Afgørelse sendt fra US

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Afgørelse sendt fra US

Indlæg af fundiver199 » 02.06.2012 02:41:24

Andre har oplevet at vente det meste af en dag hos politiet under temmelig kaotiske forhold, da det (lidet overraskende) er væltet ind med ansøgninger hos både US og politiet, siden de nye regler trådte i kraft for 2½ uge siden. Men man kan da håbe på, at det "rush" snart er overstået.

DBS

Indlæg af DBS » 02.06.2012 05:18:34

Det kommer nok lidt an på hvilken station man vælger !

Husk, det skal være en med udlændingekontor :wink:

Vores erfaringer:

Århus Politi: været der 2 gg, cirka en times kø

Horsens politi: været der 2 gg, aldrig nogen kø, direkte til ekspedition (de har forresten heller ikke noget nummersystem)

mvh DBS

LBH

Indlæg af LBH » 05.07.2012 12:27:16

fundiver199 skrev:
boluni skrev:Skal jeg opgive uddannelse og job i Danmark i 8 måneder, fordi vi er nødsaget til at bo I Indien mens US behandler sager?
Det er ikke referencepersonen, der skal opholde sig i udlandet, til en ansøgning er godkendt, det er kun ansøgeren. Men i jeres tilfælde synes jeg da stadig, at det var mere oplagt at koncentrere energien om at vinde den verserende sag om opholdsret efter EU-reglerne.

Med mindre du har haft proformaadresse i Sverige og derfor, om man så må sige, godt selv ved, at det er en tabersag, skal man da ikke give op uden kamp. ÆUG`s rådgivning har indtil videre "vundet" 100% af de EU-sager, som vi har hjulpet medlemmerne med at påklage til Justitsministeriet, så det er altså muligt at få omstødt et afslag, hvis man har nogle gode argumenter og evt. yderligere dokumentation, man kan fremlægge. Skulle det ende med, at I også får afslag, er du velkommen til at scanne det og sende det til:

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Om ikke andet kan vi så give dig en hurtig feedback på, hvordan sagen ser ud med vores øjne, og så kan du jo selv vurdere, om det er ulejligheden værd at klage, eller om det er bedre, at din kone rejser hjem til Indien og afleverer en ansøgning efter de danske regler.
Hvis de får et afslag på EU-reglerne. Kan hun så ikke rejse hjem og være i Indien i 3 måneder, for så at søge om et tuiristvisum til Danmark?? Efterfølgende kan de jo så søge om fam. sammenføring efter de danske regler mens hun er her på touristvisum. Altså skal de kun være fra hinanden 3 måneder. Er dette ikke en mulighed?
Mit spørgsmål omfatter desuden også mig selv. Vi har nemli også klaget over et afslag hos US. Som jeg kan læse i de seneste indlæg, vil det betyde at vi ved et evt. nyt afslag bliver nød til at tage til Thailand.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.07.2012 13:58:16

Jo det er selvfølgelig en mulighed, det er klart. Men da servicemålet for simple ansøgninger om FS er 3 må-neder, kan man vel lige så godt søge om det med det samme, i stedet for at udsætte ansøgningen med 3 måneder, fordi man absolut vil aflevere den i Danmark. Så er man væk fra hinanden i omtrent samme tid, men til gengæld er der ikke mere ventetid, når man kommer tilbage til Danmark, og man kan komme i gang med integrationsprogrammet og evt. jobsøgning med det samme.

Men det afhænger selvfølgelig også af, hvor længe man tror, at behandlingen af ansøgningen om FS vil vare. Hvis man tror, at den vil vare 9 eller 15 måneder, og ikke har lyst til at være væk fra hinanden så længe, så er det bedst at rejse til Danmark på visum og få et processuelt ophold her. Jeg synes bare, at folk ofte er tilbøjelige til at undervurdere de problemer, der er ved at være på processuelt ophold og gå og vente nervøst uden at kunne foretage sig særlig meget.

