PLEASE HJÆLP ER MIN LØN NOK?
-
fundiver199
Re: PLEASE HJÆLP ER MIN LØN NOK?
Hvad er det egentlig, du spørger om, som du ikke har fået at vide allerede? Du spurgte, om du godt kunne flytte før din mand, så han kunne blive ved med at arbejde i Sverige, og svaret var "nej".
Forsørgelseskravet er kravet om, at I ikke må være afhængige af kontanthjælp i Danmark de første 5 år. Hvis du flytter til Danmark på et tidspunkt, hvor du er arbejdstager i Sverige, stilles forsørgelseskravet ikke. Hvis du stopper med at arbejde i Sverige og begynder at arbejde i Danmark, er du i princippet ikke arbejdstager mere, og så må du forvente, at forsørgelseskravet vil blive stillet.
Det er vel ikke noget stort problem, hvis I kan klare jer selv. Men var det ikke derfor, du overhovedet begyndte at arbejde i Sverige? Og i så fald er svaret, at den eneste sikre løsning er, at du fortsætter med at arbejde i Sverige, indtil I samlet flytter til Danmark.
Dit spørgsmål svarer lidt til at spørge, hvad der sker, hvis I bliver skilt, efter din mands ansøgning er forhåndsgodkendt, og før I flytter til Danmark. Og svaret er, at det kan da godt være, at Udlændingestyrelsen ikke opdager dette, eller i hvert fald ikke opdager det med det samme, og giver ham hans opholdskort alligevel. Men det er da ikke noget, I skal satse på eller planlægge efter.
Forsørgelseskravet er kravet om, at I ikke må være afhængige af kontanthjælp i Danmark de første 5 år. Hvis du flytter til Danmark på et tidspunkt, hvor du er arbejdstager i Sverige, stilles forsørgelseskravet ikke. Hvis du stopper med at arbejde i Sverige og begynder at arbejde i Danmark, er du i princippet ikke arbejdstager mere, og så må du forvente, at forsørgelseskravet vil blive stillet.
Det er vel ikke noget stort problem, hvis I kan klare jer selv. Men var det ikke derfor, du overhovedet begyndte at arbejde i Sverige? Og i så fald er svaret, at den eneste sikre løsning er, at du fortsætter med at arbejde i Sverige, indtil I samlet flytter til Danmark.
Dit spørgsmål svarer lidt til at spørge, hvad der sker, hvis I bliver skilt, efter din mands ansøgning er forhåndsgodkendt, og før I flytter til Danmark. Og svaret er, at det kan da godt være, at Udlændingestyrelsen ikke opdager dette, eller i hvert fald ikke opdager det med det samme, og giver ham hans opholdskort alligevel. Men det er da ikke noget, I skal satse på eller planlægge efter.
Forsørgelseskravet er kravet om, at I ikke må være afhængige af kontanthjælp i Danmark de første 5 år. Hvis du flytter til Danmark på et tidspunkt, hvor du er arbejdstager i Sverige, stilles forsørgelseskravet ikke. Hvis du stopper med at arbejde i Sverige og begynder at arbejde i Danmark, er du i princippet ikke arbejdstager mere, og så må du forvente, at forsørgelseskravet vil blive stillet. Mit problem er her! Jeg forstår det ikke helt? Jeg har arbejdet i Sverige i 2 måneder nu! jeg vil vente med at søge til jeg har en lønseddel mere, ligeså snart min mand får det opholdskort vil jeg sige op fra arbejdet og flytte til dk
Så siger du noget med jeg ikke er arbejdstager hvis jeg stopper med at arbejde! Så er der jo ingen grund til at vente på 3. Lønseddel ? så kan jeg bare søge nu ?
Så siger du noget med jeg ikke er arbejdstager hvis jeg stopper med at arbejde! Så er der jo ingen grund til at vente på 3. Lønseddel ? så kan jeg bare søge nu ?
-
fundiver199
Du bevarer din status som arbejdstager i 6 måneder, hvis du bliver uforskyldt arbejdsløs pga. ophør af en tidsbegrænset stilling, eller fordi du bliver fyret, og du sørger for at tilmelde dig den svenske arbejdsformidling. Men hvis du selv siger op for at begynde at arbejde i Danmark, så er du ikke arbejdstager mere.
Så derfor bør du ikke begynde at arbejde i Danmark, før både du selv og din mand er flyttet hertil.
Så derfor bør du ikke begynde at arbejde i Danmark, før både du selv og din mand er flyttet hertil.
-
fundiver199
Og så er alt fint, forudsat at din mand flytter med med det samme.d_e_m skrev:ligeså snart min mand får det opholdskort vil jeg sige op fra arbejdet og flytte til dk
Ahhh dejligt! Ventede på det svar
troede du mente at efter han har fået opholdstilladelse og vi er flyttet at de bare ville spørger om hvor vi forsøger os selv? Men er det en god ide at vente til 3. Lønseddel? Eller skal jeg bare søge nu?
-
fundiver199
Vent til du har 3 lønsedler.
1000 tak ! Ved godt jeg lyder total uforståligt, synes bare det er så besværligt med alle de regler !