hvilket ydelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Junam

hvilket ydelse

Indlæg af Junam » 20.05.2014 05:40:02

Hej
Hvis man er f's efter danske regler og har sættet 50000 krav i banken dermed har boet her i DK nu 1 år hvilket ydelses ret har jeg?
Konen får sygedagpenge hvilket ophør snart fordi de 52 uger er gået snart men problemet er man ikke må Være på kontanthjælp ,
Hvilket ydelse må hun så Være på hun er psykiske syg og er under behandling

Hun har allerede fået tilbud på kontanthjælp og recorseforløbsydelse men mener de går begge to ind under aktiv loven

For pokker det er svært to uden løb og svært få et arbejde der må Være et eller andet ydelses ret til konen uden betydning for f's som ikke er under de aktive love eller intracranial love
Hjælp tak

Katrine
Geografisk sted: Herning

Re: hvilket ydelse

Indlæg af Katrine » 20.05.2014 20:30:21

Hvis du er familiesammenført, har du så ikke ret til at tage arbejde og forsørge jer ad den vej?

fundiver199

Re: hvilket ydelse

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2014 08:30:31

Det er et krav, at man som udgangspunkt skal klare sig uden ydelser efter Aktivloven, indtil den familiesammenførte har fået permanent opholdstilladelse. Og ja det kan da synes hårdt, men det er nu engang, hvad politikerne har vedtaget.

Officielt er begrundelsen, at personer, der ikke engang kan forsørge sig selv, heller ikke har gode muligheder for at hjælpe deres ægtefælle til en vellykket integration i Danmark.

Hvis din kone modtager ydelser efter Aktivloven, overgår sagen til inddragelseskontoret, og de vil så tage stilling til, om der er særlige grunde til IKKE at inddrage din opholdstilladelse. F.eks. fordi det vil være i strid med menneskerettighederne at henvise jer til at fortsætte familielivet i dit land.

Det vil det nok i en del tilfælde, men det kommer bla. an på varigheden af dit ophold i Danmark, udsigterne til at din kone igen bliver selvforsørgende og så videre. Da du kun har været her i 1 år, kan man måske sige, at situationen er opstået i så tæt forbindelse med jeres familiesammenføring, at I ikke kan have haft en berettiget forventning om, at du kunne blive her, med mindre din kone blev rask og selvforsørgende inden for 1 år.

Så lige i jeres situation kunne jeg godt se for mig, at opholdstilladelsen måske kunne blive inddraget. Men jeg kan ikke vide det med sikkerhed. Det sikreste vil helt givet være, at en af jer finder et arbejde, så I kan klare jer uden ydelser efter Aktivloven.

Besvar