SU til ægtefælle efter EU-retten

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
EuRETsu

SU til ægtefælle efter EU-retten

Indlæg af EuRETsu » 14.12.2012 11:04:42

Hej alle sammen

Min kone og jeg har fået familiesammenførelse på baggrund af EU-retten. Det var ikke ligefrem let, men vi var heldige at få svar på vores ansøgning efter bare to måneder.

Mit spørgsmål vedrører min kones ret til at få SU. Vi har søgt og har fået afslag da vi ifølge SU ikke opfylder betingelserne. Deres argumentation og vores situation er følgende:

Da vi flyttede til Danmark påbegyndte jeg studie og arbejde. Min kone påbegyndte også uddanelse. Da vi fik udsagn om familiensammenføring blev jeg skrevet ud af min uddannelse og begyndte at arbejde fuld tid. Det har længe været planen at jeg skulle færdiggøre min uddannelse efter min kone således vi var bedre stillet økonomisk under vores studier - jeg påbegyndte uddannelsen fordi jeg på den måde var sikret indkomst (SU), men jeg kom ikke til Danmark for at studere.

SU bider netop mærke i at jeg er kommet til Danmark for at studere og derfor kan min kone ikke få SU - lige gyldigt om jeg nu arbejder fuld tid eller ej. Kan dette virkeligt passe? Altså, at det er et spørgsmål om "intention" fra begyndelsen? Hvad er mine muligheder for at udfordre den kendelse?

Tusind tak for jeres tid og råd,

M

skaanebo

Re: SU til ægtefælle efter EU-retten

Indlæg af skaanebo » 14.12.2012 13:42:14

Hvad lavede du i det land, hvor I boede, før I flyttede til DK?

EuRETsu

Indlæg af EuRETsu » 14.12.2012 15:49:42

Jeg arbejdede. Det er på den baggrund vi fik sammenførelse.

M

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.12.2012 07:37:54

SU-ankenævnet har for nylig truffet afgørelse i en sag, der fuldstændig svarer til jeres, og der var 100% medhold til ÆUG´s medlem. Hvis du skriver til rådgivningsmailen, kan du få et sagsnummer. Og så bør du skrive til SU-styrelsen og bede dem om at revurdere deres afgørelse i lyset af SU-Ankenævnets kendelse i den pågældende sag. Eller evt. kan ÆUG skrive på jeres vegne.

Det lyder meget kritisabelt, at en så klar afgørelse fra SU-Ankenævnet ikke bliver indarbejdet i SU-styrelsens sagsbehandling, men at de bare fortsætter med at træffe forkerte afgørelser. Når du skriver til rådgivningsmailen, bedes du vedhæfte en kopi af SU-Styrelsens afgørelse.

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

John85

Indlæg af John85 » 08.01.2013 20:22:19

Hey hey. Jeg er kommet i en situation jeg gerne vil have lidt råd og feedback på. Min kone og jeg boede i Berlin i et år hvor jeg arbejdede. For nogle måneder siden fik vi opholdskort i Danmark efter EU-retten. Vi var super glade. Da vi flyttede til DK sørgede vi for at min kone kunne begynde på en uddannelse, jeg startede med at arbejde. Vi ansøgte derfor om SU til min kone, og de godkendte efter 2½ måned. Imellemtiden er jeg dog begyndt i skole også, hvor jeg får SU, men jeg arbejder stadig. Vi kan se inde på SUs hjemmeside at de planlægger at give min kone SU hele året. Vi er overrasket over at det blev godkendt og havde faktisk ikke regnet med det.
Så vidt vi kan forstå kan min kone ikke modtage SU når jeg også gør det, (de næste 2 år), men hvad hvis de ikke tjekker op på det? Hvad er det værste der kan ske med min kone, hvis vi fortsætter med at modtage SU til hende?
Det er jo i forvejen så svært at få godkendt en ansøgning til SU, så vi blev jo super glade, men vi ærger os over at hun vist ikke er berettiget til det.
Kan de smide min kone ud af landet, kan de kræve SUen tilbage senere hen, kan det have indflydelse på en evt. permanent opholdstilladelse? eller hvad er det værste der kan ske?

Vi modtager som sagt begge SU nu, og har begge blot boet i Danmark i 3 mdr nu, hvor vi jo fik opholdskort på baggrund af vores ophold og arbejde i Berlin..

Endhver feedback bliver påskønnet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.01.2013 10:39:44

Jeg tror ikke, at man løbende revurderer, om betingelserne for at modtage SU er opfyldt. Så i praksis forholder det sig nok sådan, at I har været ”smarte” i forhold til reglerne ved, at du ventede med at begynde at læse til efter din kone. Og det synes jeg, I skal have det helt fint med. Alle, som er FS efter de danske regler, kan få SU, så set i forhold til Folketingets hensigt med SU-reglerne er der intet galt i, at din kone får SU, uanset om du også studerer eller ej.

EU-reglerne for SU er jo ikke udtænkt med henblik på ægtefæller til danske statsborgere men med henblik på borgere fra de andre EU-lande, der flytter til Danmark, måske netop med det formål at studere. Og som måske i mange tilfælde vil rejse tilbage til deres hjemland og bruge uddannelsen der, når den er afsluttet.

John85

Indlæg af John85 » 09.01.2013 10:57:52

Tusind tak for dit svar Fundiver!!
Det ser ud til at vi nok vil fortsætte med at lade min kone få SU, og så bare se hvad der sker. Fundiver har du nogen ide, om der evt. kunne komme konsekvenser på grund af det, og hvilke?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.01.2013 11:06:31

Det har jeg svært ved at forestille mig. Hvis man har modtaget SU eller andre offentlige ydelser, man ikke er berettiget til, skal man betale dem tilbage. Men står der i din kones SU-meddelelse, at det er en betingelse for hendes SU, at du er arbejdstager, og at hun straks skal meddele det til SU-Styrelsen, hvis dine forhold på arbejdsmarkedet ændrer sig?

Hvis der ikke står noget sådan i SU-meddelelsen, kan din kone aldrig miste sin ret til SU, uden at SU-styrelsen først skal skrive til hende, at hendes udbetalinger stopper fra den og den dato af den og den grund. Og dermed kan hun heller aldrig komme til at modtage noget, hun ikke har ret til.

Så jeg vil mene, at det absolut værste, der kan ske, er, at din kone på et tidspunkt modtager et brev om, at hendes SU-udbetalinger stopper. Men dette naturligvis med forbehold for, at jeg ikke ved, hvad der står i hendes SU-meddelelse.

John85

Indlæg af John85 » 09.01.2013 11:42:08

Fedt!! De har overhovedet ikke skrevet noget om min arbejdstagestatus i hendes SU-meddelse, udover at hun nu kan få SU.. sååå, vi har vist ikke så meget at frygte.. Tusind tak for dine svar!!..

Besvar