Er flyttet til Spanien og vil nu invitere min kone

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
PeterL

Er flyttet til Spanien og vil nu invitere min kone

Indlæg af PeterL » 03.02.2014 03:13:02

Hej igen kære eksperter.
Jeg håber i kan hjælpe med denne her også :)

Jeg er nu flyttet til Spanien og har fået arbejdstilladelse (NIE number) og social security number og en kontrakt på et arbejde jeg starter på om 2 uger, samt leje-kontrakt på en lejlighed. Så langt så godt.

Jeg ønsker at invitere min filippinske kone som lige nu opholder sig i Filippinerne. (Hun har ikke et arbejde eftersom planen er hun kommer her hurtigst muligt)

Først og fremmest vil jeg gerne ha hjælp til at ansøge om hendes visum, FS delen tager vi senere når hun er her.

Jeg har ingen ide om hvor og hvordan jeg skal søge om hendes turist visum. Skal jeg henvende mig på et immigrations-kontor her i Spanien eller kan jeg ordne det hele online og scanne dokumenter? (Jeg bor i Barcelona så hvis nogen ved hvor man skal henvende sig her, vil det være en stor hjælp)

jeg har lavet en liste over de ting jeg går ud fra skal præsenteres i forbindelse med ansøgningen:

*Min spanske arbejdstilladelse
*Mit Spanske Social security dokument (som vistnok giver mig ret til hospitalsbesøg osv)
*Mit pas (og kopi)
*kopi af hendes pas
*Kontrakt fra mit nye arbejde
*Kontrakt på min lejelejlighed
*Vores ægteskabs attest som blev udstedt i filippinerne

*samt at jeg vil få den danske consul i Barcelona til at verifisere vores ægteskabs attest (jeg har været på borgerservice i københavn og fået registreret at vi er gift, men jeg forstod det somom at det skulle godkendes af den danske konsul i spanien for at gælde i spanien)

er denne liste komplet? er der andre ting jeg bør inkludere? vi havde jo håbet hun kunne få det her specielle visum som mankan få når man er gift med en eu borger bosat i et andet eu land, altså det visum som man har ret til svar på inden for 15 dage.

skal vi købe flybillet inden JEG ansøger, eller skal hun bare ha en flybillet med når hun skal til interview på den spanske ambassade i filippinerne?
og skal hun overhovedet til interview?
hun fik sidste år udstedt et turist visum fra den danske ambassade i kuala lumpur, malaysia, da hun var på ferie i danmark. (hun var arbejdstager i malaysia indtil for nylig)

så mit spørgsmål går:

Hvilke dokumenter er nødvendige, og hvor skal jeg gå hen og aflevere dem her i Barcelona?
det er ikke så nemt for mig eftersom de fleste officielle kontorer ikke har engelsk-talende personale, og jeg kan ikke et ord spansk endnu :)

MANGE tak for hjælpen!

Peter

fundiver199

Re: Er flyttet til Spanien og vil nu invitere min kone

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2014 09:38:47

Det er din kone, der skal søge om visum, ikke dig. Det gør hun ved at aflevere ansøgningen til den spanske repræsentation i det land, hvor hun er bosat. Ved at google ”Spain embassy Philippines” fandt jeg følgende hjemmeside, som forklarer, hvordan man søger om visum til Spanien fra Filippinerne:

http://www.vfsglobal.com/spain/philippines/

For at få ansøgningen behandlet efter de særlige EU-regler, skal hun udfylde rubrik 33 og 34 på skemaet for schengenvisum. Som dokumentation for, at ansøgningen er omfattet af de særlige EU-regler, skal hun vedlægge kopi af dit spanske EU-registreringsbevis (det er nok det, du fejlagtigt kalder for arbejdstilladelse) og jeres vielsesattest. Andet og mere burde ikke være nødvendigt. Herudover skal hun selvfølgelig vedlægge de sædvanlige ting i form af gyldigt pas, 2 stk. pasfoto og så videre.

Når ansøgningen er omfattet af de særlige EU-regler, må der ikke opkræves ansøgningsgebyr, og der må ikke stilles krav om dokumentation for midler til og hensigt om at forlade Schengenområdet igen dvs. flybillet. Der må i princippet heller ikke stilles krav om rejsesygeforsikring, men for jeres egen skyld er det en god ide at tegne en alligevel.

Jeg har ikke undersøgt det for Spaniens vedkommende, men de fleste schengenlande ønsker, at værten udfylder en invitationsblanket, når man inviterer f.eks. sin ægtefælle på besøg. Så det skal du nok også forvente, at du skal gøre.

PeterL

Indlæg af PeterL » 03.02.2014 14:40:10

Hej fundiver, tak for svar!

Nu er der desværre sket det utænkelige at min arbejdskontrakt er blevet annuleret.

