Turist visum til min filippinske kaereste i Vietnam

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Satyra

Turist visum til min filippinske kaereste i Vietnam

Indlæg af Satyra » 13.03.2013 12:27:52

Kaere alle

Saa blev det min tur til at komme med spoergsmaal om turist visum.

For lige at ridse scenariet op:

Jeg er en pige paa 26 som lige nu bor i Vietnam med min filippinske kaereste paa 34. Han arbejder her og jeg studerer. Vi har boet sammen i 5 maaneder hernede og nu vil vi gerne paa sommerferie i DK. Jeg skal tilbage og studere hernede i efteraaret, men bliver desvaerre noedt til snart at tage hjem da mit ophold i denne omgang er ved vejs ende.

Planen er at han skal komme sidst i maj, og jeg har tegnet rejse forsikring der gaelder 15 dage ud over de 3 maaneder vi skal vaere i DK. Jeg har faaet min far til at udfylde invitations blanketten da det er hos dem vi skal bo og dem der har oekonomiske midler til at betale for ham under hans ophold saa han ikke behoever at have et uoverskuleigt stort antal kontanter paa sig naar han skal med flyet.

Min far har skrevet at hans relation er at han er min kaereste og desuden at de har moedt hinanden hernede da mine foraeldre var paa besoeg. Han har vedlagt pas stempler men da vi ikke har taget billeder de gange vi var sammen har vi ikke nogen med os alle sammen paa. Jeg har andre billeder fra opholdet men det er kun med mig og mine foraeldre. Hvor meget dokumentation behoever jeg?

Min kaereste har et arbejde nu, men sandsynligvis arbejdsloes naar vi tager til DK, det er dog nemt at finde job hernede igennaar vi kommer tilbage, baade med det han laver og med det netvaerk han har, Hvilken dokumentation skal jeg medsende her?

Han skal jo flyve alene til DK men foelges med mig tilbage til Vietnam, Hvad behoever jeg for at dokumentere det? Vi koeber jo ikke flybillet foer vi er sikre paa at faa visum.

Vi kan vel soege visum paa den danske ambassade i Vietnam?

Haaber i kan hjaelpe for jeg har allerede faaet saa utrolig meget ud af at laese mange af de andre traade omkring dette emne.

/Anne

fundiver199

Re: Turist visum til min filippinske kaereste i Vietnam

Indlæg af fundiver199 » 13.03.2013 13:06:50

1) Stempler i jeres pas, som viser, hvornår I har opholdt jer i samme land, er en god ide.

2) Det er din kæreste, der søger visum, ikke dig. Så det er ham, der afleverer dokumentation. Har han ikke noget job at vende tilbage til, kan han ikke dokumentere det. Det er jo (desværre) meget simpelt.

3) Nogle ambassader kræver dokumentation for, at der er reserveret en flybillet via et rejsebureau. Når man har søgt, kan man så bare aflyse reservationen, så særlig meget mening giver det ikke, men "sådan er det bare".

I kan finde nærmere information på ambassadens hjemmeside. For at søge på ambassaden i Vietnam skal din kæreste have en opholdstilladelse, som er gyldig i mindst 3 måneder ud over den planlagte rejse til Danmark. Ellers skal han søge på den norske ambassade i Manila.

Satyra

Indlæg af Satyra » 13.03.2013 13:33:19

Tak for det hurtige svar. Men han har jo et arbejde nu, saa han kan jo ikke tage til filippinerne for at soege hvis de saa beholder hans pas paa ambassaden for saa kan han ikke komme tilbage og passe det... Er det rigtig forstaaet?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.03.2013 14:29:05

Nej han skal bare vise sit pas på ambassaden, han skal ikke aflevere det. Som udlænding i Vietnam er han givetvis også forpligtet til at kunne vise sit pas til enhver tid på forlangende, så det kan ikke nytte noget, at det ligger hos den danske ambassade. Ambassaden må så, når visum er bevilget, indsætte viseringen i passet, medens han venter.

Satyra

Indlæg af Satyra » 13.03.2013 15:25:03

Okay tak :) Saa er det jo en lidt anden sag.

Vi tager hen paa ambassaden imorgen for de skriver kun at kravet for at han kan indlevere visum her er at han har lovligt ophold nu. Og det har han saa jeg hoerer lige dem ad.

Tak for hjaelpen.

Satyra

Indlæg af Satyra » 13.03.2013 16:43:31

Til Fundiver999

Kan du ikke sende mig et link til det med at han skal have opholdstilladelse i Vietnam i 3 maaneder efter opholdet i DK? For jeg har cyklet rundt inde paa ambassadens hjemmeside og jeg kan ikke finde det.

Tak
/Anne

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.03.2013 19:10:32

Det er en oplysning, ÆUG, som jeg husker det, fik i forbindelse med en "debat" med Udenrigsministeriet for 3-4 år siden, og jeg ved faktisk hverken, hvor det står, eller om den stadig er gældende praksis. Så det bedste er at spørge ambassaden, hvad de kræver af dokumentation for "lovligt ophold" i Vietnam for, at han kan indgive sin ansøgning der.

