Tilbage til Danmark

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Leoness
Geografisk sted: Herlev, Danmark
Kontakt:

Tilbage til Danmark

Indlæg af Leoness » 06.07.2008 16:07:03

Hej til jer alle,

Jeg ved ikke om nogen kan huske mig (eller min sag) fra det gamle forum ÆUG havde, men i hvert fald så er jeg tilbage for at søge hjælp hos jer igen. Det var jo takket været jer at jeg overhovedet er kommet så langt som jeg er.

Tilbage i 2006-2007 fortalte jeg om at have mødt en dejlig, Amerikansk mand og at jeg ville flytte til USA for at blive gift og få Greencard.
Det er nu bleven til virkelighed. Faktisk har vi været gift i snart et år nu (blev viet d. 18. August 2007).

Nu er sagen den, at vi begge to gerne vil flytte tilbage til Danmark til næste sommer (2009), for da er han færdig med at studere, og jeg kan næsten ikke vente med at komme tilbage igen. USA er dejligt, men ikke med den uddannelse jeg har og slet ikke når man er vant til at kunne gå til lægen når man har brug for det uden at skulle betale noget. Den stagnerende økonomi gør også sit til at jeg ikke vil være her ret meget længere og min mand har det på samme måde.

Men... så er det også dér at drømmen bliver stoppet som en LP plade der brat fjernes.

Min mand er blot 20 år. Jeg bliver 28 i næste måned. Han vil være 21 til næste sommer.

Er der overhovedet nogen mulighed for at han kan komme med mig tilbage før han fylder 24?
Jeg kan næste ikke overskue at skulle bo herovre i 4 år mere. Jeg savner min familie og mine venner, og jeg vil aldrig kunne få råd til at besøge dem mere end én gang om året, hvis det kan gøre det.
Og mit hjerte ville ikke kunne holde til det hvis jeg skulle flytte tilbage til DK og bo der alene i 4 år. Han er manden i mit liv og vi havde det hårdt nok da vi boede på hver sin side af Atlanterhavet.

Er det ikke muligt for ham at få et arbejdsvisum der kan gælde indtil han kan søge opholdstilladelse? Han søger ikke statsborgerskab, kun opholdstilladelse.

Min mor har et stort hus på Bornholm. Vi kan begge bo der uden omkostninger. Men den der bank garanti? Jeg har en monster gæld hos min bank, for ikke at tale om Skat (fordi jeg gik arbejdsløs fra August 2007 til Februar 2008 da det tog 7 måneder før mit Greencard gik igennem), og jeg ser ikke mig selv spare over 50.000,- sammen inden næste sommer.

Jeg syntes jeg havde styr på reglerne, men nu føles det som om jeg ikke ved noget somhelst. Vil bare gerne 'hjem'. :cry:

Kan nogen hjælpe mig med at få styr på mine kvaler?

lauritz

Indlæg af lauritz » 07.07.2008 10:10:32

Hej Leoness

Jeg husker ikke din sag da jeg er ny herinde. Jeg ved ikke om han kan komme til Dk naar han ikke er 24 aar endnu. Men jeg ved at mange andre par i hvert fald har vaeret noedt til at bosaette sig i sverige pga 24 aarsreglen desvaerre.. Men i er jo gift saa maaske... Din mand skal saadan som jeg har forstaaet, for at kunne komme her og faa arbejdetilladelse have et job der staar paa regeringens saakaldte positivliste som du finder under hjemmesiden: nyidanmark.dk - Ellers skal i soege om familiesammenfoering og der er jo den forbandet 24 aarsregl. Jeg haaber en anden maaske kan svare dig bedre paa spoergsmaalet om hans alder.

Jeg er i en situation som ligner din. Jeg er igang med at undersoege de mange muligheder der er for at faa min amerikanske kaereste til DK... Hvilket er ret umuligt. Vi er forlovet men endnu ikke gift. - Min kaereste kan ikke bare komme og arbejde og faa opholdstilladelse da han ikke er fra EU. Saa det kraever at vi er gift, men herefter er det sgu stadig svaert synes jeg. Han er 28 og jeg 27( og fra Bornholm) og vi kan opfylde kravene undtagen boligkravet da jeg kun bo til leje i tidsbegraenset periode. Saa vi snakker nu om at eneste udvej er at koebe noget??? Synes dog det er latterligt at bolig skal afgoere det - Samtidig har vi snakket om muligheder for at jeg kommer til USA - Min kaereste siger der er et saakaldt forlovelses visum - hvordan gjorde i det?? Jeg ville virkelig vaerdsaette det hvis du gad skrive lidt om hvordan du kom til USA???? hvad kraevede det - hvorlang tid tog det hele??

Jeg haaber at der andre folk som kan vaere dig behaelpelige med dine spoergsmaal? Men tjeck i hvert fal den der hjemmeside....

hilsen lauritz
Dk-USA

Leoness
Kontakt:

Indlæg af Leoness » 07.07.2008 16:21:38

lauritz skrev:Hej Leoness

Jeg husker ikke din sag da jeg er ny herinde. Jeg ved ikke om han kan komme til Dk naar han ikke er 24 aar endnu. Men jeg ved at mange andre par i hvert fald har vaeret noedt til at bosaette sig i sverige pga 24 aarsreglen desvaerre.. Men i er jo gift saa maaske... Din mand skal saadan som jeg har forstaaet, for at kunne komme her og faa arbejdetilladelse have et job der staar paa regeringens saakaldte positivliste som du finder under hjemmesiden: nyidanmark.dk - Ellers skal i soege om familiesammenfoering og der er jo den forbandet 24 aarsregl. Jeg haaber en anden maaske kan svare dig bedre paa spoergsmaalet om hans alder.

Jeg er i en situation som ligner din. Jeg er igang med at undersoege de mange muligheder der er for at faa min amerikanske kaereste til DK... Hvilket er ret umuligt. Vi er forlovet men endnu ikke gift. - Min kaereste kan ikke bare komme og arbejde og faa opholdstilladelse da han ikke er fra EU. Saa det kraever at vi er gift, men herefter er det sgu stadig svaert synes jeg. Han er 28 og jeg 27( og fra Bornholm) og vi kan opfylde kravene undtagen boligkravet da jeg kun bo til leje i tidsbegraenset periode. Saa vi snakker nu om at eneste udvej er at koebe noget??? Synes dog det er latterligt at bolig skal afgoere det - Samtidig har vi snakket om muligheder for at jeg kommer til USA - Min kaereste siger der er et saakaldt forlovelses visum - hvordan gjorde i det?? Jeg ville virkelig vaerdsaette det hvis du gad skrive lidt om hvordan du kom til USA???? hvad kraevede det - hvorlang tid tog det hele??

Jeg haaber at der andre folk som kan vaere dig behaelpelige med dine spoergsmaal? Men tjeck i hvert fal den der hjemmeside....

hilsen lauritz
Sådan som jeg kan se det lige nu, er jeg nok nød til at tage alene tilbage til Danmark og vente på at han bliver 24 og har fået sin bacherlorgrad. Han læser til "Computer Science" og vil da få sit diplom i 2012 - samme år han fylder 24.
Så kan jeg tulle rundt i DK og spare sammen til den der bank garanti og finde en passende bolig til os.
Jeg spekulerer dog på om det vil gøre nogen forskel hvis jeg er gravid når jeg kommer til DK, da vi forsøger at undfange.

Jo, jeg kan da godt fortælle om hvad vi gik igennem.

USA tillader at man kan opholde sig 90 dage i landet som turist.
Så det vi gjorde var, at jeg købte en tur/retur flybillet (med mulighed for at få pengene retur).
Da jeg så kom til landet, ringede jeg til flyselskabet og bad om at få mine penge retur for retur-billetten (et lille 'trick' som billet-damen i lufthavnen gav mig), da man ikke kan flyve til USA uden en retur-billet.

Så blev vi gift nogle uger senere (det var selvfølgelig planlagt flere måneder før), og derefter søgte vi om opholdstilladelse. Man får 'automatisk' tilladelse til Greencard når man er gift med en Amerikaner. Dvs. du skal ikke deltage i noget lotteri.

I det øjeblik du ansøger og de har modtaget dine formularer, så behøver du ikke bekymre dig om de 90 dage du max må opholde dig. Så længe du ikke forsøger at forlade landet (gør du det, så kommer du ikke ind igen).
Der er bare rigtig mange formularer du skal udfylde, og det er en kostelig affære. Min svigerfar betalte i alt over $2.000 før sagen var afsluttet og jeg fik opholdstilladelse.

Jeg vender tilbage til dig med links til alle de formularer vi brugte, så snart mit Internet virker ordenligt.

Og i øvrigt... hvor morsomt... jeg ender nok med at flytte ind hos min mor når jeg kommer tilbage til DK, og hun bor også på Bornholm.

Men tanken om at flytte til Sverige virker ikke helt så tosset. Men der er jeg bare helt blank når det kommer til regler.
Måske jeg skulle flytte ind hos min mor og spare sammen til noget at bo i, i Malmö indtil han fylder 24?

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 07.07.2008 16:53:31

Jeg vil umiddelbart raade dig til at overveje sverige lösningen, den er ikk saa uoverskuelig naar alt kommer til alt. Du kan tage hjem og faa et job i dk, faa din mand til dk paa turist visum(ingen bank garanti da i er gift). Naar han saa kommer til dk saa kan du flytte til Sverige og saa kan İ söge efter eu-reglerne, som i og for sig er rimelige overskuelige: Du skal have en bolig i Sverige om det er lejebolig eller andel er underordnet. Saa skal du have et job, som efter skat og faste udgifter gör at du har 6000 sek til raadighed saa du kan forsörge dig og din mand. Det du skal kunne dokumentere ved ansögning om "opholdstilladelse er:lejekontrakt, sidste 3 lönsedler, ansættelseskontrakt, vielsesattest, svensk personnummer som du automatisk faar naar du tilmelder dig din svenske adresse paa skatteverket, pendlerkort(hvis du arbejder i dk) og saa skal baade din mands og dit pas være gyldigt naar İ söger plus at der skal söges inden hans visum udlöber. Naar der saa er givet opholdstilladelse, kan din mand tilmelde sig sfi(skole for indvandrer) som er gratis svensk undervisning og han maa tage job i Sverige. Finder du saa job i Sverige og arbejder der minimum 10 uger saa kan İ söge tilbage til dk via eu-reglerne igen som İ ogsaa sögte til Sverige under. Haaber ikk jeg har gjort det alt for indviklet. Ved god Sverige ikk altid kan lyde som det optimale, men İ vil i det mindste kunne være sammen mens i venter paa svar. Og saa kan İ jo altid pröve at söge til dk senere hen...og Sverige er trods alt tættere paa lille dk en USA :lol:

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hej igen

Indlæg af jerry » 07.07.2008 16:56:01

Ps. Hvis İ söger til dk efter İ har boet i Sverige og du har arbejdet der mindst 10 uger, saa skal der ikk stilles bankgaranti og söger İ fra Sverige og faar afslag til dk saa kan İ stadig blive boende i Sverige.

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 07.07.2008 19:01:27

JEg vil klart også anbefale dig at:

1. tage til DK og finde et job i 3 måneder (helst fra den dag i kommer, det kan være hvilket som helst job, det er bare for at få 3 lønsedler til ansøgningen i Sverige). Din mand kan være 3 måneder i EU uden opholdstilladelse som turist.

2. Inden de tre måneder er gået, skal I så have fundet en lejlighed i Malmö (eller andet sted i Sverige) og indgive ansøgningen.

Din mand har nu opholds- og arbejdstilladelse i Sverige, men det er dog kun dig der kan arbejde i DK, pendle til kbh og hive en lidt større løn hjem, end du kan i Malmö.

Dette vil klart være at foretrække i jeres situation, det er jo også tættere på Bornholm og billigere med færgen! Ved det fordi konen og jeg bor i Malmö og var på Bornholm sidste weekend :)

Så kan I altid senere beslutte om I vil prøve at søge til DK via EU-reglerne, men jeg vil råde jer til at tage et skridt af gangen, det kan jo være I bliver glad for det I Malmö :)

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 07.07.2008 19:07:29

PS der er ingen krav til alder i Sverige.

Det lyder dog som om du ikke er helt sikker på om det er bedst at han bliver i US eller tager med til DK? Jeg mener hvis han er igang med en uddannelse osv?

Min kone var igang med en bachelor i International Relations i Brasilien da vi mødte hinanden, hun/vi valgte at afbryde hendes uddannelse for at være sammen, men man skal vist være ret sikker for at gøre det, det er jo en ret stor omkostning at afbryde en uddannelse?

Det er så planen at hun fortsætter uddannelsen på Malmö Universitet, hvor hun allerede har søgt ind, og vi regner med at hun har en plads fra 1 sep. :)

Men altså I skal nok lige snakke/tænke det hele igennem..

Leoness
Kontakt:

Indlæg af Leoness » 07.07.2008 21:56:22

Jeg takker for de grundige forslag og min mand og jeg er nu bleven ret hooked på den idé.

Her er vores plan set ud fra Sverige-løsningen:

Jeg flytter til DK til December og bor hos min mor på Bornholm, hvor jeg så vil arbejde intil næste sommer. I mellemtiden vil jeg så forsøge at finde en bolig i Malmö.
Han vil da være færdig med sit 'college' ophold i Juni måned 2009.

Når vi så har boet i Sverige indtil han er 24 (3 år) så flytter vi begge til Danmark (hvis vi kan). Eller gælder 24-års reglen ikke hvis man har boet og arbejdet i et EU-land i en periode?

Men så er det jeg også lige vil høre...

Kan jeg ikke flytte til Malmö først, og så vente (og forberede mig) på at han kommer over? Eller er det bedst at han kommer til DK som turist først og vi så flytter derover sammen?
Grunden til det er, at jeg nok står anført i RKI som dårlig betaler da jeg har monster gæld til både Skat og bank. Det vil jeg gerne have styr på før han kommer over. Derfor ville jeg tage afsted i forvejen, få styr på økonomien og -så- få ham herover.

Kan han få lov til at arbejde i Sverige selvom han ikke kan svensk?
Jeg har læst den (flotte!) brochure som ÆUG har sat sammen over Sverige-løsningen, men jeg kunne godt tænke mig at få et mere skræddersyet svar, da ikke alle situationer er ens.

Det lyder helt sikkert som en mere smertefri løsning end at skulle vente i DK i 3 år før vi kan være sammen igen.

Et lidt andet spørgsmål som jeg har luret lidt på:
Når han så (forhåbentlig) bliver lukket ind i DK som 'resident', har han så lov til at tage en gratis uddannelse som enhver anden dansk statsborger kan, og hvornår? Forudtaget at han kan tale og læse dansk selvfølgelig, men det bliver der arbejdet på allerede nu.
Han vil nemlig gerne læse på det danske IT-universitet.

PS. Hvis der er nogen som har erfaring med at betale sine regninger i DK fra udlandet af, så tager jeg gerne imod råd. Synes jeg har prøvet flere løsninger, men når man skal betale $40 for at sende Kr. 350,- over atlanten hver måned via ens bank, så begynder man at se sig om efter andre muligheder.
Jeg kan i øvrigt -varmt- anbefale at man IKKE sætter sig i gæld i DK eller har nogen somhelst udgifter i DK før man flytter til et land som USA. Dollaren er faldende. Hvor den før var omkring Kr. 7,- er den nu omkring de 4,- . Det betyder at folk som mig er nød til at tjene næsten dobblet så meget for at kunne betale sine danske udgifter :x

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 08.07.2008 18:06:13

Umiddelbart tror jeg godt din mand kan tage en uddannelse i DK, hvis han får opholdstilladelse, idet han er fra USA og ikke et 3- verdensland. (men er ikke hel sikker på den, er der nogen der kan be-/afkræfte)

Mht om det har betydning om din mand tager med til Dk fra starten for at søge om opholdstilladelse, så betyder det umiddelbart ikke det store i forhold til at søge opholdstilladelse i Sverige via EU-reglerne.