Idag går jeg ned og får registret hos de spanske myndgiheder at jeg bor her nu. jeg går ud fra jeg osse skal fortælle borgerservice at jeg flytter fra danmark? Er det muligt jeg skal besidde et blåt EU sygesikringsbevis for at registrere mig som bosiddende i Spanien?

Du skriver at det eneste dokumentation der burde være nødvendigt er:
Mit spanske EU registreringsbevis samt vielses attest.

betyder det at jeg ikke nødvendigvis behøver være i arbejde?

Den invitations blanket som jeg sandsynligvis forventes at udfylde, skal den sendes til den spanske ambassade i filippinerne, eller skal jeg sende den til min kone?
Nu er det så uheldigt at jeg har ægteskabs attesten her med mig i Spanien. Kan den mon scannes og mailes til enten min kone eller den spanske ambassade i Filippinerne, eller kræves det at de ser originalen? I så fald må jeg sende den med expres post.
Jeg går ud fra mit spanske EU registrerings bevis kan scannes og sendes med mail til min kone.

PeterL

Indlæg af PeterL » 03.02.2014 18:54:40

et par tillægs spørgsmål til overstående.
Det ægteskabs-bevis der er udstedt i Filippinerne, skal det ikke godkendes af den danske ambassade i Spanien før min kone afleverer det på den Spanske ambassade i Filippinerne? det var ihvertfald den besked hun fik da hun ringede og spurgte til det.

og et andet spørgsmål: når engang dette er overstået og min kone ankommer på turistvisum til Spanien, kan hun da søge om 5 årig opholdstilladelse når hun er her på et turist visum, altså når visumet er udstedt efter de særlige EU regler?
OG må hun rejse ud af Spanien i den periode hendes 5-årige opholdstilladelse bliver behandlet? Hun har nemlig planer om at rejse en kort tur til Filippinerne i starten af maj måned fordi hendes bedste veninde skal giftes. er dette muligt?
Bør vi søge multiple entry shengen visa hvis hun ønsker at rejse ud, evt. inden hendes sag om ophold er færdigbehandlet?

tak igen :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.02.2014 09:12:14

PeterL skrev:jeg går ud fra jeg osse skal fortælle borgerservice at jeg flytter fra danmark?
Ja det skal du.
PeterL skrev:Er det muligt jeg skal besidde et blåt EU sygesikringsbevis for at registrere mig som bosiddende i Spanien?
Hvis du ikke er arbejdstager, så ja.
PeterL skrev:betyder det at jeg ikke nødvendigvis behøver være i arbejde?
Ja retten til indrejse er helt generel og ubetinget, og dermed naturligvis også retten til at få udstedt et visum, hvis man har brug for det. Det er kun retten til ophold i mere end 3 måneder, som er betinget af, at hovedpersonen (dig) er arbejdstager, studerende, selvstændig, tjenesteyder eller person med tilstrækkelige midler. Det står alt sammen i ÆUG`s vejledning om at flytte til Sverige/EU-land. Har du læst den?
PeterL skrev:Den invitations blanket som jeg sandsynligvis forventes at udfylde, skal den sendes til den spanske ambassade i filippinerne, eller skal jeg sende den til min kone?
Til din kone. Med mindre de spanske myndigheder i lighed med de danske og svenske har udviklet en elektronisk blanket, du kan udfylde online.
PeterL skrev:Nu er det så uheldigt at jeg har ægteskabs attesten her med mig i Spanien. Kan den mon scannes og mailes til enten min kone eller den spanske ambassade i Filippinerne, eller kræves det at de ser originalen? I så fald må jeg sende den med expres post.
I må spørge konsulatet i Manila, hvilke krav de stiller til vedlagte dokumenters originalitet. Det kan vi andre af gode grunde ikke vide, da praksis kan variere fra sted til sted.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.02.2014 09:22:10

