NU 6 uger og ingen spørgeskema???

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

keff

Indlæg af keff » 22.05.2008 19:08:09

ZB skrev:Du skal bede om aktinsigt med det samme. Det har du krav på!

Og så skal du selvfølgelig klage over den behandling
Hej ZB
Jeg gjorde som du sagde og et par timer efter fik jeg spørgeskemaet på email. Jeg ved faktisk ikke om jeg skal græde eller le. Jeg tror nemlig ikke jeg er den eneste der har måtte vente så lang tid og det er nok ikke alle som fik dette råd af dig. Men nu er det givet videre til andre som er havnet i min situation. Men jeg vil stadig kræve at få agtindsigt.
Tusind Tak for hjælpen ZB :D

Keff :D

Salli
Geografisk sted: Odense

Hvad kan man regne med???

Indlæg af Salli » 23.05.2008 10:59:46

Jeg kan altså ikke helt forstå hvad man kan regne med af ventetider. For jeg har forstået af de her aktuelle 7-9 ugers GENNEMSNITLIG ventetid, er fra US har registreret sagen. Men det er stadig et meget ukonkret tal i forhold til hvad man burde kunne forvente i Dagens Danmark. - Når man prøver at blive klogere herinde, synes jeg også det er svært, da det virker som om nogle betegner sagsbehandlingstiden fra den dag de har indleveret ansøgningen hos den danske repræsentation i udlandet, mens andre taler om tiden fra US har modtaget den, mens nogle taler om fra de indsendte spørgeskemaet. Jeg mangler lidt klarhed...

Jeg har indleveret mit spørgeskema for 2 uger siden nu. Fik ligesom andre også tilsendt det kort efter, jeg havde henvendt mig til US og spurgt til vores sag. Jeg gjorde dette lige efter ambassaden havde sagt sagen var sendt til registrering hos US. - Så det gik forholdsvis hurtigt :) Men, - inden da havde vi også ventet over 2 mdr. fra indleveringen af visumansøgningen (på den danske repræsentation) til de sendte den til US. - Og ambassaden gjorde først dette efter vi havde henvendt os adskillige gange, da vi ikke kunne forstå hvorfor det trak ud. Vi vidste jo, at det under alle omstændigheder skal ind om US, når det er første gang min mand søger om visa. - Ambassaden manglede hver gang at få verificeret nogle af hans dokumenter, men til sidst fik de så alligevel registreret sagen hos US, selvom de sagde, de ikke var færdig med dokumenterne. - Men hvorfor foretager man ikke bare denne registrering med det samme??? - De kan vel på ambassaden rimeligt hurtigt finde ud af om sagen er af den slags, der skal ind omkring US. Så kan de arbejde videre med dokumenterne, mens sagen ligger i ventebunken 7-9 uger hos US?? - Det virker ret ineffektivt og ikke særligt dansk :( - Positivt er det da at se, at man FORSØGER at gøre noget ved problemet, ved at US har indført nye effektive arbejdsgange inspireret af LEAN-metoden. - http://www.nyidanmark.dk/da-dk/nyheder/ ... besked.htm - Men vist ikke lige på besøgsvisumområdet. Hvorfor dog ikke??? - Det er da umenneskeskeligt, ikke at kunne lægge planer i sit liv og leve med uvisheden på nærmest ubestemt tid (gennemsnitligt 7-9 uger plus ambassadens uberegnelige tid som man åbenbart slet ikke har sat nogle mål for!).

Men lige nu er der jo ikke andet at gøre end at væbne sig med tålmodighed og nøjes med at lægge meget kortsigtede planer (og især for min mand, der jo ikke har nogen anelse om, hvornår han skal ud at rejse...)

Hilsen CW (ups, det blev vist lidt langt!)

