Visum til min mand fra Tyrkiet

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DeryaAKBI

Visum til min mand fra Tyrkiet

Indlæg af DeryaAKBI » 22.01.2013 04:25:11

Hejsa

Jeg har efter lang tids søgen endelig fundet lejlighed i Malmö, det er dog ikke helt sikkert endnu, krydser fingre.

Sagen er den at min mand og jeg gerne vil søge FS efter EU regler i Sverige. Derfor flytter jeg til Sverige i Marts måned. Min mand opholder sig i Tyrkiet. Til sommer efter vores bryllupsfest tænkte vi på at rejse tilbage sammen til Sverige (han med sit visum).

Når vi i start august tager en tur til migrationsverket og skatteverket for at søge, vil det så påvirke vores sag at jeg har boet i Sverige siden marts uden min mand? Jeg er lidt bange for afslag. Kan de finde på at sige, "hvorfor søger i først nu?" Det skal lige siges at min mand søger visum fra Ankara i maj altså 2 måneder efter jeg er flyttet. Læste mig nemlig frem til st man godt kan søge visum 3 måneder før planlagte dato.

Jeg håber i forstår mine spørgsmål :)
På forhånd tak

/ D

fundiver199

Re: Visum til min mand fra Tyrkiet

Indlæg af fundiver199 » 22.01.2013 08:03:49

Der er ingen regler om, at man absolut skal søge familiesammenføring inden for så og så lang tid efter sit bryllup, hverken i Danmark eller Sverige eller nogen andre steder.

DeryaAKBI

Indlæg af DeryaAKBI » 22.01.2013 11:35:57

Mange tak blev bare i tvivl om det kunne 'bruges' i mod os, vi er allerede gift på papir nemlig. Men hvis det ingen problemer har kan jeg jo tage det roligt indtil videre :)

Tak

/D

DeryaAKBI

Indlæg af DeryaAKBI » 24.01.2013 21:22:59

Har endnu et spørgsmål, når vi engang har fået svar på visum og vil vende tilbage sammen fra Tyrkiet, må min ægtemand så gerne flyve tilbage med mig til Danamark (altså Kastrup lufthavn) - selvom visummet er udstedet til Sverige i malm,o hvor vi skal bo. Vi skal nemlig hele familien rejse sammen og det kunne være rart at være hos familien den første dag i Danmark og få udhvilet før vi tager hjem til Malmö. Må han gerne det? Eller skal billetten være til Sverige. For så skal jeg nemlig kun købe en envejsbillet, da vi gerne vil rejse hjem sammen.

/ D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.01.2013 08:09:04

Et schengenvisum gælder til hele Schengen, og Kastrup Lufthavn ligger inden for Schengen, så ja. Mange bliver forvirrede over, at man i ansøgningsskemaet skal angive "1. indrejseland". Men det er kun fordi, dette i nogle situationer har betydning for, hvilket land der skal behandle ansøgningen.

Hvis din mand var en forretningsrejsende og skulle besøge kunder i både Danmark, Sverige, Tyskland og Holland, ville der ikke være noget land, der var det primære mål for rejsen. Og så ville det være vigtigt, hvilket land han ankom til først, fordi det ville være dette land, der skulle behandle ansøgningen.

I jeres tilfælde er det primære mål for rejsen Sverige, fordi det er der, du bor, og så har ambassaden i princippet slet ikke brug for oplysninger om "1. indrejseland". Men det nemmeste er, at din mand bare skriver "Sverige", så der ikke kan opstå nogen form for tvivl om, at det er den svenske ambassade, der skal behandle ansøgningen.

DeryaAKBI

Indlæg af DeryaAKBI » 25.01.2013 21:03:12

Okay på den måde, var bare nervøs for om de ville sige noget ved kontrollen. Men det er jo godt, så kan vi flyve sammen :) tak for dine altid uddybende svar :)

/ D

Besvar