Hjææælp krav til lejekontrakt
Hjææælp krav til lejekontrakt
Først og fremmest tak for dette super forum findes .
Sagen er jeg er dansk statsborger og er sammen med min kæreste som har permenet opholdstilladelse , vi har fundet en lejlighed i malmo (idag) var jeg ovre og kigge . efter besøget nogen timer efter modtager jeg denne mail :
Hello Bianca!
I just wanted to draw your attention that if the Migration Board requires a rent-contract from you to register you in Malmö, then it might be difficult. Housing Association has allowed me to have you as "intrinsic", I can leave a rent-contract to you but without Housing Association approval. Which means if the Migration Board requires housing association approval on lease then you can not get it. Think about this, ask the immigration office and notify me.
Nogen der vil være så søde og svare mig på om denne andrehaands kontrakt er nok til og vedlægge min "kommende" mands ansøgning om familie samføring under de svenske regler . på forhånd tak Mvh Camilla
Sagen er jeg er dansk statsborger og er sammen med min kæreste som har permenet opholdstilladelse , vi har fundet en lejlighed i malmo (idag) var jeg ovre og kigge . efter besøget nogen timer efter modtager jeg denne mail :
Hello Bianca!
I just wanted to draw your attention that if the Migration Board requires a rent-contract from you to register you in Malmö, then it might be difficult. Housing Association has allowed me to have you as "intrinsic", I can leave a rent-contract to you but without Housing Association approval. Which means if the Migration Board requires housing association approval on lease then you can not get it. Think about this, ask the immigration office and notify me.
Nogen der vil være så søde og svare mig på om denne andrehaands kontrakt er nok til og vedlægge min "kommende" mands ansøgning om familie samføring under de svenske regler . på forhånd tak Mvh Camilla
Re: Hjææælp krav til lejekontrakt
Fremleje af HELE lejligheden skal være godkendt af bostadsrättsföreningen.
Men hvis I kun lejer en mindre del af lejligheden, fx bare et rum, så kræves ingen godkendelse.
Men hvis I kun lejer en mindre del af lejligheden, fx bare et rum, så kræves ingen godkendelse.
skaanebo skrev:Fremleje af HELE lejligheden skal være godkendt af bostadsrättsföreningen.
Tak men jeg stadig forvirret ? Han sad med en andrenhands kontrakt i hånden ? Det er jo en kontrakt er det ikk og er det ikke den jeg kan bruge ? Og hvad hvis jeg skal leje et rum har os en datter hvordan skal jeg sige vi alle 3 bor i et rum?
"Andrahandskontrakt" SKAL godkendes af bostadsrättforeningen.
"Inneboendekontrakt" skal ikke godkendes.
Så andrahandskontrakt uden godkendelse kan ikke bruges til noget, hvis I ønsker at blive folkeregistreret på adressen, som jo er en forudsætning for at kunne søge om opholdstilladelse.
Om tre personer kan bo i et rum afhænger jo fuldstændig af rummets indretning og størrelse. Det er der normalt ikke noget problem i, specielt ikke hvis jeres datter ikke er så gammel.
Så andrahandskontrakt uden godkendelse kan ikke bruges til noget, hvis I ønsker at blive folkeregistreret på adressen, som jo er en forudsætning for at kunne søge om opholdstilladelse.
Om tre personer kan bo i et rum afhænger jo fuldstændig af rummets indretning og størrelse. Det er der normalt ikke noget problem i, specielt ikke hvis jeres datter ikke er så gammel.
Okay hvad skal jeg så bed udlejer om nu mhs til når vi skal skrive kontrakt?skaanebo skrev:"Andrahandskontrakt" SKAL godkendes af bostadsrättforeningen.
Forresten lejligheden er 53 kvm og det du snakker om med og blive folkeregisteret hvis jeg skal forstå det rigtigt kan jeg godt blive folkeregisteret på adressen som inndeboende , også når han så skal søge om opholdstilladelse under svenske regler skal han så ha lejekontrakt med eller hvordan skal han registeres på adressen og få papir på det ? underskyld jeg spørg så meget håber du forstår hvad jeg mener på forhånd takcamilla11 skrev:Okay hvad skal jeg så bed udlejer om nu mhs til når vi skal skrive kontrakt?skaanebo skrev:"Andrahandskontrakt" SKAL godkendes af bostadsrättforeningen.
Altså der er ingen problemer i at have en inneboendekontrakt i forhold til hverken Folkbokföring eller Migrationsverket.
Men forudsætningen for at have en sådan kontrakt er jo, at den person, som udlejer et værelse til jer, så også stadig har råderet over lejligheden og opholder sig i lejligheden.
Man kan lave mange fiksfakserier, men når det handler om at myndighederne involveres, fordi man først skal folkeregistreres og siden søge om opholdstilladelse, så kan det ikke rigtig betale sig.
Men forudsætningen for at have en sådan kontrakt er jo, at den person, som udlejer et værelse til jer, så også stadig har råderet over lejligheden og opholder sig i lejligheden.
Man kan lave mange fiksfakserier, men når det handler om at myndighederne involveres, fordi man først skal folkeregistreres og siden søge om opholdstilladelse, så kan det ikke rigtig betale sig.
Okay det var nok det udlejeren mente i sin email også da jeg sad med ham , at nu hans kone har den andel i lejligheden ville hendes navn stadig stå på døren men ved ikke om hun er folkebokført det andet sted hun bor med sin mand og børn , og han nævnte os noget med jeg bare skulle sige de kom i helligedagene , så er det vil en inndenbo kontrakt jeg skal ha ham til og lave , også kan jeg evt få min andrehand kontrakt for mig selv så jeg ved hvad vi har aftalt indivviduelt mellem mig og udlejer .skaanebo skrev:Altså der er ingen problemer i at have en inneboendekontrakt i forhold til hverken Folkbokföring eller Migrationsverket.
Men indtil videre sådan som jeg kunne forstå i den andet indlæg skal han beholde sin adresse i dk når han nu os studere i dk,.
Okay det var nok det udlejeren mente i sin email også da jeg sad med ham , at nu hans kone har den andel i lejligheden ville hendes navn stadig stå på døren men ved ikke om hun er folkebokført det andet sted hun bor med sin mand og børn , og han nævnte os noget med jeg bare skulle sige de kom i helligedagene , så er det vil en inndenbo kontrakt jeg skal ha ham til og lave , også kan jeg evt få min andrehand kontrakt for mig selv så jeg ved hvad vi har aftalt indivviduelt mellem mig og udlejer .camilla11 skrev:skaanebo skrev:Altså der er ingen problemer i at have en inneboendekontrakt i forhold til hverken Folkbokföring eller Migrationsverket.
Men indtil videre sådan som jeg kunne forstå i den andet indlæg skal han beholde sin adresse i dk når han nu os studere i dk, altså min "kommende" mand .
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Det ser i mine øjne - og dermed formodentlig også i en svensk sagsbehandlers øjne - ud som en ulovlig fremleje.
At påstå at det er nok at sige, at din udlejer 'kommer i helligdagene' lyder ret meget ude i hampen - det er vel ikke et sommerhus, du har lejet, vel?
Jeg vil råde dig til at finde noget andet, ikke mindst når du nu er kommet frem til at din mand ikke skal flytte med i første omgang.
At påstå at det er nok at sige, at din udlejer 'kommer i helligdagene' lyder ret meget ude i hampen - det er vel ikke et sommerhus, du har lejet, vel?
Jeg vil råde dig til at finde noget andet, ikke mindst når du nu er kommet frem til at din mand ikke skal flytte med i første omgang.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ja, hvis din mand ønsker at beholde sit job i Danmark, og hvis han får dansk SU, så giver det ingen mening for ham at flytte til Sverige, førend han evt. har job i Sverige parat og kan klare sig uden dansk SU.
Og ja, I kan skrive en inneboendekontrakt, hvor I så kun lejer et mindre del af lejligheden. Det vil være helt efter bogen. Men forudsætningen for at det er legalt er så, at jeres udlejer også har råderet og opholder sig i boligen. Hvad I aftaler privat mellem jer kan for så vidt være ligegyldigt, men hvis I reelt kommer til at råde over boligen alene, så kan det altså give nogle problemer sidenhen. Fx kan bostadsrättföreningen opsige kontrakten og smide både jer og jeres udlejer ud, hvis det kommer frem, at jeres udlejer ikke reelt bor i lejligheden. Juridisk bør I jo heller ikke betale nogen høj husleje, hvis I kun råder over en mindre del af lejligheden. Der findes regler i Sverige for, hvor meget man må opkræve i husleje, og hvis I fx kun lejer halvdelen af lejligheden, så må jeres udlejer ikke opkræve mere end halvdelen af de samlede omkostninger for boligen + evt. 10 % for slitage og møbler. Så det kan ikke anbefales at indlade sig på fiksfakserier.
