FS i sverige når man er gravid?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AcCcaR

FS i sverige når man er gravid?

Indlæg af AcCcaR » 12.04.2013 14:52:00

Hej

Jeg skriver vedr. min mand der har været på turistvisum i Danmark 2 gange, og som har overholdt reglerne mht. udløbsdato osv. Vi har været gift i 4½ år og har boet i Tyrkiet og rejst frem og tilbage i alle de 4år. Vi har 2 børn og jeg er gravid igen.

Mit spørgsmål er:

Min mand skal komme på turistvisum igen (til Danmark) men hans visum udløber jo nogle mdr inden fødslen.
Er det muligt at vi inden visumets udløb flytter til Sverige, og at vi gifter os dér, og evt. få lov til at han bliver da jeg skal føde om nogle måneder når vi er der?

Jeg har læst og undersøgt en hel del men ville spørge jer når I kender meget til dette.
Når han har et gyldigt schengenvisum burde det ikke være et problem vel?

Jeg har hørt at man kan få lov at blive mens den bliver behandlet, og evt. få den hurtig behandlet så han kan få lov at blive uden at han skal tilbage til Tyrkiet og vente dér.

Dvs. han kan få lov at få sin opholdstilladelse hvis der skulle være grund for det. Vi har jo 2 børn og så er jeg gravid. Jeg har ikke nogen kontakt til familie så hvis han rejser bliver det en omgang helvede for mig.

Kunne I godt svare mig, ville jeg blive rigtig glad.

På forhånd tak

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS i sverige når man er gravid?

Indlæg af mh1 » 12.04.2013 17:27:48

Øhm, hvordan vil du gifte dig med din mand, som du har været gift med i 4 1/2 år? Blive skilt først?

Som udgangspunkt skal en svensk opholdstilladelse søges fra hjemlandet. Det er kun, hvis du er dansk eller anden EU-/EØS-statsborger og opfylder betingelserne for at være en 'vandrende arbejdstager', studerende eller 'person med tilstrækkelige midler', at I vil kunne bruge EU-reglerne og flytte til Sverige før din mand søger om opholdskort. Du skal så i givet fald registreres som bosiddene i Sverige, hvorefter din mand kan søge om EU-opholdskort.

Gå op og klik på RÅDGIVNING og læs så informationen under FLYTTE TIL SVERIGE/EU-LAND.
mh
Rådgiver for ÆUG

AcCcaR

Indlæg af AcCcaR » 14.04.2013 05:49:56

Hej

Nej, hvorfor skulle jeg blive skilt først? Når man viser sin vielsesattest registreres man som gift. Jeg er dansk statsborger. Jeg havde stilt nogen helt andre spørgsmål. Kunne du gennemse dem én gang mere ville jeg blive meget glad. Tak...

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.04.2013 16:13:31

Først må du læse vejledningen, som jeg rådede dig til.

Dernæst må du forklare dig noget nærmere. Du skriver intet om, hvorvidt du arbejder, er studerende eller hvad.

Dine/jeres muligheder for ophold i Sverige, og hvordan I opnår det, afhænger i allerhøjeste grad af, om du - som jeg skrev før - er 'vandrende arbejdstager', studerende eller 'person med tilstrækkelige midler', og derfor kan bruge EU-reglerne, eller om du ikke er nogen af delene og I derfor må bruge de svenske, nationale regler. Hvis I skal det, skal din mand søge om opholdstilladelse fra sit hjemland.

Hvis du ikke har fået registreret dit ægteskab i DK, så er det det allerførste du skal sørge for at få gjort.

Forhåbentlig har du ikke modtaget nogen som helst ydelser, der er betinget af at du er enlig. Har du det, må du håbe at du ikke får en sag på halsen for socialt bedrageri.

Har du modtaget nogen form for sociale ydelser, har du i forbindelse med ansøgning om dem skrevet under på tro og love på at du er berettiget til dem. Det samme gælder mht. børnetilskud og evt. friplads. Du er forpligtet til at meddele din kommune, at du har ændret civilstatus, dvs. du er forpligtet til at meddele at du er blevet gift i udlandet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar