kan nu anke sagen, men det virker op ad bakke.

Er der nogen der har stået i samme situation og fået omgjort afgørelsen? Vi skal kunne begrunde, hvorfor de skal tage sagen op igen (og gøre det på svensk eller finsk!). Hvilke grunde accepterer de? - vi ville mene, at besøge sin kone var en god nok begrundelse. Men det var det tilsyneladende ikke.

Eneste anden udvej er at søge om familiesammenføring via den danske ambassade i Marokko eller Egypten, som er ligger tættest på Tunesien. Er der nogle der har erfaringer med at få deres tunesiske mand til Danmark via familiesammenføringen?

closed1

Re: Afslag på turistvisum - what to do?

Indlæg af closed1 » 30.06.2014 08:21:52

Hvorfor mente de ikke han ville tage tilbage igen ?
Prøv at søge visa på en dansk ambassade , og vedlæg alt den dokumentation i kan for at han vil vende tilbage . Feks. Arbejde , skole . familie osv.
En dansk ambassade bruger en anden visum praksis end en ambassade der repræsentere Danmark .

Mille72

Indlæg af Mille72 » 30.06.2014 08:47:57

Hej:
Den finske ambassade begrunder ikke, hvorfor de ikke mener han vil returnere til Tunesien. Så det er udfordringen - for hvordan kan vi så 'overbevise' dem om det modsatte? Derfor er jeg interesseret i argumenter fra andre, som har fået afslag, som vi kan bruge i en anke af afslaget.

Danmark har ikke nogen ambassade i Tunesien - så den nærmeste er i Marokko eller Egypten. Den tur ville vi gerne undgå - men det er alternativt det vi er nødt til at gøre, og så søge om ægtefællesammenføring i stedet.

Et bonusspørgsmål i alt dette er: kan man samtidigt anke et afslag på turistvisum og så søge om familiesammenføring?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.06.2014 12:52:18

@Mille72, er 72 dit fødselsår, så kan I godt søge om fs, selv om din mand aldrig har været i DK. Men er du under 26, skal I opfylde tilknytningskravet, dvs. han skal have været i DK mindst én gang for at I kan søge fra udlandet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Mille72

Indlæg af Mille72 » 30.06.2014 19:42:52

Hej
Jeg mangler stadig at få svar på det oprindelige spørgsmål om, der er andre der har fået afslag på et turistvisum til deres mand ud fra begrundelsen om, at ambassaden ikke vurderer, der er grundlag for at han vil returnere til sit hjemland efter visumets udløb?

Er der nogen der har stået i samme situation og fået omgjort afgørelsen? Vi skal kunne begrunde, hvorfor de skal tage sagen op igen. Hvilke grunde accepterer de? - vi ville mene, at besøge sin kone var en god nok begrundelse. Men det var det tilsyneladende ikke.

Vi overvejer nu at søge ægtefællesammenføring i stedet, men vil gerne høre fra nogle der måske har stået i samme situation og fået afgørelsen omgjort - inden vi beslutter os, da det er noget bøvlet ift. at Danmark ikke har nogen ambassade i Tunesien.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.07.2014 10:09:15

Søg på gittesaadaoui - helt samme problem.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2014 06:39:09

De finske ambassader er dybt berygtede for at afslå visum til besøg hos både ægtefæller og forlovede / kærester. Den eneste løsning er at søge via en dansk ambassade, uanset at det medfører ekstra rejseomkostninger.

Der ligger et visummodtagelsescenter i Istanbul, Tyrkiet, og da Istanbul er en stor lufthavn med mange og relativt billige afgange til både Afrika og Europa, og da der desuden er fredeligt og sikkert modsat eksempelvis Cairo, må den generelle anbefaling være, at personer fra Tunesien skal søge om visum til Danmark i Istanbul.

Når visum er udstedt, og man henter det, rejser man så selvfølgelig ikke retur til Tunesien igen, men flyver direkte videre til Danmark. Dermed bliver de ekstra rejseomkosninger ikke helt så store, som man måske tror, da en returbillet Istanbul-København er betydeligt billigere end Tunis-København.