En familiesammenføring handler trods alt ikke kun om at være sammen, men også om at den ene part skal starte et helt nyt liv i et andet land. Og her er et langvarigt processuelt ophold altså ikke nogen specielt optimal måde at starte på.

boluni
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af boluni » 06.07.2012 23:02:15

Er der nogen udmeldinger om faktiske behandlingstider? Vi er nu på 8. Måned på en EU ansøgning hvor der ikke er meldt noget om forlænget behandlingstid. Efter 4 måneder gav de sig selv yderligere en måned. Sendte en mail for knap 2 måneder siden uden svar endnu.
Bo Kotian Lund

LBH

Indlæg af LBH » 09.07.2012 16:07:33

boluni skrev:Er der nogen udmeldinger om faktiske behandlingstider? Vi er nu på 8. Måned på en EU ansøgning hvor der ikke er meldt noget om forlænget behandlingstid. Efter 4 måneder gav de sig selv yderligere en måned. Sendte en mail for knap 2 måneder siden uden svar endnu.

I burde snart få svar. vi ventede fra 15-09-2011 og fik svar i 01-05-2012.

LBH

Indlæg af LBH » 09.07.2012 16:20:29

fundiver199 skrev:Jo det er selvfølgelig en mulighed, det er klart. Men da servicemålet for simple ansøgninger om FS er 3 må-neder, kan man vel lige så godt søge om det med det samme, i stedet for at udsætte ansøgningen med 3 måneder, fordi man absolut vil aflevere den i Danmark. Så er man væk fra hinanden i omtrent samme tid, men til gengæld er der ikke mere ventetid, når man kommer tilbage til Danmark, og man kan komme i gang med integrationsprogrammet og evt. jobsøgning med det samme.

Men det afhænger selvfølgelig også af, hvor længe man tror, at behandlingen af ansøgningen om FS vil vare. Hvis man tror, at den vil vare 9 eller 15 måneder, og ikke har lyst til at være væk fra hinanden så længe, så er det bedst at rejse til Danmark på visum og få et processuelt ophold her. Jeg synes bare, at folk ofte er tilbøjelige til at undervurdere de problemer, der er ved at være på processuelt ophold og gå og vente nervøst uden at kunne foretage sig særlig meget.

En familiesammenføring handler trods alt ikke kun om at være sammen, men også om at den ene part skal starte et helt nyt liv i et andet land. Og her er et langvarigt processuelt ophold altså ikke nogen specielt optimal måde at starte på.
Ja, det er nok den rigtige fremgangsmåde. Jeg er bare ikke sikker på at det er særlig tit at de klare det på 3 måneder hos US.
Men ventetiden er lang for den tilflyttende part!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.07.2012 16:43:41

@boluni

Problemet er, at EU-kontoret i de første 5 måneder af 2012 kun traf et antal afgørelser, der svarer til 70% af de inkomne ansøgninger, så de er slet og ret bagud med sagerne i lige netop det kontor.

De afgørelser, jeg har set for nylig, var alle sammen i sager, hvor der var søgt i perioden november 2011 til januar 2012. Så man må gå ud fra, at det også snart er jeres tur til at få et svar. 6-8 måneder synes således at være standarden lige nu, men sagsbunken skulle dog være under afvikling, så det forhåbentlig kan blive mindre senere på året.

Et andet og mindst lige så stort problem er dog, at cirka 2 ud af 3 ansøgninger pt. afgøres med et afslag. Så I kan nok lige så godt indstille jer på, at det svar, I formentlig snart får, ikke er den endelige afslutning på sagen. Og også Justitsministeriet må desværre forventes at skulle bruge mindst 7-8 måneder på jeres sag, når I har klaget inden for 7 dage efter, at I modtog afgørelsen.

@LBH

Der har nu faktisk været lange perioder, hvor US overholdt servicemålet på 3 måneder i helt op til 99% af de sager om FS efter danske regler, hvor servicemålet var sat sådan. Men om det også kan lade sig gøre for ansøgninger, der bliver afleveret lige nu, hvor der var været et boom i antallet af ansøgninger, det kan man da med rette tvivle på. Men lad os nu se, hvor slemt det bliver, før vi maler fanden på væggen. Det må jo trods alt også betyde noget, at der ikke var ret mange, der søgte i april og de første 14 dage af maj. Og boomet i ansøgninger fra dem, der har gået og ventet på de nye regler, må vel også være ved at klinge af allerede. Hvis jeg havde gået og ventet, havde jeg da således stået inde i Servicecenteret 15. maj eller senest 20. maj og ikke først 15-20 juli.