Det vigtige er at I er gift og at du kan dokumenterer at du kan forsørge din mand. Jeg ved ikke om det har betydning om du har gæld, men tror det ikke, så længe du selvfølgelig kan betale renter og udgifter og stadig have 6000 sek om måneden efter alle udgifter.

I behøver ikke vente 3 år i Sverige for at flytte til DK, hvis du arbejder 10 uger i Sverige, kan I herefter søge til DK via EU-reglerne, hvor der ikke er nogen aldersgrænse, idet de kort og godt siger at: du må tage din ægtefælle med til et hvilket som helst EU-land du vil, så længe det ikke er det land du allerede befinder dig i.

Din mand kan arbejde i Sverige fra det øjeblik han får opholds og arbejdstilladelse, hvis han kan finde et arbejde, der er jo lidt arbejdsløshed.

Det samme gør sig gældende i DK, han kan arbejde fra det øjeblik han opnår opholds og arbejdstilladelse i DK.

Leoness
Kontakt:

Indlæg af Leoness » 08.07.2008 22:39:18

Jamen det lyder da forholdsvist nemt...

Men hvad med sproget?
Kan han få lov at arbejde i Sverige selvom han ikke kan hverken Dansk eller Svensk?
Jeg underviser ham dog, men han ville ikke kunne føre en samtale endnu. For slet ikke at tale om at skrive.
Kan han evt. tage Dansk sprogkursus i Sverige?

Hvornår skal jeg søge om opholds og arbejdstilladelse til min mand i Sverige så? Kan det gøres hvis han nu kommer til DK og opholder sig i 3 måneder, eller skal det gøres i længere tid i forvejen og før han kommer over?

Hvilke krav stilles der til os for at kunne flytte til DK efter 10 uger's arbejde i Sverige?

Leoness
Kontakt:

Indlæg af Leoness » 08.07.2008 23:47:26

PS. Her er links til de formularer som vi brugte for at få min opholdstilladelse i USA, som lovet.

Biographic information - Både du og din partner skal udfylde den og vedlægge to pasfotos i farve til hver.

Application for Travel Documents - Det er en god idé at ansøge om disse papirer hvis du ikke planlægger at bliver Amerikansk statsborger, og hvis du gerne vil have mulighed for at rejse ud af landet i kortere perioder. Du kommer nemlig ikke ind i landet igen hvis du ikke har denne udrejsetilladelse... og det gælder også hvis du bare lige vil tage et smut til Canada eller Mexico.

Affidavit of Support - Den her skal udfyldes af din partner eller en anden person som kan forsørge dig så du ikke vil være afhængig af kontanthjælp.

Application to Register Permanent Residence or Adjust Status - Den her moppedreng er den vigtigste (og den dyrest) af dem alle. Det er med den her du ansøger om opholdstilladelsen.

Application for Employment Authorization
- Det her er ansøgningen om Greencard. Også en ret vigtig ting da du ikke automatisk må arbejde bare fordi du er gift med en Amerikaner.

Det var disse vi brugte.
Men reglerne skifter ret hurtigt. Ligesådan med priserne. Bare to måneder før vi ansøgte, var det blot 60% billigere end det er nu :(

Ud over disse formularer og deres afgifter, skal du også besøge en USCIS-godkendt læge for at få chekket om du har nogen farlige sygdomme mv.
Lægen skulle meget gerne selv have denne formular, men du kan se den her. Og du skal regne med at betale imellem $300 og $800 for den undersøgelse (alt efter om du har brug for vacciner eller ej), da du jo ikke har nogen forsikring endnu >_< Så sørg endelig for at du medbringer vaccinationskort fra din læge. Jeg måtte betale prisen for ikke at have mit, så jeg er nu dobbelt vaccineret imod MFR :roll:
Du bliver også tested for HIV og tuberkulose, og du skal også have en stivkrampe vaccination (tetnis shot) hvis det er længe siden du sidst har fået én.

