Flytning hjem fra Sverige.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

LBH

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af LBH » 13.01.2013 02:35:25

fundiver199 skrev:Når din kone har indleveret en ansøgning om FS efter EU/FA1 her i landet og har angivet, at hun bor sammen med dig på din danske adresse, så betragter US jer naturligvis som værende indrejst i Danmark samtidig, uanset at hun ikke kan få et dansk personnummer, før US har udstedt et opholdskort til hende.

Og som kommentar til Kims citater, så er et personnummer ikke en af de ting, som man har ret til ifølge EU´s opholdsdirektiv. Så der er intet galt, og der er intet at bekymre sig over. Hvordan din kone så skal kunne udnytte sin ret til at arbejde uden et personnummer, det er så en helt anden sag. Men så længe hun ikke har et konkret jobtilbud på hånden, er det jo ligegyldigt. Og desuden ved ingen jo, om din kone har ret til at arbejde eller ej, før US har taget stilling til, om hun overhovedet er omfattet af EU-rettens regler.

Så selvom det juridisk set ikke er sådan, er jeg efterhånden nået frem til den overbevisning, at man bliver nødt til at betragte tiden, indtil opholdskortet er blevet udstedt, som en form for processuelt ophold. Heldigvis melder mange forumbrugere så også tilbage, at det sker på helt ned til 4-5 uger, hvis sagen er både klar og veloplyst. Og de 4-5 uger kan man vel nok overleve at vente - trods alt.
Jeg bliver lige nød til at vende tilbage til denne ældre tråd:

Nu hvor Næstved kommune ikke har ændret min kones adresse hvad sker der så når jeg møder op hos skat og beder om at få hendes personfradrag for 2011-2012 overført til min 2013 skat??
Kan de så ikke modsætte sig at hun har været på adressen?

Det med at jeg har krav på hendes fradrag fra det år hun flyttede ind på min adresse har jeg læst i et andet forum! (der ligger også en afgørelse på skats hjemmeside)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.01.2013 10:00:29

Du kan ikke møde op hos Skat, før din kone har fået sit opholdskort og et dansk personnummer. Jævnfør afgørelsen fra Landsskatteretten vil hun på det tidspunkt skulle regnes for at have været bosat i Danmark fra indrejsedatoen. Eller i hvert fald fra den dato, hvor hun søgte om opholdskort, hvilket jo kan dokumenteres ved bla. kvitteringsbrevet.

ismanden1

Indlæg af ismanden1 » 15.01.2013 09:16:45

Hej!

Et spændende emne, som jeg med interesse har læst for måske at få nogle erfaringer m.h.t. at forberede vores tilbagevenden til DK.

Vi har lejet en god lejlighed i Sverige med foreløbig en 1 års kontrakt. Huslejen betales over min svenske bank, jeg har fået svensk personnummer, jeg har som nævnt oprettet en svensk bankkonto, vi går til fitness, som betales over den svenske bank hver måned, vi betaler alt med et svensk kredit-kort osv.

Spørgsmålene er så:
1: Hvornår kan vi begynde at tænke på at ansøge Udlændingestyrelsen om Familiesammenføring efter EU-reglerne?
2: Anbefales det at blive boende i Sverige ind til ansøgningen er færdigbehandlet?
3: Hvis vi bliver boende i Sverige under sagsbehandlingen, kan min ægtefælle da besøge Danmark?
3: Vi påtænker naturligvis at anskaffe en bolig i Danmark. Det sker naturligvis ikke fra dag til dag. Vi påtænker at starte boligsøgningen i det øjeblik, vi har ansøgt om Familiesammenføring. Hvis såfremt ifald vi finder en bolig inden afgørelsen fra Udlændingestyrelsen, kan vi vel godt flytte ind!!??
4: Har I kendskab til cirka-sagsbehandlingstiden i øjeblikket?

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Ismanden

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.01.2013 12:38:40

1) Når du har boet mindst 3 måneder i Sverige og har dokumentation for hele perioden.

2) Ja absolut.

3) Ja hvis hun har et gyldigt schengenvisum eller et gyldigt svensk opholdskort. Ellers er det muligt men ikke lovligt på samme måde som, at man godt kan men ikke må køre på cykel uden lys, når det er mørkt.

3a) Ja.

4) Cirka 4 uger hvis sagen er fuldt oplyst fra start af med tilstrækkelig vedlagt dokumentation, og ansøgningen kan imødekommes.

Gringo30

Indlæg af Gringo30 » 17.01.2013 18:54:47

3: Vi påtænker naturligvis at anskaffe en bolig i Danmark. Det sker naturligvis ikke fra dag til dag. Vi påtænker at starte boligsøgningen i det øjeblik, vi har ansøgt om Familiesammenføring. Hvis såfremt ifald vi finder en bolig inden afgørelsen fra Udlændingestyrelsen, kan vi vel godt flytte ind!!??
Jeg forstår ikke hvorfor I vil tage risikoen og flytte ind i en bolig i DK før jeres anmodning er færdigbehandlet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.01.2013 08:11:43

Enig og navnlig ikke, når en fuldt oplyst ansøgning i dag godkendes på cirka 4 uger. For det betyder jo, at såfremt man ikke har fået svar inden for 4 uger, så er det netop fordi, man ikke har fremsendt tilstrækkelig dokumentation for sit ophold.

