Jeg er blevet arbejdsløs som referent - hjælp!

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

soreng

Re: Jeg er blevet arbejdsløs som referent - hjælp!

Indlæg af soreng » 11.02.2013 09:10:58

skaanebo skrev:Når I er et par, så har I gensidig forsørgelsespligt for hinanden. Der er ikke noget, som hedder at kun den ene af parterne i en husstand kan søge om kontanthjælp. Det er hele husstanden/familien, som søger, hvis man søger.
Gensidig forsørgerpligt er altså ikke det samme som at man begge søger om kontanthjælp hvis den ene søger. Den ene part kan da sagtens tjene så lidt så den anden part er berettiget til at modtage kontanthjælp. :wink:

Gensidig forsøgerpligt betyder at parterne har pligt til at forsørge hinanden i det omfang som de kan. I Danmark er det (sådan i runde tal) besluttet at det kræver 10.000 kroner om måneden for at forsørge en voksen person. Skal een person forsørge sig selv og en ægtefælle kræver der derfor en indkomst på 20.000 kroner om måneden.

1) Har A et job hvor A tjener 10.000 kroner om måneden, er B berettiget til at modtage fuld kontanthjælp, da hele A's indtægt er kun kan gå til at forsørge A selv.

2) Har A et job hvor A tjener 15.000 kroner om måneden, er B berettiget til kontanthjælp minus 5000 kroner

3) Har A et job hvor A tjener 20.000 kroner eller mere om måneden, er B ikke længere berettiget til søge om kontanthjælp, da alt over 10.000 kroner i A'a indtægt så trækkes fra i B's kontanthjælp, og B reelt står tilbage med 0 kr som B kan modtage i kontanthjælp.

I ingen af disse tilfælde søger person A om kontanthjælp. Størrelsen af den kontanthjælp som B kan modtage beregnes bare ud fra person A's indtægt.

Og ja...Der er masser af små aber dabei's mht formue osv, og der er selvfølglig noget tillæg hvis man har børn. Men nu holdt jeg mig bare 100% til indtægt og 2 voksne mennesker for at holde det simpelt. :-)

Læs mere om reglerne for kontanthjælp her:
https://www.borger.dk/Sider/Kontanthjaelp.aspx

Longhair

Indlæg af Longhair » 11.02.2013 11:36:36

Mange tak for indput

Altså mener i ikke at vi skal prøve at klare os med een kontanthjælp (hvilket også virker nærmest umuligt).

Vi skal til at tage en beslutning, min kone stritter imod og er bange for følgerne.. Jeg har jo allerede søgt og får kontanthjælp d. 28... det er sgu svært det her... svært at prøve at forklare.. svært at tænke klart

Ingen formue andet end de 60.000,- i bankegaranti, og dem kan vi jo alligevel ikke bruge til noget når vi er døde af sult :cry: ;-)

Mest interessant..
ER DER MON NOGEN DER HER VÆRET I SAMME SITUATION OG HVORDAN ER DET GÅET DEM..??

Mvh.
René

soreng

Indlæg af soreng » 11.02.2013 11:50:27

Og den formue på 60.000 kroner vil være væk på 6 måneder hvis din partner får kontanthjælp, da kommunen starter med at hente pengene der.

Jeg tror at det eneste der kan siges herfra er at det er imod de betingelser som er givet for din partners opholdstilladelse at modtage kontanthjælp. Us SIGER selv at de ikke nægter at forlænge opholdstilladelser på baggrund af det, men de har bestemt lovgrundlaget til at gøre det, så det er jo en kalkuleret risiko der løbes, også selvom ingen har hørt om nogen der har fået nægtet forlængelse på den baggrund.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.02.2013 13:22:19

Problemet er, at folk spørger, når de er i samme situation som jer. Men de gør sig aldrig den ulejlighed at vende tilbage og fortælle, hvordan det faktisk er gået dem. Så derfor er ÆUG´s erfaringsgrundlag beskedent, og jeg kan kun være enig med soreng i, at det er en kalkuleret risiko af svært estimerbar størrelse, man løber.