Og ja, I kan skrive en inneboendekontrakt, hvor I så kun lejer et mindre del af lejligheden. Det vil være helt efter bogen. Men forudsætningen for at det er legalt er så, at jeres udlejer også har råderet og opholder sig i boligen. Hvad I aftaler privat mellem jer kan for så vidt være ligegyldigt, men hvis I reelt kommer til at råde over boligen alene, så kan det altså give nogle problemer sidenhen. Fx kan bostadsrättföreningen opsige kontrakten og smide både jer og jeres udlejer ud, hvis det kommer frem, at jeres udlejer ikke reelt bor i lejligheden. Juridisk bør I jo heller ikke betale nogen høj husleje, hvis I kun råder over en mindre del af lejligheden. Der findes regler i Sverige for, hvor meget man må opkræve i husleje, og hvis I fx kun lejer halvdelen af lejligheden, så må jeres udlejer ikke opkræve mere end halvdelen af de samlede omkostninger for boligen + evt. 10 % for slitage og møbler. Så det kan ikke anbefales at indlade sig på fiksfakserier.
Så hvad er vores muligheder lige nu skal søge efter en anden bolig eller hvordan og så den email jeg vedhæftet tideligere udfra hvad du kan forstå på den er det så en ulovlig fremlejning er igang med?skaanebo skrev:Ja, hvis din mand ønsker at beholde sit job i Danmark, og hvis han får dansk SU, så giver det ingen mening for ham at flytte til Sverige, førend han evt. har job i Sverige parat og kan klare sig uden dansk SU.
Så hvad er vores muligheder lige nu skal søge efter en anden bolig eller hvordan og så den email jeg vedhæftet tideligere udfra hvad du kan forstå på den er det så en ulovlig fremlejning er igang med?camilla11 skrev:skaanebo skrev:Ja, hvis din mand ønsker at beholde sit job i Danmark, og hvis han får dansk SU, så giver det ingen mening for ham at flytte til Sverige, førend han evt. har job i Sverige parat og kan klare sig uden dansk SU.
Skal lige siges udlejer af bolig i malmo har lige skrevet dette :
As I have already explained, it is andra hands contract but it can not have (bostadsföreningen) Housing Associations approval. Pleas tell me as soon as possible if it is not ok for u. You can of curs get back your many, but not later than this week. Untill friday 20 September.
Karim & Maysam
Hvad syntes du jeg skal gøre efter denne email ? hvis jeg skal søge om fs under svenske regler først og fremmest skal det være iorden med udlejning men håber meget du kan svare på hvad jeg skal stille op om jeg skal finde en anden bolig eller om jeg godt kan holde fast i den her ?
mv camilla
Der er tale om en ulovlig kontrakt. I vil ikke kunne blive folkeregistreret på adressen. Hvis det er fordi, I savner tag over hovedet og ikke har andre muligheder, ja så skriv da under, men vær klar over, at du ikke vil kunne blive folkeregistreret som bosat i Sverige på baggrund af en ulovlig kontrakt, som ikke er godkendt af bostadsrättforeningen.
Hvis du ønsker at folkeregistreres i Sverige, må du skaffe dig en bolig med en lovlig kontrakt. Altså hvor boligselskab/boligforening godkender fremleje, eller en förstahandskontrakt eller en kontrakt om inneboende.
Hvis du ønsker at folkeregistreres i Sverige, må du skaffe dig en bolig med en lovlig kontrakt. Altså hvor boligselskab/boligforening godkender fremleje, eller en förstahandskontrakt eller en kontrakt om inneboende.
Ja okay så må jeg jo kontakte ham det bare pressende og skulle finde tag overhovedet man skal være meget hurtig hvis man så endelig opnår en kontakt med en skal man ha pengene klar , jeg var både heldig i denne forbindelse og uheldig kan man sige men forstehaandskontrakt kræver de fleste så ikke man ikk skal ha betalingsanmærkningere? jeg har desværre fra dk .. :/skaanebo skrev:Der er tale om en ulovlig kontrakt. I vil ikke kunne blive folkeregistreret på adressen. Hvis det er fordi, I savner tag over hovedet og ikke har andre muligheder, ja så skriv da under, men vær klar over, at du ikke vil kunne blive folkeregistreret som bosat i Sverige på baggrund af en ulovlig kontrakt, som ikke er godkendt af bostadsrättforeningen.