Og ønsker man virkelig at flytte i en situation, hvor man på forhånd ved, at Udlændingestyrelsens umiddelbare vurdering af ens ansøgning er negativ? Det er godt nok ikke noget, jeg ville være super interesseret i at gøre.

LBH

Indlæg af LBH » 01.02.2013 03:22:29

fundiver199 skrev:Du kan ikke møde op hos Skat, før din kone har fået sit opholdskort og et dansk personnummer. Jævnfør afgørelsen fra Landsskatteretten vil hun på det tidspunkt skulle regnes for at have været bosat i Danmark fra indrejsedatoen. Eller i hvert fald fra den dato, hvor hun søgte om opholdskort, hvilket jo kan dokumenteres ved bla. kvitteringsbrevet.
Tak for svar.

Det med personnummeret er jeg med på...:)
Nu hvor jeg har læst dit svar, dukkede dette spørgsmål op.
Skal skat gå tilbage til vi indgav eu ansøgningen i 2011 hvis vi får opholdsret på dansk/fs eller 2012 hvor vi indgav den danske ansøgning?

Du kan godt høre at jeg regner med at hun får den...;)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.02.2013 06:42:37

Det ved jeg ikke. Det kunne måske blive emnet for en ny sag ved Landsskatteretten?

ismanden1

Indlæg af ismanden1 » 04.02.2013 09:27:59

Hej!

Håber, jeg er kommet i den rigtige "tråd".

Er indgåelse af ægteskab i Sverige nok "Dokumentation for ansøgers ophold i et andet EU-land"? Er der behov for anden dokumentation ved ansøgning om familiesammenføring efter EU-reglerne?

Min kærste opholder sig illegalt i Sverige. Vi bor naturligvis sammen i en lejet lejlighed.
Venlig hilsen
Ismanden

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.02.2013 09:46:12

Hvis I har indgivet ansøgning til Migrationsverket om et svensk opholdskort, vil det også kunne hjælpe som dokumentation.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.02.2013 10:00:57

@ Ismanden1, hvis I har indgået ægteskab, så bor du vel ikke sammen med 'din kæreste'?

Og er I blevet gift, så har din ægtefælle lovligt ophold i Sverige i kraft af at du er EU-borger. I har vel så søgt om opholdskort og fået en kvittering på det. Den kvittering kan bevise, at du og din ægtefælle bor sammen.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.02.2013 10:01:36

Eller endnu bedre et udstedt opholdskort og svensk personnummerbevis med folkebogføring på samme adresse som dig.

LBH

Indlæg af LBH » 06.02.2013 08:14:23

fundiver199 skrev:Det ved jeg ikke. Det kunne måske blive emnet for en ny sag ved Landsskatteretten?

Det håber jeg ikke, syntes vi har været rigeligt igennem....;)

ismanden1

Indlæg af ismanden1 » 06.02.2013 17:20:14

Hej!

Håber, jeg er kommet ind på den rigtige "tråd".
Min kæreste - fra Bangladesh - og jeg, som er bosiddende i Sverige, har fået tilladelse til at indgå ægteskab i Sverige. Vi har bestilt tid på rådhuset. Straks efter vi har indgået ægteskab, vil vi ansøge om opholdskort til min kæreste/ægtefælle hos Migrationsverket. Iflg. ansøgningsskemaet fra Migrationsverket skal der bl.a. indsendes "Intyg om att ni omfattes av socialförsäkringssystemet i ett annat EU-land. Intyget skal vara utfärdat av myndigheterna där. Om ni inte kan få et sådant intyg måste ni teckna en heltäckande sjukförsäkring som gäller under er vistelse i Sverige och skicka med en kopia av den"

Min kæreste/ægtefælle har ikke nogen form for sygeforsikring. Jeg - dansk statsborger med svensk personnummer - har ansøgt om svensk sygesikring.

1.Skal vi tegne en privat sygeforsikring til min kæreste/ægtefælle?
2. Skal vi begge ansøge om et svensk opholdskort?
3. Har I erfaring med, hvor lang behandlingstiden er hos Migrationsverket?
4. Er det korrekt, at der kan søges om svensk personnummer, hvis/når der udstedes et opholdskort?

Vort endemål er at ansøge om familiesammenføring i Danmark efter EU-reglerne.
Til orientering: Jeg er pensionist og er i stand til at forsørge os begge - herunder evt. akut læge- eller hospitalsbesøg - ind til der opnåes familiesammenføring.

På forhånd tak for hjælpen
Venlig hilsen
Ismanden

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.02.2013 13:18:15

1) Nej men se de mange indlæg i forum om dokumentation for heldækkende EU-sygesikring fra Danmark, hvis I ønkser at anvende EU-reglerne. Måske er det en løsning at søge efter de svenske regler, da Migratationsverket nu synes at tillade dette, selvom ansøgeren opholder sig i Sverige.

2) Nej du er ikke 3. lands borger, så hvorfor vil du søge om opholdskort? Som nordisk borger skal du bare folkeregistrere dig i Sverige.

3) Fra 3 uger til 9 måneder sådan cirka. Det kommer fuldstændig an på, hvad man søger om, hvor mange komplikationer der er i sagen, og hvor travlt de har.

4) For din kones vedkommende: Ja. Som dansk statsborger får du det udstedt af Skatteverket ved at bede om det.

Besvar