Satyra

Indlæg af Satyra » 14.03.2013 10:32:15

Den er desvaerre god nok :( Oev... Det komplicerer da godt nok processen. Det er jo ikke altid lige let at komme ind og ud af Filippinerne som Filippiner saa de to gange (For at indlevere ansoegning og til samtale samt hente visum igen) han vel er noedt til det maa vi haabe det gaar relativt smertefrit.

Det goer saa ogsaa at vi er noedt til at udskyde besoeget, oev :(

Kan han tage afsted fra Saigon med et Schengen visum udsted i Manila, og kan han returnere til Saigon igen- eller skal det foregaa over Manila?

Tak for svarene Fundiver999 det er rart man kan stille de ikke saa umiddelbare spoergsmaal og saa faa hurtige praecise svar.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.03.2013 10:38:13

Det kan han vel godt forudsat, at han har det visum/opholdstilladelse, han skal bruge for at komme ind i Vietnam, da flyselskabet ellers ikke vil tage ham med. Har du fået noget fra ambassaden på skrift? Og er problemet, at din mands opholdstilladelse i Vietnam er ved at udløbe? Og hvis ja hvorfor vil han så tilbage til Vietnam igen?

Satyra

Indlæg af Satyra » 14.03.2013 10:44:22

Jeg ringede ind paa ambassaden idag hvor de sagde at han skulle have opholdstilladelse (residence) 3 maaneder ud over opholdet, saa har det desvaerre ikke paa skrift.

Problemet er at han bliver ansat 3 maaneder af gangen og det er hans arbejdstilladelse betinget af, er det bare et helt almindeligt visum og det kan man kun soege for 3 maaneder af gangen. Som filippiner har man 21 visumfriedage og kan soege turist visum her i landet igen som vi vil goere naar vi skal tilbage. Og i den tid skulle han gerne finde et nyt job.

Jeg er nu mest bekymret for de ture hvor han skal tilbage til filippinerne da det ikke er unormalt at de bliver tilbageholdt... Han har godt nok tilladelse fra den filippinske regering til at arbejde udenlands, samt kontrak osv, saa jeg haaber paa det bedste.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.03.2013 11:16:59

Ok. I anledning af dit spørgsmål forsøgte jeg i går at spole gennem diverse lovtekster for at se, hvor det med de 3 måneder egentlig står. Og jeg kunne ikke finde det nogen steder. Så man (ÆUG) kunne jo evt. godt skrive til ambassaden og bede pænt om en lovhenvisning.

Jeg kan således godt have en lille mistanke om, at det bare er noget, man på et eller andet tidspunkt har "vedtaget" i Danmark, selvom der ikke rigtig er belæg for det i schengenreglerne. Det eneste, jeg kan finde i den visum-håndbog, EU har udgivet, er et krav om, at visumansøgeren skal opholde sig lovligt i det land, hvor der søges visum.

Satyra

Indlæg af Satyra » 14.03.2013 11:25:13

Det ville jeg vaere meget intersseret i, jeg har nemlig selv set det om at personen bare skal befinde sig lovligt i landet man soeger fra og jeg har vaeret side op og ned for at finde de skrevne regler om de 3 maaneder men det staar der simpelthen ikke, ikke engang i ansoegninger er det naevnt som et krav, blot som et spoergsmaal.

Jeg skal lige hoere for i min videre soegning faldt jeg over ansoegning til Schengen Visum gennem EU-reglerne... Da jeg er bosiddende i Vietnam opfylder jeg kravet men jeg er i tvivl om hvorvidt min mig og min kaerestes samliv kan betegnes som fast, vi har boet sammen i 5 maaneder, ved du noget om det?

Og igen 1000 tak for hjaelpen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.03.2013 13:28:47

5 måneder er ikke nok til at give jer samme status som et gift par. Som tommelfingerregel kræver der cirka 18 måneders fast og uafbrudt samvær for at opnå den status. Men I behøver heller ikke være gift for, at din kæreste kan få et ganske almindeligt visum, og du har allerede fået din far til at invitere ham. Og desuden udnytter du da ikke retten til fri bevægelighed i EU, når du bor i Vietnam, da Vietnam mig bekendt ikke er en del af EU. Så jeg forstår ikke helt spørgsmålet?

Satyra

Indlæg af Satyra » 14.03.2013 13:33:57

Der var bare givet et eksempel med en dansk statsborger der boede i Singapore... Men maaske kiggede jeg ikke ordentligt efter :)

Naa, men det bliver spandende at hoere hvad de siger paa ambassaden i Hanoi. Hvordan foregaar det naar i skriver til dem?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.03.2013 14:51:30

Måske tænker du på den praksis, der tillader udlandsdanskere at være "værter" for deres nærmeste familie under et besøg i Danmark? Men det er jo ikke relevant for jer, når I allerede har fået overtalt din far til at være "vært", og der ikke er krav om, at din kæreste skal have en særlig tilknytning til "værten".

Jeg sender nok en email til ambassaden i Hanoi en af dagene. Mere kompliceret er det altså ikke :wink:

Besvar