Altså køber man 2 returbilletter Tunis-Istanbul (den første for at aflevere ansøgningen) og 1 returbillet Istanbul-København.

I princippet er det overhovedet ikke anderledes end, hvis min kone fra Filippinerne skal søge visum til Danmark. Det kræver også 3 flybilletter. 2 fra den provinsby, hvor hun bor, og til hovedstaden Manila, hvor ambassaden ligger, og 1 fra Manila til København.

Mille72

Indlæg af Mille72 » 15.07.2014 21:58:44

Tak for svar. Vi har besluttet os til at søge ægtefællesammenføring, og regner med at gøre det via Marokko. Lige nu afventer jeg svar på praktik fra ambassaden her.

Er der nogen der har erfaring med den danske ambassade i Rabat? Og hvis man søger ægtefællesammenføring kan min mand vel godt tage tilbage til Tunesien - sagsbehandlingen her kan jo tage op til 3-5 måneder. Kan nogen bekræfte dette?

Kan forstå på US, at hvis vi får ægtefællesammenføring skal han afrejse fra Marokko til Danmark, da det er udstedelseslandet. Er det virkelig rigtigt?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.07.2014 04:58:02

Din mand må selvfølgelig vente, hvor han vil, men kan i princippet risikere at blive kaldt til samtale på ambassaden. Mon ikke US mener, at han skal hente sit visum/opholdstilladelse der, hvor ansøgningen er indleveret? Der er selvfølgelig ingen, der blander sig i, hvilken rejserute han vælger til Danmark.

lmh
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af lmh » 16.09.2015 12:53:19

Vi står lidt i samme situation. Den Svenske Ambassade har givet min mand afslag fordi de mener at vil blive her efter udløb af hans visum og fordi de ikke mener han har en kernefamilie i Nigeria. Altså - han har hele hans familie der, så ingen af os fatter hvad de mener med kernefamilie.
Vi har indsendt en anke og de siger at den vil blive behandlet i løbet af ca. 3 uger.

Får vi afslag igen, er det så en ide at søge familiesammenføring vis Den Danske Ambassade i Nigeria?
Min mand kan vist søge fra hans hjemland samtidig med at jeg kan søge herfra - eller hvordan er reglerne?
ÆUG rådgiver

muzen 68

Indlæg af muzen 68 » 16.09.2015 18:45:11

Hej
Min mand fik også afslag på visum til Danmark via den svenske ambassade i Nigeria han er fra Nigeria de mente at han ikke ville rejse hjem men søge familiesammenføring i Danmark lige nu har Nigeria ikke dansk ambassade de ændre hele tiden datoen får hvornår de åbner

Turaj88

Indlæg af Turaj88 » 16.09.2015 19:09:24

Jeg har også lige fået aflag på turist visum til min kone. Er helt lost, har fået vide de sender det til US og at det kan tage op til 4 mdr.

lmh
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af lmh » 18.09.2015 17:10:53

Muzen68, de har netop fortalt mig at de er klar til visumansøgninger fra 15. november.
Det er en dansk kvinde, der arbejder på Ambassaden dernede, der har fortalt mig det. Så jeg håber den holder vand
ÆUG rådgiver

Lise123

Indlæg af Lise123 » 21.09.2015 16:30:20

Min kæreste og jeg har også fået afslag to gange på turist visum. Vi overvejer også nu at søge familiesammenføring. Jeg har forhørt mig lidt omkring, og folk råder os til at søge FS da det er nogle andre omstændigheder. Jeg er dog selv meget nervøs for om det ikke bliver afvist igen og hvad f..... gør man så?

Jeg kan også være i tvivl om hvor lang tid man skal vente eller om de ikke kigger tilbage på de seneste afvisninger?

Hvad gør i?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 21.09.2015 18:33:58

Er I blevet gift? Ellers er det jo det, I skal først.

Når visum afslås er det oftest pga mistanke om at visumansøger vil tage ulovligt ophold.

Den mistanke er jo pist borte, når der søges om fs. DERFOR er det bedre at søge om fs, når man ellers opfylder betingelserne for det.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar