Hej,
Jeg har læst utallige tråde herinde og søgt en masse på nettet og føler efterhånden jeg har styr på reglerne, men har et enkelt tvivlsspørgsmål.
Er det korrekt at efter EU reglerne, skal den danske ægtefælle flytte til et andet EU land og leve, men den udenlandske ægtefælle i princippet kan nøjes med at støde til dagen før der flyttes til Danmark? Og I så fald kan være i det andet EU land på turistvisum?
Turistvisum i det andet EU land
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Turistvisum i det andet EU land
Njaaah, ikke-EU-ægtefællen skal have 'sluttet sig til' den danske ægtefælle, og det er aldrig afprøvet - og der er da næppe heller nogen grund til det - præcis HVOR kort tid der skal til for at det er sket.
Men ja, ikke-EU-ægtefællen kan komme på et turistvisum til fx Sverige, og ægteparret kan derefter flytte sammen til DK, hvis de er sikre på at de opfylder kravene til at EU-ægtefællen har haft et 'reelt ophold' i Sverige.
Men ja, ikke-EU-ægtefællen kan komme på et turistvisum til fx Sverige, og ægteparret kan derefter flytte sammen til DK, hvis de er sikre på at de opfylder kravene til at EU-ægtefællen har haft et 'reelt ophold' i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
En hollandsk pige har tidligere skrevet i forum og fortalt, at hendes mand fik afslag, fordi han under det meste af hendes ophold i Belgien havde været indlagt på et hollandsk hospital. Og så mente de hollandske myndigheder ikke, at parret havde haft et familieliv sammen i Belgien, der ville blive afbrudt, hvis han ikke fik anerkendt EU-opholdsret i Holland efter, at hun flyttede dertil.
Hun klagede til EU-kommissionen, og der var en masse frem-og-tilbage. Men vi har aldrig hørt fra hende, at de vandt sagen. Så helt enig med mh i, at der næppe er nogen grund til at eksperimentere med, præcis hvor lidt der skal til for, at man har haft et samliv i det andet EU-land, der er bevaringsværdigt.
Men når det er sagt, er det helt rigtigt forstået, at det er den danske statsborgers ophold i det andet EU-land, der primært kigges på. Og derfor kan den udenlandske ægtefælle godt slutte sig til undervejs, uden at det ændrer noget på sagens udfald.
Hun klagede til EU-kommissionen, og der var en masse frem-og-tilbage. Men vi har aldrig hørt fra hende, at de vandt sagen. Så helt enig med mh i, at der næppe er nogen grund til at eksperimentere med, præcis hvor lidt der skal til for, at man har haft et samliv i det andet EU-land, der er bevaringsværdigt.
Men når det er sagt, er det helt rigtigt forstået, at det er den danske statsborgers ophold i det andet EU-land, der primært kigges på. Og derfor kan den udenlandske ægtefælle godt slutte sig til undervejs, uden at det ændrer noget på sagens udfald.
Mange tak for de gode svar. Det vigtigste for mig var sådan set det med turistvisummet, så man ikke behøver skulle ud i at søge opholdskort hvis man vælger et lidt mindre veldokumenteret EU land end Spanien og Tyskland som der primært skrives om her 
-
fundiver199
At søge opholdskort er ganske gratis og kræver blot, at man tager nogle fotokopier af sin vielsesattest og lønsedler mm. Så jeg har svært ved at forstå, hvorfor det er meget vigtigt at undgå.
Desuden hjælper kvittering for modtaget ansøgning om opholdskort med til at dokumentere, at den udenlandske ægtefælle også har opholdt sig i det andet EU-land, og at parret i det mindste havde til hensigt at etablere et fast samliv der.
Så jeg anbefaler helt klart, at man altid søger om opholdskort, også selvom man ikke forventer at blive i det andet EU-land længe nok til at få det udstedt.
Desuden hjælper kvittering for modtaget ansøgning om opholdskort med til at dokumentere, at den udenlandske ægtefælle også har opholdt sig i det andet EU-land, og at parret i det mindste havde til hensigt at etablere et fast samliv der.
Så jeg anbefaler helt klart, at man altid søger om opholdskort, også selvom man ikke forventer at blive i det andet EU-land længe nok til at få det udstedt.
Okay. Jeg troede det var forskelligt fra land til land hvor besværligt det var.
Derfor det er godt at få opklaret sine tvivlsspørgsmål!
Endnu en gang mange tak.
Derfor det er godt at få opklaret sine tvivlsspørgsmål!
Endnu en gang mange tak.