reglerne for ægteskab med en asylansøger
reglerne for ægteskab med en asylansøger
jeg er en kvinde på 27 år, som i 17 mdr har været fast kæreste med en mand på 24 år fra elfenbens kysten. Han har opholdt sig i dk i snart 2½ år, bor på et asylcenter. han går 2 gange om ugen til dansk undervisning, og har praktik hvor han er fitness instruktør, før dette har han haft praktik bla. i en dyrehandel. så vil tro han har haft praktik i ca 1½ år.
vi snakker om vores fremtid og ønsker at gifte os, så han kan flytte ud af asylcenteret, starte job og evt. uddannelse osv.
mit spørgsmål er så hvilke krav stiller det til mig? skal jeg stille nogen bank garenti, skal jeg forsørge ham, og evt. hvor længe før han kan få ophold/arbejds tilladelse.
Jeg er alenemor til 2 børn og modtager hjælp fra det offentlæige i form af nedsat instition, boligsikring. dette vil jo forsvinde når og hvis vi vælger at gifte os, og det giver mig/os økonomiske udfordringer.
Hvis der er nogle der kan oplyse mig, ville jeg være glad, og modtager gerne andres erfaringer på dette område.
vi snakker om vores fremtid og ønsker at gifte os, så han kan flytte ud af asylcenteret, starte job og evt. uddannelse osv.
mit spørgsmål er så hvilke krav stiller det til mig? skal jeg stille nogen bank garenti, skal jeg forsørge ham, og evt. hvor længe før han kan få ophold/arbejds tilladelse.
Jeg er alenemor til 2 børn og modtager hjælp fra det offentlæige i form af nedsat instition, boligsikring. dette vil jo forsvinde når og hvis vi vælger at gifte os, og det giver mig/os økonomiske udfordringer.
Hvis der er nogle der kan oplyse mig, ville jeg være glad, og modtager gerne andres erfaringer på dette område.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: reglerne for ægteskab med en asylansøger
Som udgangspunkt kan man ikke blive viet i Danmark, når man ikke har 'lovligt ophold', og det har man ikke som asylansøger.
Undtagelsen er, hvis forholdet er langvarigt og dermed menes formodentlig så langvarigt, at man ikke længere tæller i måneder, så jeres forhold er næppe langvarigt nok til en dispensation. I de få dispensationssager, jeg har kendskab til, havde forholdet varet flere år, og der var også kommet fælles børn til.
Der er en mulighed for at han kan komme til at bo hos dig:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... tering.htm
MEN det vil betyde at du mister dine tilskud som eneforsørger. Om den, du bor sammen med har en indtægt eller ej, har ingen betydning for om du anses for enlig eller samlevende. Det, der lægges vægt på er om man har fælles husholdning, og det er jo I jeres tilfælde det, som ville være meningen med at flytte sammen.
Undtagelsen er, hvis forholdet er langvarigt og dermed menes formodentlig så langvarigt, at man ikke længere tæller i måneder, så jeres forhold er næppe langvarigt nok til en dispensation. I de få dispensationssager, jeg har kendskab til, havde forholdet varet flere år, og der var også kommet fælles børn til.
Der er en mulighed for at han kan komme til at bo hos dig:
MEN det vil betyde at du mister dine tilskud som eneforsørger. Om den, du bor sammen med har en indtægt eller ej, har ingen betydning for om du anses for enlig eller samlevende. Det, der lægges vægt på er om man har fælles husholdning, og det er jo I jeres tilfælde det, som ville være meningen med at flytte sammen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Men I kan fx gifte jer i Sverige, hvor der ikke stilles krav om lovligt ophold for parterne.
-
fundiver199
Eller I kan gifte jer på Elfenbenskysten og så søge om FS derefter.
-
mh1
- Kontakt:
@ fundiver, det skulle da i så fald kun være i tilfælde af at kæresten opgiver sin asylansøgning - hvis man tager hjem for at blive gift, så er det 110% sikkert at man ikke få asyl bagefter ...
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
hvis vi vælger at gifte os i Sverige, kan han så flytte ind hos mig, fortsætte sit praktik eller bedre starte arbejde og få opholdstilladelse. jeg ved godt at mit enligforsørger tillæg vil forsvinde, og dette er jo kun rimeligt. jeg kan bare ikke gennemskue alle de regler der er omkring dette, og ønsker at vide mulighederne. Kan han i første omgang flytte ud af centeret, inden vi bliver gift, eller hvordan kan dette lade sig gøre på lovligt vis. tak for jers svar indtil videre.
-
mh1
- Kontakt:
Det hjælper ikke alverden, at I bliver viet:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... erelse.htm
"Hvis man indgiver ansøgning om familiesammenføring under et ophold i Danmark, kan man ikke få behandlet sin ansøgning, hvis man opholder sig ulovligt i Danmark, hvis man er udvist af Danmark, hvis man har fået fastsat en udrejsefrist, eller hvis man venter på afgørelse på en ansøgning om en anden type opholdstilladelse.
I disse tilfælde vil ens ansøgning blive afvist. Det betyder, at Udlændingestyrelsen ikke vil behandle ansøgningen, og at man er nødt til at forlade Danmark og indgive en ny ansøgning om opholdstilladelse fra sit hjemland. Dette gælder medmindre, Danmarks internationale forpligtelser tilsiger, at man alligevel kan få lov til at få sin ansøgning behandlet i Danmark."