Du vil også blive indkaldt til at få taget dine fingreaftryk og foto.
Når alt dette er i orden og USCIS har fået alt hvad de skal bruge, så er det bare at vente. De vil så til sidst indkalde dig og din partner til et interview for at sikre at jeres ægteskab ikke er proforma. Det vil være en god idé at medbringe personlige ting så som fotografier af jer sammen, breve I har udvekslet... den slags ting. Efter to år vil de så se beviser på at I stadig har et seriøst forhold. De vil se beviser så som fælles gæld, børn, forsikringer, etc. Vær dog opmærksom på, at de beholder disse ting i jeres sagsmappe. Så lav kopier.

Der gik ca. 5 måneder fra vi sendte de første dokumenter til jeg havde mit Greencard og opholdstilladelse. De skriver dog, at hvis du -er- bleven godkendt, så kan der gå op til 60 dage før du får dit Greencard.
Men tilmeld dig til deres sags-opdatering her, så bliver du løbende opdateret med sagens gang.

Men... for lige at understrege... jeg -var- i landet på mit turist visum og var bleven gift, da vi påbegyndte alt dette.
Så jeg ved ikke hvordan det fungere hvis I ikke er gift og hvis du ikke opholder dig i landet.

Bare en advarsel: Gør ikke brug af andre websider end www.uscis.gov når det gælder om at få hjælp til formularene. Der er rigtig mange websider derude som forsøger at få desperate personer til at betale mange penge for at få såkaldt 'advokat hjælp' til at gøre processen hurtigere.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.07.2008 08:16:03

Der er ingen sprogkrav som sådan i Sverige, men det er naturligvis en fordel at kunne gøre sig forståelig på svensk - det burde dog være muligt at finde job som engelsktalende, men det afhænger naturligvis af hvilke typer job, vi taler om

Der er gratis sprogkurser i svensk for indvandrere i Sverige - men ingen kurser i dansk - de kurser i dansk, der findes i Sverige, er beregnet for folk, der allerede taler svensk. Hvis han vil lære at tale dansk, må han derfor tilmelde sig sprogkursus i Danmark (København) i stedet.

Hvis du kigger på brochuren om "Sverigesløsningen" og i det tilhørende forum vil du opdage, at der faktisk er to måder at opnå opholdstilladelse i Sverige på - henholdsvis efter EU-regler og nationale svenske regler. De to forskellige former har hver deres sæt af regler og rettigheder.

Fordelen ved EU-reglerne er, at ansøgningen kan indgives, mens din mand opholder sig i Sverige på turistvisum, ligesom sagsbehandlingen går lidt hurtigere. Hvis I modsat satser på at tilbringe længere tid i Sverige end blot 10 uger, kunne det dog være en fordel at søge efter de nationale svenske regler i stedet, idet man fx opnår hurtigere permanent opholdstilladelse efter de regler

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 09.07.2008 09:47:51

Jeg vil blot sige at min kone ikke har fundet noget job i Malmö efter 1 år og hun er engelsk-talende. Det kan jo være fordi hun ikke er så god til at søge eller bare har været uheldig, men hun kender altså mange, også amarikanere som ikke har kunnet finde arbejde i Malmö.

Det er bare for at give et mere realistisk billede af at det er ikke så nemt at finde et job i Malmö. Måske det er nemmere som mand? Der er jo en del ufaglært arbejde som kræver fysisk styrke.

Ja de nationale regler kan være en fordel, I er på disse også ligestillet med andre svensker i forbindelse med sociale ydelser, dvs I kan få det som svarer til kontanthjælp, hvilket I ikke kan få når han er her via EU-reglerne.

For at søge via de nationale regler, skal have gøre det fra hjem landet, men som jeg forstod situationen er det ikke noget problem. Det ville nok være en fordel at søge efter disse regler, jeg kender ikke så meget til processen her, så andre må på banen, du kan også læse de mange andre indlæg om emnet.

Held og lykke

Besvar