Adoption og familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
enzo65

Adoption og familiesammenføring

Indlæg af enzo65 » 06.12.2012 22:35:29

Min kone som kommer fra Thailand og som har dansk opholdstilladelse, har en bror (i thailand) som har en søn på 10 år .
Broderen har mistet sit arbejde og har ikke mange midler til at forsørge sig selv og familien. Nu har han hørt min kone om hun ville være interesseret i at adoptere sønnen og give ham et godt liv i Danmark.
Vi taler en del om dette og er ikke helt uvillige da vi ikke selv har børn, men vil det overhoved kunne lade sig gøre at få ham til Danmark. Min kone og hendes bror mener ikke at der vil være de store problemer i at min kone adopterer drengen i Thailand da de jo er i nær familie.
Men vil hun efterfølgende kunne lave en familie sammenføring til Danmark?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Adoption og familiesammenføring

Indlæg af mh1 » 07.12.2012 10:00:07

Efter dansk lov kan man ikke adoptere efter anden lov end dansk, når man har bopæl i DK. Når man er gift, kan man KUN adoptere sammen med sin ægtefælle.

I må derfor i fællesskab søge om adoption efter danske regler. Det vil være en familieadoption, og I skal godkendes som adoptanter af statsforvaltningen. Desuden - som det allervigtigste - skal statsforvaltningen tage stilling til om adoptionen kan anses for at være til barnets bedste. DEN vurdering bliver næppe mindre foretaget mindre omhyggeligt og kritisk efter Masho-sagen.

Jeg er i tvivl om, hvorvidt man vil give tilladelse til adoption af et 10-årigt barn, hvis far (og mor?) er i live, og blot økonomisk trængt.

OBS! Selv, hvis din kone skulle gå hen og få gennemført en adoption i Thailand, så kan den ikke bruges til noget. Den skal nemlig gennem præcis samme vurdering i statsforvaltningen, for at kunne føre til godkendelse og dermed familiesammenføring.

Du kan læse en vejledning her: http://www.adoptionsnaevnet.dk/fileadmi ... option.pdf
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.12.2012 11:49:20

Ikke at børn kan gøres op i penge, men det vil netto koste mindst ca. 24.000 kr/år at have et barn. Der er medregnet børnecheck!

For det beløb kan I nok hjælpe HELE din kones familie, og ikke bare det ene barn - som hvis det selv bliver spurgt nok alligevel allerhelst vil blive, hvor det er, hvis ellers forældrene/faderen er en almindelig person og ikke en børnemishandler ...
mh
Rådgiver for ÆUG

DBS

Indlæg af DBS » 07.12.2012 16:16:26

Hvordan står trådopretter mht. sammenføring af børn, og "2 års reglen" ?

mvh DBS

enzo65

Indlæg af enzo65 » 08.12.2012 18:33:57

Tak for de gode svar. Jeg er bange for at hvis vi sende penge ville de blive brugt på alt andet end barnet. Mig og min kone har boet sammen i Sverige de seneste 2 år og er først flyttet til Danmark i maj i år.
Barnet lever i øjeblikket under meget dårlige forhold uden at gå i skole og må stort set klare sig selv. Da min kone tidligere boede i Thailand var det hende der tog sig af ham sammen med hendes mor som nu død. Han vil meget gerne selv til Danmark.
Der er nok ikke andet for end at vi må prøve at søge om adoption efter de danske regler og se hvad der bliver svaret. Tak for hjælpen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2012 10:50:05

Mht. 2-års reglen gælder den vel næppe ved adoption. Eller den gælder fra det tidspunkt, hvor adoptionen er foretaget, da man jo af gode grunde ikke kan søge om opholdstilladelse til barnet tidligere end det.

Besvar