familie sammenføring Danmark
Re: familie sammenføring Danmark
Har lige siddet og læst en masse indlæg og set mange bruger Sverige som springbrædt, for mig handler det ikke om at omgåes nogle regler
jeg har abejdet og betalt skat i danmark i 40 år min virksomhed sender mig til Polen for at etablere en production her, jeg udfører mit job så godt at Polakkerne selv kan overtage og deres løn er en tiendedel af hvad jeg skal have, så jeg bliver strittet ud. Det forstår jeg
Så i de 6-7 år jeg har været her har jeg stiftet familie og fået barn, og nu da der ikke er mere arbejde her, vil jeg selfølgelig gerne Hjem til Danmark og søge nyt arbejde,
mvh Lillejens
jeg har abejdet og betalt skat i danmark i 40 år min virksomhed sender mig til Polen for at etablere en production her, jeg udfører mit job så godt at Polakkerne selv kan overtage og deres løn er en tiendedel af hvad jeg skal have, så jeg bliver strittet ud. Det forstår jeg
Så i de 6-7 år jeg har været her har jeg stiftet familie og fået barn, og nu da der ikke er mere arbejde her, vil jeg selfølgelig gerne Hjem til Danmark og søge nyt arbejde,
mvh Lillejens
alt her har været en hjælp, tak til alle som har kommenteret,
Mvh Lillejens
Mvh Lillejens
Hej MH, kan man modtage fra den første dag kontanthjælp når man er tilbage som vandrane arbejdstager
-
fundiver199
Hvis en EU-borger vender hjem til sit eget land efter at have været arbejdstager i et andet EU-land, så stilles der ikke krav som selvforsørgelse som betingelse for at medbringe kernefamilien. Det fremgår også af teksten på Nyidanmark om familiesammenføring med dansk statsborger efter EU-reglerne.
Måske skyldes forvirringen i denne tråd, at Lillejens har placeret den i et forkert forum. Den hører således hjemme i "ophold efter EU-regler", da det jo er det, hans ægtefælle ønsker at benytte sig af.
Uanset at opholdsretten ikke er betinget af selvforsørgelse er der stadig en regel i Opholdsdirektivet om, at medlemsstaterne ikke er forpligtet til at udbetale sociale ydelser under opholdets første 3 måneder.
Måske skyldes forvirringen i denne tråd, at Lillejens har placeret den i et forkert forum. Den hører således hjemme i "ophold efter EU-regler", da det jo er det, hans ægtefælle ønsker at benytte sig af.
Uanset at opholdsretten ikke er betinget af selvforsørgelse er der stadig en regel i Opholdsdirektivet om, at medlemsstaterne ikke er forpligtet til at udbetale sociale ydelser under opholdets første 3 måneder.
Tak for svaret, hvad ville det betyde hvis jeg søger kontanthjælp i det første måned ville de inddrage opholdstilladelsen så?
-
fundiver199
Nej men din udenlandske ægtefælle har ikke ret til kontanthjælp de første 3 måneder. Det har kun du selv som dansk statsborger.
Ok, men kan hun heller ikke modtage barsel i det 3 måneder?
-
fundiver199
Jo hvis hun lever op til de regler, der er for at få barselsdagpenge, herunder at hun har arbejdet i Danmark før barslen i en vis periode:
https://www.borger.dk/Sider/Barsel-oversigt.aspx
https://www.borger.dk/Sider/Barsel-oversigt.aspx
Hvad ville der ske hvis hun modtager ydelse i det første 3 måneder sker der noget andring med opholdsret for min kone?
-
fundiver199
Spørgsmålet er hypotetisk. For når man ikke har ret til en ydelse, vil kommunen selvfølgelig ikke udbetale den. Men nej det kan ikke påvirke ens opholdsret, at kommunen begår en fejl og udbetaler noget, man ikke har ret til.