PeterL skrev:Det ægteskabs-bevis der er udstedt i Filippinerne, skal det ikke godkendes af den danske ambassade i Spanien før min kone afleverer det på den Spanske ambassade i Filippinerne? det var ihvertfald den besked hun fik da hun ringede og spurgte til det.
Nej det giver ingen som helst mening. Der er tale om et filippinsk papir, der skal anvendes i Spanien, og det kan aldrig nogensinde kræve, at en dansk myndighed eller repræsentation skal foretage sig noget som helst. Derimod kan det være, at dokumentet skal legaliseres på Filippinerne, hvilket i givet fald indebærer, at det sendes til det filippinske udenrigsministerium og herefter det spanske konsultat i Manila.
PeterL skrev:og et andet spørgsmål: når engang dette er overstået og min kone ankommer på turistvisum til Spanien, kan hun da søge om 5 årig opholdstilladelse når hun er her på et turist visum, altså når visumet er udstedt efter de særlige EU regler?
Som der står i ÆUG´s vejledning, har hun pligt til at søge EU-opholdskort senest 3 måneder efter sin indrejse. Så hun ikke bare kan, hun SKAL.
PeterL skrev:OG må hun rejse ud af Spanien i den periode hendes 5-årige opholdstilladelse bliver behandlet? Hun har nemlig planer om at rejse en kort tur til Filippinerne i starten af maj måned fordi hendes bedste veninde skal giftes. er dette muligt?
Ja naturligvis hun er jo ikke frihedsberøvet. Derimod kræver det et gyldigt visum for at komme IND i Spanien igen.
PeterL skrev:Bør vi søge multiple entry shengen visa hvis hun ønsker at rejse ud, evt. inden hendes sag om ophold er færdigbehandlet?
Ja det er da en god ide, hvis hendes første besøg i Spanien kommer til at vare i mindre end 90 dage. Ellers kan det ikke lade sig gøre pga. reglerne om højest 90 dages visum til Schengen inden for en periode på 180 dage.

PeterL

Indlæg af PeterL » 04.02.2014 13:52:37

mange tak for alle svarene!

forstår jeg det korrekt at:

Jeg behøver ikke registrere mig som bosiddende i spanien for at invitere konen på et visa der gælder efter eu's særlige regler om fri bevægelighed? (selvfølgelig så længe jeg endnu ikke har været i spanien i 3 måneder endnu)

for sagen er den at der er over en måneds ventetid på at få sådan et "residence registration certificate" altså et bevis for man er bosiddende i spanien.

men jeg er derimod nødt til at bevise at jeg har retten til at bosætte mig i spanien. (enten ved arbejdskontrakt eller at jeg råder over tilstrækkelige midler.)
ville disse beviser så være nødvendige at sende til spanske ambassade i filippinerne, for hun kan udstedt hendes visum efter de særlige eu regler om fri bevægelighed?
Ambassaden tar ikke telefonen hele dagen, og de har kun åbent for "walk-in" en time om ugen, og ambassaden ligger 1000km fra hvor min kone bor. derfor ville jeg lige ha det helt på plads inden hun tar til ambassaden.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.02.2014 15:09:08

Du skal være blevet til EU-borger, før din kone kan få visum efter de særlige EU-regler (gratis, uden andre krav end fremvisning af vielsesattest). Og til det har du jo brug for at vise, at du bor i et andet EU-land, jeg ved ikke om NIE kan dokumentere at du er bosiddende?
mh
Rådgiver for ÆUG

PeterL

Indlæg af PeterL » 04.02.2014 19:47:54

Så vidt jeg forstår dokumenterer NIE-nummeret ikke at man er bosiddende. For at dokumentere dette skal man ansøge om at blive regisreret som bosiddende i spanien. dette er der ca en måneds ventetid på her i barcelona.
(og så vidt jeg forstod måtte et EU-land vente helt op til 6 måneder med at udstede registrering beviset. Til gengæld har EU-borgeren krav på at få de samme rettigheder som hvis han/hun allerede havde sit bevis på at være bosiddende. altså i den periode man venter på at få udstedt beviset. Hvis da ellers man er i stand til at bevise at man er berettiget til at bosætte sig i et andet EUland, end ens eget. f.eks. ved hjælp af en arbejdskontrakt, eller bevis for tilstrækkelige midler.
er jeg helt galt på den her? for hvis man(jeg) har de samme rettigheder før man får sit ophold, som efter man har fået det, så burde jeg vel osse ha retten til at invitere konen på turist visum efter EUregler?
Muligvis drømmer jeg bare, men jeg synes selv det burde være logisk.

Vi vil gerne ha hende til Europa hurtigst muligt fordi vi snart ikke har set hinanden i 3 måneder.

hvis der virkelig er over en måneds ventetid på at jeg kan blive registreret som bosiddende i Spanien, så overvejer vi om det kunne gå hurtigere simpelthen bare at ansøge om at få hende til danmark? altså efter danske regler. (jeg har ikke meldt mig ud af Danmark endnu)
Nu er hun jo arbejdsløs i Filippinerne, men til gengæld har hun før fået udstedt turist visum til Danmark (juni 2012) og vi er blevet gift i mellemtiden.
Vil der være stor chance for at hun kan komme til Danmark, selvom hun er arbejdsløs og er det lovligt at jeg, mens hun er her, flytter til Spanien og dernede søger om familiesammenføring?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.02.2014 07:30:04

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... glerne.htm

"Familiemedlemmet (visumansøger) skal imidlertid dokumentere, at EU/EØS-statsborgeren eller den schweiziske statsborger har benyttet eller planlægger at benytte sin ret til fri bevægelighed i forbindelse med indrejse og ophold i Danmark. Familiemedlemmet skal også dokumentere, at han/hun er omfattet af en af de kategorier af familiemedlemmer, der er oplistet nedenfor."