Så måske skal du prøve at berolige din kone lidt med, at det aldrig kan gå værre end, at I må "flygte" til Sverige i et halvt års tid, når du er kommet på fode igen. Prøv at få det lange perspektiv på tingene og overbevis jer selv om, at det, der ikke slår jer ihjel, det gør jer stærkere. Selv det at få inddraget sin opholdstilladelse i Danmark er ikke "livets ende", selvom det selvfølgelig ikke vil være nogen særlig morsom situation for jer.

Og klø så på med jobsøgningen. Jo kortere tid modtagelsen af kontanthjælp står på, og jo mere "fast" et indtægtsgrundlag, du skaffer dig derefter, jo mindre vil nok alt andet lige sandsynligheden være for, at US finder det proportionalt og i overensstemmelse med menneskerettighederne og jeres børns tarv at inddrage din kones opholdstilladelse.

Longhair

Indlæg af Longhair » 11.02.2013 13:25:43

Hvad tror i grunden kan være til at man ikke har hørt om nogen der har fået forlængelse eller nægtet forlængelse..??

Kan årsagen være at man ikke deltager mere her på sitet hvis alt er i den skønneste orden..
eller dem der ikke har fået forlængelse ikke magter at deltage i debatten..??

Hvor mon man kan søge oplysninger om dette.?

Mvh.
René

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.02.2013 13:34:51

Begge dele er da plausible forklaringer. Og desuden går folk nok meget langt for at undgå at modtage kontanthjælp i det hele taget, så den slags sager er nok ikke voldsomt hyppige.

Det fremgår ikke af de gængse offentligt tilgængelige statistikker, hvor ofte Udlændingestyrelsen inddrager eller nægter forlængelse på forskelligt grundlag, eller hvor ofte de undlader at gøre det af hensyn til internationale konventioner.

Det ville være noget, man i givet fald skulle få et politisk parti (dvs. Enhedslisten) til at spørge Morten Bødskov om via Integrationsudvalget i Folketinget, hvis man virkelig gerne ville vide det.

Men inden man forsøger noget sådant, skal man måske lige overveje, om det er politisk formålstjenligt overhovedet at stille sådan et spørgsmål. At få sådanne tal frem i lyset kunne jo eksempelvis føre til, at nogen politikere ville synes, at der skulle lægges et pres på Udlændingestyrelsen for at skærpe deres praksis på området, hvis det viser sig, at den er ret lempelig.

Så derfor kan man vel godt anlægge det synspunkt, at hvis US faktisk har en lempelig praksis på dette område, så lad dem da endelig blive ved med at have det uden at gøre politikere med "strammertendenser" opmærksom på det.

Longhair

Indlæg af Longhair » 11.02.2013 13:40:34

Ja jeg må få os skrevet op til lejlighed derovre..

Hvordan med opholdstilladelsen, vil det ikke være nødvendigt at den er intakt når og hvis vi flytter til sverige, eller hvordan..

Jeg skal iøvrigt nok sørge for at komme med indlæg om vores videre skæbne

Jeg har også virkelig trukket det langt, det er et spørgsmål om overlevelse nu

Mvh.
René

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.02.2013 13:43:43

Ved anvendelse af EU-regler kan din kone fint indrejse i Sverige med en udløbet eller annulleret opholdstilladelse. Det er ganske vist ikke lovligt, men det påvirker ikke hendes EU-opholdsret og kan højest udløse en bøde, fordi hun ikke har det gyldige visum, hun i princippet skal have ved sin indrejse. Hvilket ÆUG dog aldrig har hørt om, at nogen har fået i praksis.

Longhair

Indlæg af Longhair » 11.02.2013 14:09:48

Takker for input og svar..