LBH

Indlæg af LBH » 23.07.2012 02:42:44

fundiver199 skrev:@boluni

Problemet er, at EU-kontoret i de første 5 måneder af 2012 kun traf et antal afgørelser, der svarer til 70% af de inkomne ansøgninger, så de er slet og ret bagud med sagerne i lige netop det kontor.

De afgørelser, jeg har set for nylig, var alle sammen i sager, hvor der var søgt i perioden november 2011 til januar 2012. Så man må gå ud fra, at det også snart er jeres tur til at få et svar. 6-8 måneder synes således at være standarden lige nu, men sagsbunken skulle dog være under afvikling, så det forhåbentlig kan blive mindre senere på året.

Et andet og mindst lige så stort problem er dog, at cirka 2 ud af 3 ansøgninger pt. afgøres med et afslag. Så I kan nok lige så godt indstille jer på, at det svar, I formentlig snart får, ikke er den endelige afslutning på sagen. Og også Justitsministeriet må desværre forventes at skulle bruge mindst 7-8 måneder på jeres sag, når I har klaget inden for 7 dage efter, at I modtog afgørelsen.

@LBH

Der har nu faktisk været lange perioder, hvor US overholdt servicemålet på 3 måneder i helt op til 99% af de sager om FS efter danske regler, hvor servicemålet var sat sådan. Men om det også kan lade sig gøre for ansøgninger, der bliver afleveret lige nu, hvor der var været et boom i antallet af ansøgninger, det kan man da med rette tvivle på. Men lad os nu se, hvor slemt det bliver, før vi maler fanden på væggen. Det må jo trods alt også betyde noget, at der ikke var ret mange, der søgte i april og de første 14 dage af maj. Og boomet i ansøgninger fra dem, der har gået og ventet på de nye regler, må vel også være ved at klinge af allerede. Hvis jeg havde gået og ventet, havde jeg da således stået inde i Servicecenteret 15. maj eller senest 20. maj og ikke først 15-20 juli.
Men nu var det jo EU-reglerne og ikke danske regler vi talte om.
Servicecenteret fortalte mig at svaret var sendt til politiet og at hun ikke kunne fortælle mig afgørelsen. Jeg har 2 gange ugentligt været i kontakt med politiet for at få bekræftet om de havde modtaget afgørelsen fra US. (Hvilket de ikke havde)
Hvis den ellers søde dame hos US havde sagt at hun ikke kunne fortælle mig svaret pr. telefon, men hvis jeg/vi mødte op i us, havde jeg valgt at køre til US.
Måske min uvidenhed.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.07.2012 09:06:07

Godt nok er tråden skrevet i forum "ophold efter EU-regler". Men der blev spurgt om muligheden for, at man efter et afslag kan søge om FS efter de danske regler. Idet spørgeren godt kan opfylde de nye regler, der trådte i kraft 15. maj 2012.

LBH

Indlæg af LBH » 07.03.2013 13:23:12

Bare en lille status opdatering!

Vi har igen fået afslag på ophold efter eu-reglerne. Denne gang sår de tvivl om et par af de samme punkter som sidst, men også et par nye punkter.
Vi afventer stadig svar på den danske ansøgning som blev indgivet i starten af dec 2012

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 08.03.2013 16:09:27

Hold da op, bliver helt nervøs efter jeres afslag !! Afleverede min ansøgning idag, og fik meget ros af damen som tog imod den , hun sagde at det sjælendt at de ser så mange dokumenter o.s.v ( det sikkert bare noget de siger til alle) Men altså at de bare har givet afslag pga meningsløse grunde gør mig nervøs , så er jeg da også sikker på at de giver os et afslag?
:( øv og tænk at det har taget så lang tid ?? så hvis det tager over 3 måneder skal man nærmest regne med et afslag ikk?