Jeg vil lige sende en opdatering om min sag, i sidste uge havde min ansøgning 6 måneders fødselsdag vi har ansøgt om familie sammenføring efter EU reglerne om Sekundær bevægelighed som ikke Økonomisk aktiv/selvforsørgende hvilket der er muligt efter dommen Eind (sag C291/05) det gælder uanset om den Danske statsborger modtager kontanthjælp. Derfor udfylde vi skemaet EU/FA1, og udfyldet ikke afsnittet om selvforsørgelse, lige som der står i vejledningen fra US. så de har hele tiden vist jeg ikke var selvforsørgene og modtog kontanthjælp
D. 04-09-2013. får vi brev om at US har erfaret jeg modtager kontanthjælp, hvilket jeg aldrig har lagt skjul på, og igen d.25. November (3 dage efter vi forventede svar) modtager vi den samme konstantering fra US
det har så betydet sagsforløbet bliver urimeligt længere end forventet , US skrive servicemålet er 3 måneder og jeg indleverede min ansøgning 22 august og forventede at få svar den 22 November 2013
Det sidste som er sket er at US d.20-01-2014 har sendt sagen videre til udtalelse fra Justitsministeriet (som ikke vil/kan oplyse nogen tidshorisont for svar) med henvisning til Clauder-dommen (E-4/11) det undre mig lidt at at den sag kommer op 5 måneder efter vi ansøge.
Clauder sagen har trods alt været kendt siden den 26. juli 2011. derudover kan vi slet ikke få øje på nogen som helst sammenhæng mellem Clauder og vores sag, da Clauder er en Tysk statsborger som bor i Liechtenstein, han har tidsubegrænset opholdtilladelse der og efter en skilmisse søger han familiesammenføring i Liechtenstein med hans nye kone som også er Tysk statsborger, Jeg er dansk statsborger og bor i danmark, vil da lige oplyse jeg har tidsubegrænset opholdstilladelse i Polen men det er ikke der vi ønsker at bo, vil da mene at jeg som dansk statsborger har ret til at bo her med min familie, jeg er virkelig fortvivlet, kan US bruge så lang tid på så lidt?
Lillejens
D. 04-09-2013. får vi brev om at US har erfaret jeg modtager kontanthjælp, hvilket jeg aldrig har lagt skjul på, og igen d.25. November (3 dage efter vi forventede svar) modtager vi den samme konstantering fra US
det har så betydet sagsforløbet bliver urimeligt længere end forventet , US skrive servicemålet er 3 måneder og jeg indleverede min ansøgning 22 august og forventede at få svar den 22 November 2013
Det sidste som er sket er at US d.20-01-2014 har sendt sagen videre til udtalelse fra Justitsministeriet (som ikke vil/kan oplyse nogen tidshorisont for svar) med henvisning til Clauder-dommen (E-4/11) det undre mig lidt at at den sag kommer op 5 måneder efter vi ansøge.
Clauder sagen har trods alt været kendt siden den 26. juli 2011. derudover kan vi slet ikke få øje på nogen som helst sammenhæng mellem Clauder og vores sag, da Clauder er en Tysk statsborger som bor i Liechtenstein, han har tidsubegrænset opholdtilladelse der og efter en skilmisse søger han familiesammenføring i Liechtenstein med hans nye kone som også er Tysk statsborger, Jeg er dansk statsborger og bor i danmark, vil da lige oplyse jeg har tidsubegrænset opholdstilladelse i Polen men det er ikke der vi ønsker at bo, vil da mene at jeg som dansk statsborger har ret til at bo her med min familie, jeg er virkelig fortvivlet, kan US bruge så lang tid på så lidt?
Lillejens
-
fundiver199
Ja det kan de. Helt op til 3 år har ÆUG været ude for, og det var netop også i en sag, hvor den danske statsborger var vendt hjem efter at have været arbejdstager, men var blevet syg og modtog kontanthjælp i Danmark. De 3 år var dog til 2 x sagsbehandling i US og 2 x sagsbehandling i JM, fordi US 2 gange gav afslag med den samme begrundelse.Lillejens skrev:jeg er virkelig fortvivlet, kan US bruge så lang tid på så lidt?
Så skal jeg være glad min sag ligger allerede ved JM efter et halv år 
Lillejens
Lillejens
Hej Alle
jeg har i dag modtaget et brev fra US hvor de skriver at kompetencen for afgørelser i familiesammenføring efter EU regler er Pr. 1.april overdraget til statsforvaltningen, er der nogle som ved hvad betydning det har?
Jeg har nu ventet i 8 månneder på svar angående min sag, er det noget som er gældene for all eller er det bare min sag?
jeg har i dag modtaget et brev fra US hvor de skriver at kompetencen for afgørelser i familiesammenføring efter EU regler er Pr. 1.april overdraget til statsforvaltningen, er der nogle som ved hvad betydning det har?
Jeg har nu ventet i 8 månneder på svar angående min sag, er det noget som er gældene for all eller er det bare min sag?
Det gælder alle. Se indlæg viewtopic.php?f=7&t=13597&p=82913&hilit ... gen#p82913