COkoye
Geografisk sted: Slagelse-Nigeria

Indlæg af COkoye » 03.06.2008 19:51:16

Hej Keff
Urimelig ventetid oplever jeg også,desværre er vi nok rigtig mange i samme båd.Min mand og jeg indgav ansøgning til visum på konsulatet i Banjul,Gambia d 22 jan 2008.Min mand er fra Nigeria men bosat i Gambia,så jeg visumfrit kan besøge ham, jeg dansk.D 25jan modtages ansøgningen på den danske ambassade i Mali.......
og så går der så frygtelig laaaaaaang tid inden jeg får tilsendt et spørgeskema d 10 april...aflevere det personligt i US postkasse d 14 april og venter igen lææænge,(i mellemtiden bliver min mand kontaktet af ambassaden med forespørgelser fra US.)indtil jeg ringer og spørger om de har modtaget spørgeskemaet,ja det havde de d.6maj!jeg undre mig over om brevet har været hoppet ud af postkassen og faldet bag et skrivebord og ligget i støvet i 3 uger.
US damen er sød og imødekommende og kan ikke svare på dette,men kun at sagen kører og der ikke er nogen afgørelse endnu....

Ja Keff det er urimeligt at vi skal vente så lang tid...
sammenlign lige med hvis vi taget en tur til usa,ja så udfylder man visum papirerne i flyveren på vej derover....Det kunne DK godt lære lidt af istedet for den helt umenneskelige og smertelige,totalt urimelige og uacceptable ventetid for visum til DK.Det handler om vores allenæreste,gad vide om nogle tror vi gør det her for sjovt....denne lange venten er så svær,da vi er så magtesløse i dette bureakratiske cirkus...

Flere har fået svaret,så få agtindsigt! Er der nogle der kan sige hvad det præsist praktisk betyder???bliver man klogere eller forlænger der bare den i forvejen umenneskelige ventetid??Er der nogel der har erfaringer med om det skubber sagen i den rigtige retning,ved at ringe til US?US sagde iøvrigt at de lige har ansat folk,til kun at tage telefoner,så sagsbehandlerne kun behandler sager...
Håber inderligt at der snart kommer et gevældigt skub i den positive retning for all os der venter og venter,så vi alle kan gå sommeren imøde med glæde..
Vi venter stadig med længsel....
Hej igen fra
COkoye

baekkel

Indlæg af baekkel » 03.06.2008 21:02:50

Hej
Vi har heldigvis oplevet en meget rimmelig sagsbehandling på 5 uger fra vi ansøgte på ambassaden til vi fik besked om at visum var givet.
Men du spørger om nogen har erfaring med at det hjælper at ringe til US, og det ved jeg ikke om jeg har...måske...
Da der var 11 dage til Denis skulle rejse ringede jeg til US, det var en fredag omkring kl 1200. Jeg talte med en ikke særlig forstående eller rar dame som sagde at der endnu ikke var truffet afgørelse i vores sag. Mere kunne hun ikke sige. Jeg spurgte om hun kunne sige hvad nummer vi var i køen og hvor lang tid vi kunne forvente at der ville gå, men dette ville være flere dages arbejde at undersøge sagde hun (hvilket for mig lød helt sort). Damen her havde altså INGEN idé om vores sag og forberedte os på at vi kunne recikere at skulle vente yderligere 5 uger.
Mandag morgen - ca. 9.30 bliver jeg ringet op direkte fra den danske ambassade i Kampala der kan fortælle at vi har fået visum.
Det undre mig MEGET at de ingenting kunne sige fredag og allivel havde nået at give ambassaden i Kamapala besked allerede mandag morgen...

Jeg kan ikke sige om det hjalp at jeg ringede, men jeg tænker at vores sagsbehandling jo må have været i gang da jeg ringede, og at mit opkald måske trods alt har sat lidt ekstra skred i tingene.

Det råd jeg fik mens vi ventede var at blive ved med at ringe, hver eller hveranden dag, indtil man havde fået et svar, og jeg tror chancen for at det hjælper er størrere end chancen for at det skader, så jeg ville bare klø på!

Alt det bedste; Linda

aida

Indlæg af aida » 04.06.2008 06:52:01

hos os gik det osse hurtigt :) Ansøgt om visum, efter en uge kom spørgeskema, retur, en uge efter har de bedt om økonomisk sikkerhed, det fik de også med det samme, 3 dage efter blev det meddelt visum til ham telefonisk, hvorefter han skulle komme personlig på amb. dvs. alt i alt 2,5 uger. Men jeg tror det har meget at sige om alt er i orden, om kravene er opfyldt, min mand havde f.eks arbejde og bevis fra arbejdsgiveren at jobbet venter på ham efter hjemkomst.
ADMAN & AIDA