LBH

Indlæg af LBH » 29.04.2013 06:29:09

d_e_m skrev:Hold da op, bliver helt nervøs efter jeres afslag !! Afleverede min ansøgning idag, og fik meget ros af damen som tog imod den , hun sagde at det sjælendt at de ser så mange dokumenter o.s.v ( det sikkert bare noget de siger til alle) Men altså at de bare har givet afslag pga meningsløse grunde gør mig nervøs , så er jeg da også sikker på at de giver os et afslag?
:( øv og tænk at det har taget så lang tid ?? så hvis det tager over 3 måneder skal man nærmest regne med et afslag ikk?
Man kan vist ikke rigtigt gætte på noget, det er bare at vente på svaret. Jeg tror ikke at det nødvendigvis er et afslag fordi det tager over 3 måneder. I begge ansøgninger (EU/Danske regler) samt klagen på eu-reglerne vi har indgivet har US slet ikke kigget på sagen efter 3 måneder.

Ansøgningen på de danske regler som vi indgav 4 dec 2012 er stadig ikke behandlet. Jeg er ret bekymret for at vi får et brev fra us som fortæller os at de ikke har kunne nå at behandle sagen inden for den normale sagsbehandlimgstid på 7 måneder (altså senest 4 juni 2013) For så kan de vel vente ydereligere 3 måneder med at give os svar.
Jeg må desværre konstatere at jeg er begyndt at have en fornemmelse af at hvis man først har søgt på eu-reglerne og efterfølgende søger på de danske, så kommer man også til at vente så længe som muligt på svar.

tyrkiet

Indlæg af tyrkiet » 29.04.2013 10:17:39

DBS skrev:Jeg kan ikke helt lade være med at ligge mærke til at US, "dømmer" jer på at de mener at I havde til hensigt at flytte hjem efter 3 md, den synes jeg ikke holder :!:

1. Synes jeg ikke man kan "dømme", efter hvad man mener folk har haft til hensigt, så kan man jo finde på hvad som helst :!:

2. Mener der findes en eller anden afgørelse om, at man ikke kan "dømmes" på, at man er flyttet til andet EU land, med den hensigt at gøre brug af EU reglerne.

3. Jeres ophold har jo været langt nok, og været reelt og faktisk.

US afgørelse bunder som regel i en samlet vurdering, af jeres ophold, og her må du jo så, tage hver enkelt punkt, og pille fra hinanden, overfor US.

mvh DBS
vi søgte også efter eureglerne, jeg er fp og min mand fra Tyrkiet. Vi boede sammenlagt 3 mdr og 1 dag og tog så til Dk sammen og ansøgte, vi fik tilladelsen d 24 april. Vi ansøgte d 17.12.2013. Vi havde en lejekontakt på halvandet år i Grækenland og mit rækkehus i Dk var udlejet i 2 år, men vi fik huset tilbage da vi vente tilbage til Dk.

LBH

Indlæg af LBH » 08.05.2013 07:45:32

LBH skrev:
d_e_m skrev:Hold da op, bliver helt nervøs efter jeres afslag !! Afleverede min ansøgning idag, og fik meget ros af damen som tog imod den , hun sagde at det sjælendt at de ser så mange dokumenter o.s.v ( det sikkert bare noget de siger til alle) Men altså at de bare har givet afslag pga meningsløse grunde gør mig nervøs , så er jeg da også sikker på at de giver os et afslag?
Man kan vist ikke rigtigt gætte på noget, det er bare at vente på svaret. Jeg tror ikke at det nødvendigvis er et afslag fordi det tager over 3 måneder. I begge ansøgninger (EU/Danske regler) samt klagen på eu-reglerne vi har indgivet har US slet ikke kigget på sagen efter 3 måneder.

Ansøgningen på de danske regler som vi indgav 4 dec 2012 er stadig ikke behandlet. Jeg er ret bekymret for at vi får et brev fra us som fortæller os at de ikke har kunne nå at behandle sagen inden for den normale sagsbehandlimgstid på 7 måneder (altså senest 4 juni 2013) For så kan de vel vente ydereligere 3 måneder med at give os svar.
Jeg må desværre konstatere at jeg er begyndt at have en fornemmelse af at hvis man først har søgt på eu-reglerne og efterfølgende søger på de danske, så kommer man også til at vente så længe som muligt på svar.
US har dags dato færdigbehandlet ansøgningen på de danske regler. Vi er blevet bedt om at stille de 50.000 kr. Altså en sagsbehandlingstid på 5 måneder.

Besvar