Bor i Malmø,skillsmisse i DK?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hassan14a

Bor i Malmø,skillsmisse i DK?

Indlæg af hassan14a » 28.07.2013 15:44:39

Hej

Jeg har et par spørgsmål på vegne af en ven som er blevet familiesammenført via EU reglerne, og nu ønsker at blive skilt.

Grunden til at de skal skilles, er fordi min ven kan ikke holde hans kone ud længere.
Andet kan jeg desværre ikke udtale mig om, men det er vel også lige meget.

Situationen ser således ud.
Han vil gerne skilles, men hun vil ikke skilles.
Han har allerede indsendt separations papirene ind, men dette har han gjort i Danmark. (Deres ægteskab blev registreret i Danmark, men de blev gift i Iran)

De har kun boet sammen i ca. 10 måneder i Sverige, og hun har blot for få måneder siden fået sit svenske EU opholdsret.

Spørgsmålet lyder så på, om han også skal indsende separqtions papir til Malmø's domstol, eller er det nok at han har indsendt det i Danmark?
Og hendes EU opholdsret vil vel blive ophævet?

Lige nu er hun rejst tilbage til sit hjemmeland, og har sit opholdskort med sig.
Hvis hun gerne vil tilbage til Sverige, kan hun så blot rejse dertil fordi at hun har opholdskortet?

Grunden til det sidste spørgsmål, er fordi at da min egen kone havde det svenske EU opholdskort, og vi kom tilbage fra ferie til Københavns lufthavn, så kiggede de blot på kortet ved paskontrol, den blev ikke skannet ind i deres system.
Så tænker jeg, at så er det vel let nok at rejse ind igennem københavn, for så at tage til Sverige?

Håber at i kan hjælpe.

//Hassan

skaanebo

Re: Bor i Malmø,skillsmisse i DK?

Indlæg af skaanebo » 28.07.2013 15:53:04

Konen mister ikke umiddelbart sin opholdsret, blot fordi der søges eller bevilges skilsmisse. Efter EU-reglerne afhænger det bl.a. af, hvor længe parret har været gift og været bosat i Sverige.

Men umiddelbart synes jeg det lyder som om skilsmissen bør behandles i Sverige og ikke i DK.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.07.2013 17:38:32

Hvis din vens kone ikke har skrevet med under på separationsansøgningen, og heller ikke gør det senere, så skal han jo have sagen for domstolen i DK, og det bliver en langsommelig affære. Det kan snildt tage et år, før separationen kommer på plads, og dernæst - hvis hun stadig ikke vil skilles - skal han vente mindst 12 mdr. før han kan blive skilt.

Når han bor i Sverige, så bør han blive skilt i Sverige. Processen er anderledes, da der ikke er en statsforvaltning, som kan bevillige skilsmisse.

Han skal starte med at trække sin ansøgning til statsforvaltningen tilbage, og i stedet henvende sig til tingsrätten, der hvor han bor, og søge om skilsmisse. Når parterne ikke er enige, er der en 6 mdr.s betænkningstid. Der er til gengæld ingen separationstid, hvor man hverken er skilt eller gift. Det betyder at processen er langt hurtigere.

http://www.skilsmässa.se/hur-skiljer-man-sig/
mh
Rådgiver for ÆUG

hassan14a

Indlæg af hassan14a » 28.07.2013 18:51:38

Hej.
Tak for svarende.

Jeg kan godt se at det kan tage meget længere tid i Danmark så.

Men kan det stadig lade sig gøre i Sverige, selvom at hun ikke er blevet folkebogført i Sverige endnu? Altså at hun ikke har fået et person nr. endnu?
(Der bliver nok heller ikke gjort noget ved det, da min ven nægter at indsende de resterende dokumenter, så konen kan blive folkebogført),

Min ven flytter desuden også snart tilbage til Danmark, er det så stadig muligt i Sverige?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.07.2013 19:07:15

Han kan blive skilt, når blot HAN er registreret. Han må så blot belave sig på, at det kan tage længere tid, fordi hustruen skal have besked om at der er søgt skilsmisse. Det samme vil gøre sig gældende i DK - der ER ingen genvej.

Han må til en advokat og komme i gang.

https://lagen.nu/1987:230

Linket fra før virker åbenbart ikke, men du kan søge det på 'hur skiljer man sig'.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar