hvor mange penge er nok?(at have staaende for at soege)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
aida1

hvor mange penge er nok?(at have staaende for at soege)

Indlæg af aida1 » 31.12.2012 16:05:09

Hej ! og godt nytaar !
jeg sidder her paa aarets sidste dag og er ved at vaere godt traette af ikke bare kunne flytte hjem til dk med min mand og mit barn. vi har lige skrevet under paa yderligere 6 maaneder i sverige(ny lejlighedskontrakt) og har et inderligt oenske om at naeste gang vi skal flytte at det maa blive til dk! jeg gar i skole i dk og arbejder ca 58 timer om maaneden ogsaa i dk. har soegt arb i sverige men uden held (vi har boet her i 6 maaneder nu) min mand har faaet opholdstilladelse og arbejdstilladelse efter svenske nationale regler her i sverige. hvis der ikke snart bliver udsigt til at faa job i sverige gaar jeg rundt og poenser paa om det ville vaere muligt at soege om fs i dk efter eu reglerne som person med tilstrakkelige midler.. ja det kan vaere det er et dumt sporgsmaal men er der nogen der ved om man overhovedet kan det naar vi ikke har soegt om for min mand at vaere her i sverige igennem eu reglerne?(taenker det maaske haenger sammen ) udover det har jeg ingen formue og tjener bestemt ikke nok til at vaere person med tilstrakkelige midler men har luftet mit problem for banken der maaske ville kunne gaa med til et stoerre "laan" som jeg ville kunne forsikre us om at min mand eller jeg selv ikke ryger paa kontanthjaelp i dk. er der nogen der har erfarring med om det overhovedet kan bruges til noget og i saa fald hvor mange penge vil de gerne "se" at man raader over? ja det er maaske lidt kringlet men haaber der er nogen der ved noget. :) ida

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvor mange penge er nok?(at have staaende for at soege)

Indlæg af mh1 » 31.12.2012 16:16:50

Først skal du holde nytårsaften, og så når du er vågen nok i morgen, så læser du her:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... r/flyttedk

Og du printer oplysningerne, som du finder der og på de to links, der er på siden ud, så du kan læse dem igennem igen og igen.

Så bliver du forhåbentlig glad, for der er rigtig gode chancer for at du - eller rettere din ægtefælle kan få et dansk opholdskort. Du vil være 'person med tilstrækkelige midler', fordi du hverken har læst i Sverige eller arbejdet der (endnu). I kan søge om opholdskortet, mens I bliver boende i Sverige, og så først lægge konkrete flytteplaner, når han får en forhåndsgodkendelse. I vil have 6 mdr. til at flytte i, så I kan gøre det i god ro og orden.
mh
Rådgiver for ÆUG

bodilmorgan

Indlæg af bodilmorgan » 06.01.2013 22:32:52

Hej.
Min mand og jeg søgte som person med tilstrækkelige midler i dk og jeg er studerende og havde et lille job ved siden af... I ansøgningen skal du bare skrive under på du vil forsørge din ægtefælle... Vi fik visum en måned efter vi søgte så det har ikke været et problem!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.01.2013 12:30:55

ÆUG oplever stort set aldrig, at EU-ansøgninger afslåes i Danmark pga. manglende ”tilstrækkelige midler”. Så i praksis skal det nok mest forstås som et krav om, at den hjemvendende danske statsborger ikke må være på kontanthjælp. Og en lille familie kan da sagtens klare sig på SU + SU-lån + et fritidsjob. Det er der masser andre end jer, som har gjort gennem tiderne.

aida1

Indlæg af aida1 » 12.01.2013 20:22:05

WAAAUUUW!!! tak alle! nu har jeg lige faaet kamp gejsten tilbage igen! saa vil jeg da goere et forsoeg og faa soegt engang i loebet af de naeste par maaneder!! jeg havde en ide om at us ville se et eller andet crazy beloeb for at vaere overbevist om man ikke kom til at "koste" systemet penge. har en ide om at min mand lettere ville kunne faa arb i dk pga at vi har hele vores netvaerk der. - grunden til vi i oevrigt aldrig har soegt efter de danske regler i foerste omgang er at jeg i forbindelse med at jeg fandt ud af jeg var gravid gik paa jobcentret i dk og kom i erhvervspraktik i 6 maaneder indtil start paa barsel ( kontanthjaelp som inkomst kilde) da jeg ikke har vaeret medlem af en a kasse( meget dumt!!) saa er bange for de vil kraeve en masse ( har i oevrigt ellers aldrig vaeret paa kontant hjaelp hverken foer el siden , var bare lige hjemvendt fra usa og taenkte jeg maatte igang med et eller andet indtil barsel) ... ja man bliver vel klogere... :)

Besvar