keff

Indlæg af keff » 04.06.2008 15:18:46

aida skrev:hos os gik det osse hurtigt :) Ansøgt om visum, efter en uge kom spørgeskema, retur, en uge efter har de bedt om økonomisk sikkerhed, det fik de også med det samme, 3 dage efter blev det meddelt visum til ham telefonisk, hvorefter han skulle komme personlig på amb. dvs. alt i alt 2,5 uger. Men jeg tror det har meget at sige om alt er i orden, om kravene er opfyldt, min mand havde f.eks arbejde og bevis fra arbejdsgiveren at jobbet venter på ham efter hjemkomst.
Hej Aida Tillykke med den hurtige sagsbehandling.
Jeg er meget uenig med dig vedrørende grunden til jeres hurtige sagsbehandling.
Vores ansøgning var helt perfekt med orlovsbrev og ansættelses brev underskrevet af min kones arbejdsgiver.
Nej grunden til at i har fået god behandling er at i har lavet garanti. Os der ikke behøver lave garanti er jo lidt "mistænkeliggjort",forstået på den måde at vi reelt kan søge FS når ægtefællen kommer,det kan i ikke for så ryger garantien og det har i nok ikke lyst til..

Må jeg lige spørge dig om hvilken dato i fik visum.
Grunden til jeg spør er at US siger det er pga underbemanding,og jeg vil gerne kunne bevise det modsatte..

Tak

COkoye
Geografisk sted: Slagelse-Nigeria

Indlæg af COkoye » 06.06.2008 11:32:16

Hej
Har lige talt med US en meget venlig sagsbehandler var det der tog telefonen.Hun kunne se at vores ansøgning var ankommet fra Mali d 1 feb2008,så hverken fra konsulatet i Gambia eller ambassaden har der været forsinkelser.
Sagsbehndleren var meget undskyldende over den nedslående ventetid og fortalte at for hver 3 sager de behandler er der i mellemtiden kommet 10 nye,og det er siden jul 2007,hun fortalte at de arbejder på alle helligdag for at nå bunkerne der tårner sig op.
Hun kunne se at vores ansøgning var klar til en afgørelse,men kunne ikke svare på;hvornår.Da mange var gået ned på stress derinde og nye medarbejdere overtager sagerne.hm...
Så til alle der også stadig venter.Pøj pøj og lad os håbe der snart kommer skub i sagerne.
hej igen fra Conni

keff

Indlæg af keff » 10.06.2008 18:34:20

Så fik vi visum,agtindsigt og en undskyldning fra US.
Så kan tråden her vel lukkes.
Tak allesammen herinde.

aida

Indlæg af aida » 11.06.2008 07:17:53

Hej

Det kan sagtens godt være at det var pga. garanti at vi fik det så hurtigt, men det var også en af kravene - som var jo opfyldt, og det var sidste år, oktober.

Vi har ikke søgt om FS i nu, da vi gerne vil have at han kommer så mange gange som muligt til DK inden, på visum. ved ikke om det er smart eller, men det har vi valgt.
ADMAN & AIDA

keff

Indlæg af keff » 11.06.2008 15:18:36

aida skrev:Hej

Det kan sagtens godt være at det var pga. garanti at vi fik det så hurtigt, men det var også en af kravene - som var jo opfyldt, og det var sidste år, oktober.

Vi har ikke søgt om FS i nu, da vi gerne vil have at han kommer så mange gange som muligt til DK inden, på visum. ved ikke om det er smart eller, men det har vi valgt.
Hej Aida
Det er da fint at han har været her så meget som muligt,det er et + i bogen.
Når i så gifter jer så skal i jo ikke lave garanti mere og så kan i roligt søge FS,hvis det er det i vil.

:D

aida

Indlæg af aida » 12.06.2008 09:09:35

hej Keff

vi er gift, men har bare ikke søgt om FS i nu. :) Er det også ligeså godt synes du
ADMAN & AIDA

keff

Indlæg af keff » 12.06.2008 16:37:40

aida skrev:hej Keff

vi er gift, men har bare ikke søgt om FS i nu. :) Er det også ligeså godt synes du
Hej Aida
jeg fårstår ikke helt spørgsmålet aida. Men det er altid godt hvis din mand har været her mange gange. Men i behøver ikke gøre det på den måde hvis i gerne vil søge FS nu og er træt af at vente.
I skal bare søge FS når i er klar og når i opfylder alle kravene..

mvh

Besvar