Turist- eller schengen- eller besøgsvisum?
Turist- eller schengen- eller besøgsvisum?
Hejsa!
Jeg er lige blevet gift, min mand bor i Sri Lanka!
Jeg er flyttet til Tyskland, men studerer og har et vikarjob ved siden af (SU + SU-Lån + god løn + opsparingskonto) i DK.
Vi vil gerne søge om familiesammenføring i Tyskland efter EU-reglerne. Men inden vi kan gøre det, skal jeg have min mand herop, men hvordan?
Hvilket visum skal han søge om?
Og Skal han vise penge på sin bankkonto + have ejendom (hus eller noget - som bevis for at han vender tilbage til Sri Lanka, efter sit besøg) for at kunne besøge mig og dermed få udstedt sit visum? Eller er det nok med at Jeg sender min bankkonto oplysninger + lønseddel + lejekontrakt osv. som han indleverer på den Tyske ambassade i Sri Lanka?
Håber at I kan vejlede mig lidt videre!?!
MVH. PAJ
Jeg er lige blevet gift, min mand bor i Sri Lanka!
Jeg er flyttet til Tyskland, men studerer og har et vikarjob ved siden af (SU + SU-Lån + god løn + opsparingskonto) i DK.
Vi vil gerne søge om familiesammenføring i Tyskland efter EU-reglerne. Men inden vi kan gøre det, skal jeg have min mand herop, men hvordan?
Hvilket visum skal han søge om?
Og Skal han vise penge på sin bankkonto + have ejendom (hus eller noget - som bevis for at han vender tilbage til Sri Lanka, efter sit besøg) for at kunne besøge mig og dermed få udstedt sit visum? Eller er det nok med at Jeg sender min bankkonto oplysninger + lønseddel + lejekontrakt osv. som han indleverer på den Tyske ambassade i Sri Lanka?
Håber at I kan vejlede mig lidt videre!?!
MVH. PAJ
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Turist- eller schengen- eller besøgsvisum?
Som dansk statsborger, studerende og bosat i Tyskland er du EU-borger og 'person med tilstrækkelige midler'. Din mand kan derfor få visum efter EU-regler.
Du kan læse vejledningen om visum, som du finder oppe under RÅDGIVNING, og blot indsætte Tyskland hvor der står Danmark, for det er de samme regler der gælder.
Du kan læse vejledningen om visum, som du finder oppe under RÅDGIVNING, og blot indsætte Tyskland hvor der står Danmark, for det er de samme regler der gælder.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hejsa.
tusind tak for dit svar.
Jeg var på den tyske ambassade i sri lanka, og de fattede ikke noget om EU- rules. og mente at han skulle lære det tyske sprog mm.
Men du skriver blot visum, men hvilket er mit spørgsmål?
For på den blanket om family reunion står der intet om eu-rules. og der står at for at kunne familiesammenført skal han have tysk B1?
MVH. PAJ
tusind tak for dit svar.
Jeg var på den tyske ambassade i sri lanka, og de fattede ikke noget om EU- rules. og mente at han skulle lære det tyske sprog mm.
Men du skriver blot visum, men hvilket er mit spørgsmål?
For på den blanket om family reunion står der intet om eu-rules. og der står at for at kunne familiesammenført skal han have tysk B1?
MVH. PAJ
Det er ikke unormalt, at ansatte ikke kender til EU's parallelle lovgivning. Men alle EU-lande har både national lovgivning, og EU-lovgivning, og de fungerer parallelt med hinanden.
Din partner skal bare søge visum og der er særlige felter på ansøgningsblanketten markeret med en asteriks. Udfylder man dem, viser man, at man søger efter EU-regler, og visum skal udstedes gratis.
Efter ankomst til Tyskland, kan der så søges om opholdskort efter EU-regler.
Så glem alt om familiesammenføring, og søg besøgsvisum.
Din partner skal bare søge visum og der er særlige felter på ansøgningsblanketten markeret med en asteriks. Udfylder man dem, viser man, at man søger efter EU-regler, og visum skal udstedes gratis.
