Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
Katrine_34
Hej.
Jeg blev folkebogfoert i Malmoe i September paa baggrund af en fremlejekontrakt paa et halvt aar. Kontrakten var underskrevet af mig og udlejer (som ejer en del af lejligheden – saa meget som man nu kan eje en lejlighed i Sverige). Skatteverket ville dog ikke godkende lejemaalet foerend organisationen/boligforeningen, som ejer bygningerne og dermed lejligheden, havde godkendt lejemaalet, for at sikre sig at det var et legalt fremleje. Det var dog ikke noget problem at faa denne godkendelse og da den fremgik var der ingen problemer og jeg har i dag svensk cpr-nummer og ID-kort. Jeg staar nu med muligheden for at forlaenge min kontrakt, men dette kan kun blive officielt som ‘indeboende’ – altsaa som om jeg bor sammen med udlejeren, og saa er der ifoelge ham ikke brug for en godkendelse fra boligforeningen. Mit spoergsmaal er, om skatteverket kunne finde paa at spoerge mere ind til lejekontrakter, naar foerst man er folkebogfoert og har svensk personnummer? Eller er det ligesom i Danmark, at det kun er hvis man skifter adresse at man skal henvende sig, og ellers forbliver man blot registreret paa samme adresse? Jeg er lidt i tvivl om hvordan det er for os danskere i Sverige. De har selvfoelgelig en kopi af lejekontrakten, og kan se at den udloeber sidst i februar.
Min mand og jeg venter pt. svar paa vores ansoegning om familiesammenfoering efter svenske nationale regler - kan noget af dette have konsekvenser for ansoegningen?
Paa forhaand tak for svar
De bedste hilsner fra Katrine
-
skaanebo
Hej Katrine.
Jeg ville ikke bekymre mig så meget for Skatteverket, når du nu allerede er folkeregistreret på adressen.
Derimod kan det da blive et problem med bostadsrättföreningen, hvis det viser sig, at du reelt ikke er inneboende, men faktisk bor alene i lejligheden.
Reglerne er sådan, at man normalt højst kan fremleje en bostadsrätt i 2 år. Herefter kan bostadsrättföreningen kræve, at andelshaveren flytter tilbage til sin lejlighed eller sælger den. Noget kunne tyde på, at bostadsrättföreningen ikke vil forlænge din udlejers fremlejeaftale, og så forsøger I jer med, at du bliver "inneboende" i stedet. Men den går jo bare ikke, hvis din udlejer ikke også reelt bor på adressen.
-
Katrine_34
Mange tak for svaret.
Det vigtigste for mig lige nu, er at jeg ikke faar problemer med de svenske myndigheder. Som jeg forstaar det ville dette foerst og fremmest blive et problem mellem bostadsrättföreningen og udlejeren...? Det bliver heller ikke en lang periode, men blot for nu indtil jeg finder en anden lejlighed.
De bedste hilsner
fra Katrine
-
skaanebo
Ja, men det er vel også alvorlig nok, hvis udlejeren sættes på gaden, fordi han har skrevet en ulovlig kontrakt med dig. Sættes din udlejer på gaden, ender du jo også selv på gaden. Det er klart, der vil sikkert gå nogle måneder, inden en "udsmidning" kan gennemføres, men det kan sagtens blive realiteter.
-
Katrine_34
Ok, mange tak for dit svar.
Min udlejer har netop åbnet op for at han kan fremleje lejligheden til mig som før, så det håber jeg selvfølgelig kan lade sig gøre.
Tak for hjælpen.
De bedste hilsner
fra Katrine