..hvis min midlertidig ophold udløber??

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sogb

..hvis min midlertidig ophold udløber??

Indlæg af sogb » 12.12.2013 21:35:10

Hej alle,
Sagen er at vores fremleje kontrakt her i Sverige udløber d31/12-2013 og vi derfor (i næsten sidste øjeblik) besluttet at flytte tilbage til Dk. Vi har fået lejlighed i Dk og flytter d31/12, så det er på plads. Vi har boede her i Sverige i to år nu og jeg har midlertidig ophold efter de Svenske regler.

Vi sendt ansøgning om at flytte tilbage til US og de sendt mig (konen fra tredje land) haha undskyld min dårlig dansk og jeg er meget træt lol. Men ja, de sendt mig et brev hvor der står at jeg må gerne flytte til Danmark og arbejde også og vi skal få svar om maks 3 mdr.

Det er helt i orden selvfølig og lyder godt. Mennnn vi er lidt bange for, hvad hvis Dk siger nej til os, kan vi kom tilbage til Sverige OG hvad hvis vi stadig har ikke fået svar fra US i februar 2014(når jeg skal fornye mit ophold som udløber i marts 2014) kan jeg fornye det selvom vi er flyttede til Danmark? Vi kommer ikke til at have en svensk adress mere, kun den ny dansk adress.

Jeg håber i kan svar på det. Tak skal i have :)

skaanebo

Re: ..hvis min midlertidig ophold udløber??

Indlæg af skaanebo » 12.12.2013 23:20:06

Hvis du flytter fra Sverige, kan du naturligvis ikke få fornyet din svenske opholdstilladelse.

Bemærk dog at du ikke kan tilmeldes dansk folkeregister uden at have dansk opholdskort eller opholdstilladelse. Dvs., indtil du får det, vil du vedblive med at være registreret som bosat i Sverige på jeres hidtige adresse. Det er der heller ikke noget problem i, da svenske regler er sådan, at man kun skal melde flytning, hvis man har tænkt sig at flytte væk i mere end seks måneder, så du har altså ikke pligt til at fortælle svenske myndigheder noget førend efter seks måneders bortrejse fra Sverige.

fundiver199

Re: ..hvis min midlertidig ophold udløber??

Indlæg af fundiver199 » 13.12.2013 03:28:50

Hvis I vil flytte tilbage til Sverige igen, må du søge om en ny svensk opholdstilladelse eller om et svensk EU-opholdskort til den tid. Din opholdstilladelse er givet på baggrund af, at din kone bor i Sverige. Så i samme øjeblik hun ikke gør det mere, er dit opholdsgrundlag bortfaldet, og opholdstilladelsen kan naturligvis ikke forlænges. Tværtimod er der grundlag for, at de svenske myndigheder inddrager den, hvis der er længe til udløbsdatoen.

Det er lidt lige som med jobskifte. Hvis du har sagt dit job op for at starte på et nyt og er nervøs for, at du vil blive sagt op i prøvetiden, så kan du jo heller ikke bare uden videre vende tilbage til dit gamle job, såfremt dette sker. Du skal sende en ny ansøgning til din gamle arbejdsgiver, og der skal indgås en ny ansættelseskontrakt.

Besvar