Vi må videre og skubbe usikkerheden i baggrunden for en stund.

Kunne være interessant at høre fra trådstarter om deres videre skæbne når den tid kommer

Mvh.
René

soreng

Indlæg af soreng » 06.03.2013 11:40:11

fundiver199 skrev:US direktør har på et dialogmøde fortalt ÆUG, at de næsten aldrig inddrager opholdstilladelser, fordi referencepersonen har modtaget kontanthjælp. Det tolker jeg sådan, at praksis på området er lempelig.
Det virker til at US direktøren på det dialogmøde har snakket ÆUG efter munden jvf. denne artikel.
http://www.bt.dk/danmark/efter-10-aar-i ... -skaenderi

Det virker ikke til at praksis på det område er specielt lempeligt. :-(

Longhair

Indlæg af Longhair » 25.03.2014 15:45:42

Så skal vi aflevere ansøgning om forlængelse i overmorgen d. 27/3..
Det er sgu det mest ubehagelige år jeg nogen sinde har gennemlevet og ventetiden er ikke overstået endnu...

Longhair

Indlæg af Longhair » 26.03.2014 12:51:42

Hvor lang tid får man typisk til at forlade landet hvis man får afslag på forlængelse...??

Longhair

Indlæg af Longhair » 26.03.2014 14:10:18

Ifb. med ansøgning har vi skulle lave nyt pas til børnene da de udløber til næste år.. men der er lang ventetid på ambassaden, formentlig pga. den uro der har været i thailand eller hvad ved jeg, så vi har først fået en tid i juni måned til at komme og få det gjort og der vil jo så gå 4-6 uger, hvis alt forløber som det plejer, før vi får deres nye pas.. så ventetiden vil formentlig vare hele sommeren inden us tager stilling... eller det håber jeg næsten for hvis de svarer for hurtigt er det jo nok negativt

Longhair

Indlæg af Longhair » 26.03.2014 14:16:02

Vores situation som familie er i øvrigt ændret i virkelig positiv retning.. min kone har, efter en praktik periode, i en lille kantine i en større dansk koncern, der skulle vare 3 mdr. men som firmaet allerede efter 2 mdr. ville have hende ansat med løntilskud i 6 mdr. har hun nu pr. 01-04-2014 fået kontrakt på fast ansættelse. Hun er så glad for arbejdet og sin kollega som også skubbede på ledelsen omkring den forkortede praktik da hun mente min kone mere end rigeligt udfyldte sin rolle som køkkenhjælper. Hun elsker at lave mad og nu laver de thai mad i kantinen 2-3 gange om ugen. De er meget heldige og privilegeret at få det til den pris..(300 kr. om mdr. til kantine ordning) :) Det er egentlig lidt paradoksalt, hun ville aldrig have fået det job i det firma hvis ikke det var fordi hun blev aktiveret via jobcenteret i forbindelse med at hun modtog kontanthjælp. Da jeg tidligere havde henvendt mig på jobcenteret omkring muligheden for løntilskud i vores jobsøgning til min kone fik jeg at vide at hun ikke kunne få det da vi jo var selvforsørgende...?? Jeg har senere fået at vide det ikke var korrekt oplysning, at det kunne vi godt have fået.. hmm.. indkompetence..
Jeg har sidden marts 2013 arbejdet som afløser på et plejehjem, i perioder mere end fuld tid og starter d.2 maj 2014 som sosu hjælper elev med voksenelev løn.
Så vi kommer ikke til at belaste den danske stat økonomisk igen men.. desværre er det måske fortiden og ikke vores nuværende situation der tæller mest for de forholdsvis kolde personer der skal ekspedere vores sag i us. Usikkerheden vedligeholder i hvert fald den urolige søvn og ømheden i maven

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.03.2014 19:32:26

Håber på et positivt udfald. Vend endelig tilbage og fortæl, hvordan det gik :-)

Besvar