Den nemmeste måde at løfte dette dokumentationskrav er ved at vedlægge en kopi af dit spanske registreringsbevis. Men har du ikke modtaget dette endnu, må I dokumentere det på anden måde. F.eks. ved at vedlægge en kopi af den kvittering, som du får, når du søger om registreringsbevis. Eller hvis du opholdt dig på Filippinerne kopi af den flybillet, du har købt for at rejse til Spanien sammen med din kone.

For nej du har fuldstændig ret. De spanske myndigheder kan naturligvis ikke udsætte din kones ret til indrejse i op til 6 måneder ved at være lang tid om at udstede et registreringsbevis til dig.

PeterL

Indlæg af PeterL » 05.02.2014 13:53:35

Jeg har nu fået en tid hos myndighederne, hvor jeg kan søge om at blive bosiddende i Spanien. den tid er om 2 uger. Så vil vi prøve at bruge kvitteringen derfra til at søge visumet, for der kunne åbenbart gå op til 45 dage til jeg får svar. (tak for rådet fundiver)

desværre når jeg ikke at få arbejdskontrakt inden jeg skal til det møde, så jeg vil tegne en lokal sygeforsikring og overføre mine penge (96.000kr) til min Spanske bank, og så søge som person med tilstrækkelige midler.
På det tidspunkt hvor min kone forventes at ankomme her, vil jeg være i arbejde og ha en kontrakt, og dette vil vi bruge til at søge om hendes opholdskort.

et sidespørgsmål:
er det sandsynlig at et multiple entry visa er lige så nemt at få som et single entry?
eller skulle man gå for det visum, der giver ret til indrejse to gange i schengen? hun skal kun bruge to indrejser nemlig.
Fordi, som nævnt, ønsker min kone at rejse til sit hjemland i en uges tid omkring starten af maj, og straks efter vende tilbage til Spanien.
På det tidspunkt vil vi være igang med at søge familiesammenføring i Spanien.
Kan det påvirke vores chancer for familiesammenføring, hvis hun tager på ferie i hjemlandet, i en uges tid, imens sagen om FS bliver behandlet, af de spanske myndigheder?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.02.2014 12:00:43

PeterL skrev:er det sandsynlig at et multiple entry visa er lige så nemt at få som et single entry?
Det ved jeg ikke. Spørg den spanske ambassade.
PeterL skrev:eller skulle man gå for det visum, der giver ret til indrejse to gange i schengen? hun skal kun bruge to indrejser nemlig.
Der er vel ingen grund til at søge om mere, end hun skal bruge. Så er det også nemmere at svare på ambassadens evt. spørgsmål om, hvorfor hun ikke kun søger visum til 1 indrejse.

PeterL skrev:Kan det påvirke vores chancer for familiesammenføring, hvis hun tager på ferie i hjemlandet, i en uges tid, imens sagen om FS bliver behandlet, af de spanske myndigheder?
Nej naturligvis ikke. At man har opholdsret er da ikke det samme som, at man er stavnsbundet og ikke må tage på ferie i andre lande.

PeterL

Indlæg af PeterL » 06.02.2014 20:12:39

fundiver199 skrev:
PeterL skrev:er det sandsynlig at et multiple entry visa er lige så nemt at få som et single entry?
Det ved jeg ikke. Spørg den spanske ambassade.
problemet er at hvis de overhovedet tar telefonen er deres eneste svar, at de ikke svarer på spørgsmål over telefonen, men at man skal møde op hver fredag på fastsatte tidspunkter. (og min kone er lige nu ca 1000km fra hvor ambassaden ligger)

Nuvel, jeg har fået lovning på at jeg underskriver en "optrænnings-kontrakt" imorgen.
det er foreløbig en kontrakt på en oplæringsperiode på to uger hvor jeg osse får løn, og når oplæringen er overstået vil vi skrive den endelige arbejdskontrakt.

når jeg søger om mit eget ophold i Spanien, er det så nok at medbringe en sådan "2-ugers elev kontrakt" ?
Jeg overvejer at supplere med en bankudskrift samt en sygeforsikring jeg vil tegne, som er gældene i Spanien.
I min elev-kontrakt er der dog inkluderet at arbejdsgiver betaler sygesikring. Det er obligatorisk at arbejdsgiver betaler sygeforsikring for alle ansatte i Spanien.
er det sandsynligt at en sådan en 2-ugers elevkontrakt vil skaffe mig ophold her I spanien, eller burde jeg stadig tegne min egen sygeforsikring, samt medbringe bankudskrift når jeg skal søge om mit eget ophold?

Jeg er glad for du gider hjælpe. ved ikke hvad jeg skulle gøre uden jer herinde!

Besvar