Visum til DK
Visum til DK
Hej
Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med herinde.
Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med herinde.
Senest rettet af Momi 06.04.2013 18:59:37, rettet i alt 1 gang.
Re: Visum til DK
Din mand kan ikke søge om familiesammenføring fra Danmark af, hvis han ikke har lovligt ophold. Så han bliver nød til enten:
1) Rejse hjem og søge om familiesammenføring fra sit hjemland af.
2) Rejse hjem og søge om visum igen om 3 måneder, hvorefter han så kan søge fra Danmark af.
3) Han rejer hjem, du bosætter dig f.eks i Sverige eller Tyskland (hvad der nu er tættest/lettest for dig), og han søger om familiesammenføring med dig efter svenske regler. Efter en 3-6 måneder kan i så rejse tilbage igen til Danmark, og søge om familiesammenføring efter EU reglerne.
Men hvis han allerede nu opholder sig ulovligt i Danmark, og det da rimeligt sandsynligt at han ikke vil få tildelt et visum igen om 3 måneder, hvilket efterlader muilighed 1 og 3.
Man sætter sig deværre i en rigtig skidt situation når man ikke overholder ens hjemrejsefrister for ens visum...Dette siger jeg ikke for at være belærende, men for at forklare hvorfor i har så få muligheder.
1) Rejse hjem og søge om familiesammenføring fra sit hjemland af.
2) Rejse hjem og søge om visum igen om 3 måneder, hvorefter han så kan søge fra Danmark af.
3) Han rejer hjem, du bosætter dig f.eks i Sverige eller Tyskland (hvad der nu er tættest/lettest for dig), og han søger om familiesammenføring med dig efter svenske regler. Efter en 3-6 måneder kan i så rejse tilbage igen til Danmark, og søge om familiesammenføring efter EU reglerne.
Men hvis han allerede nu opholder sig ulovligt i Danmark, og det da rimeligt sandsynligt at han ikke vil få tildelt et visum igen om 3 måneder, hvilket efterlader muilighed 1 og 3.
Man sætter sig deværre i en rigtig skidt situation når man ikke overholder ens hjemrejsefrister for ens visum...Dette siger jeg ikke for at være belærende, men for at forklare hvorfor i har så få muligheder.
Tak for dit svar
Han opholder sig ikke i Danmark, men i Spanien hvor hans opholdstilladelse er udløbet. Derfor tænkte jeg at der måske var andre muligheder??
Jeg forstod ikke punkt 2, hvordan kan han søge fra DK af?
Han opholder sig ikke i Danmark, men i Spanien hvor hans opholdstilladelse er udløbet. Derfor tænkte jeg at der måske var andre muligheder??
Jeg forstod ikke punkt 2, hvordan kan han søge fra DK af?
Han kan søge fra Danmark af, hvis han opholder sig lovligt i Danmark på det tidspunkt hvor han søger. Men det kræver jo at han har et visa der lovliggører han ophold i Danmark.
Okay, dvs. jeg har ingen mulighed for at søge om visum til ham her fra DK mens han er i Spanien?
Du søger ikke om visum. Det gør han. Og nej, eftersom han allerede opholder sig ulovligt i et andet Schengen land så kan han selvfølgelig ikke søge om et visum til endnu et Schengen land.
-
fundiver199
Hvis din mand alligevel er ulovligt i Spanien, har jeg svært ved at se, hvad den store fordel er ved, at han er der i stedet for i sit hjemland. I kan ikke være sammen, og han kan ikke arbejde uden opholdstilladelse, i hvert fald ikke legalt. Så hvorfor rejser han ikke bare hjem og søger om en opholdstilladelse i Danmark fra sit hjemland, som soreng har beskrevet som mulighed 1)? Det er da ærlig talt så nærliggende, at det ligger lige til højrebenet.