Selv hvis I er gift, skal han altså have lovligt ophold i DK for at kunne søge om familiesammenføring. Han får ikke automatisk lovligt ophold ved at I bliver gift. Han får heller ikke ret til asyl ved at I bliver gift. Han vil altså sandsynligvis kun få den fordel, at han forholdsvis let vil kunne få lov til at flytte ind hos dig, men stadig uden ret til at arbejde.
Der skal temmelig meget til, for at "Danmarks internationale forpligtelser tilsiger, at man alligevel kan få lov til at få sin ansøgning behandlet i Danmark". Hvis der ikke er udsigt til at din kæreste kan få asyl, så tror jeg ikke I skal gøre jer forhåbninger om at han kan få en ansøgning om fs behandlet uden at rejse hjem først.
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... erelse.htm
"Hvis man indgiver ansøgning om familiesammenføring under et ophold i Danmark, kan man ikke få behandlet sin ansøgning, hvis man opholder sig ulovligt i Danmark, hvis man er udvist af Danmark, hvis man har fået fastsat en udrejsefrist, eller hvis man venter på afgørelse på en ansøgning om en anden type opholdstilladelse.
I disse tilfælde vil ens ansøgning blive afvist. Det betyder, at Udlændingestyrelsen ikke vil behandle ansøgningen, og at man er nødt til at forlade Danmark og indgive en ny ansøgning om opholdstilladelse fra sit hjemland. Dette gælder medmindre, Danmarks internationale forpligtelser tilsiger, at man alligevel kan få lov til at få sin ansøgning behandlet i Danmark."
Selv hvis I er gift, skal han altså have lovligt ophold i DK for at kunne søge om familiesammenføring. Han får ikke automatisk lovligt ophold ved at I bliver gift. Han får heller ikke ret til asyl ved at I bliver gift. Han vil altså sandsynligvis kun få den fordel, at han forholdsvis let vil kunne få lov til at flytte ind hos dig, men stadig uden ret til at arbejde.
Der skal temmelig meget til, for at "Danmarks internationale forpligtelser tilsiger, at man alligevel kan få lov til at få sin ansøgning behandlet i Danmark". Hvis der ikke er udsigt til at din kæreste kan få asyl, så tror jeg ikke I skal gøre jer forhåbninger om at han kan få en ansøgning om fs behandlet uden at rejse hjem først.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Men I kan jo gøre brug af EU-retten, hvis I er parat til at flytte til et andet EU/EØS-land i en periode. Så undgår din kæreste at måtte rejse hjem. Men det kræver naturligvis en del at flytte til et andet land, så det er ikke nødvendigvis den bedste løsning.
-
fundiver199
Nej det er klart. Men da forholdet har stået på i længere tid, gik jeg ud fra, at manden har fået endeligt afslag på asyl, og at asylsagen dermed er håbløs og bare står i vejen for, at de kan komme videre med deres liv på en mere realistisk måde nemlig via familiesammenføring.mh skrev:@ fundiver, det skulle da i så fald kun være i tilfælde af at kæresten opgiver sin asylansøgning - hvis man tager hjem for at blive gift, så er det 110% sikkert at man ikke få asyl bagefter ...
Hvis der er udsigt til, at en asylansøgning imødekommes, spørger folk normalt ikke om mulighederne for FS i ÆUG´s forum. Så det er jo stort set altid dem med de helt håbløse asylsager, vi hører fra. Og Elfenbenskysten lyder ikke for mig som et af de lande, hvorfra der er stor chance for at få asyl. Landet er f.eks. ikke engang placeret i asyllandegruppen i visumpraksis, det er i immigrationslandegruppen.
nej min kærestes asylsag er ikke færdigbehandlet endnu, og han har endnu ikke hørt om sagens endelige udfald. Han ved på nuværende tidspunkt ikke om han får lov at blive eller ej. selv tænker vi, at han formentligt får lov til at blive, og han følger også både danskundervisning og praktik. det vi gerne ville var at bo sammen, at han kunne komme ud af asylcenteret for at leve et mere normalt liv, og at han forhåbentligt kunne få arbejde.
at rejse til et andet eu land er udelukket, da jeg har 2 børn i forvejen, som jeg har fællesforældre myndighed over.
så jeg aner ikke hvordan vi skal komme til at bo sammen, før hans sag er afsluttet, og det kan tilsyneladende tage temmelig lang tid.
at rejse til et andet eu land er udelukket, da jeg har 2 børn i forvejen, som jeg har fællesforældre myndighed over.
så jeg aner ikke hvordan vi skal komme til at bo sammen, før hans sag er afsluttet, og det kan tilsyneladende tage temmelig lang tid.
mh gav dig tilbage den 4. februar et link til hvordan i måske kan komme til at bo sammen mens hans sag bliver behandlet.nette1406 skrev:så jeg aner ikke hvordan vi skal komme til at bo sammen, før hans sag er afsluttet, og det kan tilsyneladende tage temmelig lang tid.
-
fundiver199
Desuden er Folketinget netop nu ved at behandle et lovforslag, som efter aftale mellem regeringen, Enhedslisten og Liberal Alliance skal øge mulighederne for, at asylansøgere kan bo uden for asylcentrene, medens deres sager behandles.
Der vil blive et krav om at skrive under på at medvirke aktivt til sin hjemrejse, hvis man får afslag. Men det er vel heller ikke noget problem, når familiesammenføring ligger i "baghånden" som en realistisk mulighed, hvis asylansøgningen bliver afslået.
Der vil blive et krav om at skrive under på at medvirke aktivt til sin hjemrejse, hvis man får afslag. Men det er vel heller ikke noget problem, når familiesammenføring ligger i "baghånden" som en realistisk mulighed, hvis asylansøgningen bliver afslået.