Efter ankomst til Tyskland, kan der så søges om opholdskort efter EU-regler.
Så glem alt om familiesammenføring, og søg besøgsvisum.
-
fundiver199
Okey, det vil vi gøre!
Men til besøgsvisum skal han kunne vise han har hus eller arbejde som han vil vende tilbage til, for at de kan godkende dette?
Sidst han søgte schengenvisum fik han afslag, i det at han ikke kunne dokumentere for at han havde hus eller en grund (egen) som han ville vende tilbage til og skulle vise penge på sin konto osv. ..
Sorry jeg stiller en masse spørgsmål, men ville bare være helt sikker på hvad vi ruder os ud i...
MVH. PAJ
Men til besøgsvisum skal han kunne vise han har hus eller arbejde som han vil vende tilbage til, for at de kan godkende dette?
Sidst han søgte schengenvisum fik han afslag, i det at han ikke kunne dokumentere for at han havde hus eller en grund (egen) som han ville vende tilbage til og skulle vise penge på sin konto osv. ..
Sorry jeg stiller en masse spørgsmål, men ville bare være helt sikker på hvad vi ruder os ud i...
MVH. PAJ
Fandt dette på hjemmesiden (German embassy in Sri Lanka)
http://www.colombo.diplo.de/contentblob ... member.pdf
Der står godt nok at ansøgningen skal udfyldes på tysk? Det lyder lidt mærkeligt i det at han ikke kan tysk endnu. Kan en anden som kan tysk fra Sri Lanka udfylde det for ham?
http://www.colombo.diplo.de/contentblob ... member.pdf
Der står godt nok at ansøgningen skal udfyldes på tysk? Det lyder lidt mærkeligt i det at han ikke kan tysk endnu. Kan en anden som kan tysk fra Sri Lanka udfylde det for ham?
-
fundiver199
Når visumansøgningen er omfattet af EU´s regler om fri bevægelighed, har han jo ret til både indrejse og ophold. Og så skal han naturligvis ikke sandsynliggøre, at han har til hensigt at forlade Tyskland igen før visums ophold.
Det skal han kun dokumentere, hvis han IKKE har EU-opholdsret. Det er derfor, at der er en række felter på ansøgningsskemaet, der er markeret med *, og som ikke skal udfyldes af personer med EU-opholdsret. De skal så til gengæld udfylde felt 34 og 35 med oplysninger om den EU-borger, de henter deres EU-opholdsret fra (dig).
Det skal han kun dokumentere, hvis han IKKE har EU-opholdsret. Det er derfor, at der er en række felter på ansøgningsskemaet, der er markeret med *, og som ikke skal udfyldes af personer med EU-opholdsret. De skal så til gengæld udfylde felt 34 og 35 med oplysninger om den EU-borger, de henter deres EU-opholdsret fra (dig).
-
fundiver199
Mon ikke ambassaden i Sri Lanka også kan finde ud af at behandle en ansøgning, der er udfyldt på engelsk? Men ellers må du vel hjælpe ham, hvis du selv taler tysk. Man kan også printe ansøgningsskemaet ud på flere sprog, da felterne naturligvis er ens. Og så kan du jo f.eks. bruge den danske udgave til at forstå, hvad det er, der spørges om på tysk.
I forhold til invitationsbrevet fra mig, kan jeg gøre det selv eller skal immigrationscenteret i Flensburg gøre det? For at bevise at ægteskabet er sandt og for at den tyske ambassade i Sri Lanka vil tro på min mand når han afleverer alle dokumenterne (brylluppet foregik nemlig i Sri Lanka)?
-
fundiver199
Det er den originale, oversatte og legaliserede kopi af jeres vielsesattest, der dokumenterer, at ægteskabet er sandt. Ikke dit invitationsbrev. Det må fremgå af ambassadens hjemmeside, om der er en særlig invitationsblanket, de foretrækker, at værten anvender. Hvis det ikke er tilfældet, kan du bare skrive en invitation selv.