sygesikringskort

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
blobfort

sygesikringskort

Indlæg af blobfort » 12.06.2014 23:48:09

Hej igen,
et par detaljer jeg fandt ud af som jeg ikke fandt i beskrivelsen:

- Hvis man er grænsegænger kan man bestille EU-sygesikringskortet fra en kommune hvor man arbejder i Danmark. Det var vigtigt for mig fordi jeg ikke har nogen "fraflytterkommune". I København må man gå til borgerservice i indre byen, hvor også folkeregisteret er. De vil i hvert fald se at man har modtaget løn mindst en gang. Helst vil de se at man har modtaget det tre gange. For os var den svenske leje kontrakt i først omgang godt nok... men så fandt de altså ud af at jeg ikke havde fået udbetalt løn endnu og dermed blev hele proceduren stoppet.

- Hvem som tæller som familie (som Danmark altså må udstede et Eu-sygesikringskort til) er det landet hvor man bor som afgør. I Sverige inkluderer det vistnok samboere som man ikke er gift med.

- Man har "ret til" at åbne en dansk bankkonto hvis man arbejder i Danmark, men det er lidt usikkert hvad denne ret går ud på. Jeg har prøvet at åbne en konto hos Coop, og de ville ikke have mig fordi jeg ikke bor i Danmark. I Sverige mangler jeg derimod stadigvæk personnummer, så jeg vil næppe kunne åbne nogen konto her heller. Det ser ud til at systemet går ud fra at danskere som arbejder i Danmark og flytter til Sverige boede i Danmark lige før og derfor allerede har en dansk konto.

skaanebo

Re: sygesikringskort

Indlæg af skaanebo » 13.06.2014 07:09:58

Der er altså masser af andre banker i Danmark, som gerne vil åbne konto for danskere bosat i udlandet. Du kan fx prøve Danske Bank.

blobfort

Indlæg af blobfort » 14.06.2014 08:16:22

Nu var jeg både hos Danske Bank og Nordea. Danske Bank (i Danmark) vil ikke opprette nogen konto for folk som bor i Sverige som ikke har svensk personnummer. De foreslog at jeg skulle be arbejdsgiveren om at udbetale lønnen cash.

Hos Nordea vil de derimod se to officielle brev på adressen. Sagsbehandleren foreslog at jeg skulle kunne gå til Boregrservice og få en udskrift fra dem (det gjorde jeg - og det kostede 75 kr), og hos Skat. Om det virkeligt tæller som to officielle brev, iom at de danske myndigheder jo har sine oplysninger kun fra det jeg selv har fortalt dem, er lidt uklart for mig.

Eventuelt må jeg bare opgive at arbejde i Danmark, og en enkelt lønseddel burde vel være nok til at få det blå sygesikringskort med gyldighed i et år som man så igen kan bruge i Sverige.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.06.2014 14:41:31

Det er klart, du skal have en gyldig fungerende adresse registreret i folkeregistret for at kunne oprette en bankkonto i Danmark.

Så længe du endnu ikke officielt bor i Sverige, vil det så være din hidtidige adresse.

Men svensk personnr. burde også kunne fås i læbet af et par uger. Hvis man er flink og beder pænt om det, vil de ofte kunne fortælle dig dit svenske personnr. ved personlig henvendelse efter to uger.

blobfort

Indlæg af blobfort » 14.06.2014 19:11:26

Ok, jeg skal prøve at få det via personlig henvendelse. Jeg havde jo fortalt jeg ikke boede i Europa før det her, og papirer fra Sydamerika accepterer de altså ikke. (der findes der heller ikke noget folkeregister der)

blobfort

Indlæg af blobfort » 14.06.2014 21:20:47

btw - den regel om at man må vise at sygesikringen gælder under hele opholdet som personen har i Sverige... betyder det at man må vise at sygesikringen allerde var gældende da den ikke-europæiske partner kom til Sverige? Vi havde tegnet en rejseofrsikring, og så en tysk migrationeforsikring i begyndelsen, men ingen af de vil være gode nok til de krav som de har for at udstede personnumre virker det som...

Besvar