Kære forum,
Jeg har boet sammen med min mand her i dk i halvandet år. Vi skal til oktober søge om en fornyelse af hans opholdstilladelse (familiesammenføring).
Jeg skriver fordi jeg er blevet meget nervøs for genansøgningen, da han er en i situation hvor han risikerer at få plettet sin straffeattest.
Han blev for nyligt kørt ned af en højresvingende bil mens ham kørte over for grønt (altså udelukkende bilistens skyld, hvilket politiet også har noteret i deres rapport). Der skete ham heldigvis ikke så meget fysisk. Men i affekt rejser han sig op og slår til sidespejlet på bilen som så går i stykker.
Der skete en del skader på cykel og bil i sammenstødet. Skaderne på bilen fra sammenstødet har bilisten prøvet at få hhv os og forsikringsselskab til at betale. Men vi har ikke ville betale ham penge for skaderne fra sammenstødet, kun for sidespejlet. Nu er bilisten blevet meget sur og vil melde min mand for hærværk, og politiet skal oprette en sag. Han får derfor sandsynligvis "hærværk" på sin straffeattest.
Jeg synes jo at det ville være helt urimeligt hvis den situation forhindrer at vi kan få fornyet familiesammenføringen til oktober. Men hvad er reglerne i sådan et tilfælde egentlig? Har i nogen erfaringer i den retning?
Risiko for plet på straffeattest - genansøgning af fs?
-
Lærk-Ramo-F
-
fundiver199
Re: Risiko for plet på straffeattest - genansøgning af fs?
Det er kun ubetinget fængselsstraf, der kan medføre udvisning og dermed inddragelse af opholdstilladelse. Og straffen for hærværk af den karakter, du beskriver, vil næppe være mere end en bøde.
En bødestraf kan dog medføre karantæne i forhold til at opnå dansk statsborgerskab. Så når den tid kommer engang, har din mand forhåbentlig taget ved lære af episoden og er blevet lidt bedre til at styre sit temperament
En bødestraf kan dog medføre karantæne i forhold til at opnå dansk statsborgerskab. Så når den tid kommer engang, har din mand forhåbentlig taget ved lære af episoden og er blevet lidt bedre til at styre sit temperament
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Politiet 'skal' ikke oprette en sag. De skal modtage en anmeldelse, og det er meget langt fra en afgørelse.
Anmeldelsen bliver så gennemgået, og politiet skal så prøve at finde ud af, hvad der er hoved og hale på det hele. Din mand bliver måske indkaldt til forhør, og du må IKKE være med som tolk, politiet sørger for en tolk, hvis det er nødvendigt. Du må gerne sidde udenfor og vente på ham. Hvis du så, hvad der skete, kan du evt. også skulle vidne.
Han skal fortælle det hele, præcis som han husker det. Ikke lægge noget til, ikke trække noget fra. Sandheden er det letteste at huske.
Når der så er skrevet en afhøringsrapport bliver den læst op for ham, og han bliver bedt om at skrive under, hvis han er enig i at der står det, han har fortalt, og som han husker som det der skete. Han må gerne komme med en rettelse, hvis det viser sig at der er noget, der er blevet misforstået.
Anmeldelsen og rapporten bliver så givet videre til anklagemyndigheden, som beslutter OM der overhovedet er grund til at sætte en dommer, en retssekretær, en tolk og evt. en beskikket forsvarer i sving med en sag. Tolken alene skal have op mod 1.000 kr. for at være i retten, så mit gæt er at sagen ikke kommer i retten. Muligvis får din mand en bøde.
Du kan læse mere om hvordan sagerne foregår her: http://www.anklagemyndigheden.dk/Sider/ ... rloeb.aspx
Anmeldelsen bliver så gennemgået, og politiet skal så prøve at finde ud af, hvad der er hoved og hale på det hele. Din mand bliver måske indkaldt til forhør, og du må IKKE være med som tolk, politiet sørger for en tolk, hvis det er nødvendigt. Du må gerne sidde udenfor og vente på ham. Hvis du så, hvad der skete, kan du evt. også skulle vidne.
Han skal fortælle det hele, præcis som han husker det. Ikke lægge noget til, ikke trække noget fra. Sandheden er det letteste at huske.
Når der så er skrevet en afhøringsrapport bliver den læst op for ham, og han bliver bedt om at skrive under, hvis han er enig i at der står det, han har fortalt, og som han husker som det der skete. Han må gerne komme med en rettelse, hvis det viser sig at der er noget, der er blevet misforstået.
Anmeldelsen og rapporten bliver så givet videre til anklagemyndigheden, som beslutter OM der overhovedet er grund til at sætte en dommer, en retssekretær, en tolk og evt. en beskikket forsvarer i sving med en sag. Tolken alene skal have op mod 1.000 kr. for at være i retten, så mit gæt er at sagen ikke kommer i retten. Muligvis får din mand en bøde.
Du kan læse mere om hvordan sagerne foregår her: http://www.anklagemyndigheden.dk/Sider/ ... rloeb.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Jeg sidder lidt i samme situation og så alligevel ikke. Min mand er blevet tildelt en masse dagsbøder i et uheldigt møde med politiet - sagen har været i retten (hvor vi ikke mødte op), og sagen er derfor "dom" = en bøde.
Tror i dette vil påvirke vores genansøgning af fs?
Tror i dette vil påvirke vores genansøgning af fs?