Hej igen alle sammen..
Jeg står her og undre mig over noget som jeg håber i kan svare mig på.
som der står inde på www.nyidanmark.dk regler for EU borger:
For at et familiemedlem til en EU-statsborger kan få opholdstilladelse efter EU-reglerne, er det bl.a. en betingelse, at familiemedlemmet i forvejen har haft fast, lovligt ophold i et EU-land.
Hvis nu min mand kommer her på visum i 3 mdr og så rejser tilbage til sit land, så kan han vel godt få en opholdstilladelse når han søger om det, da han har opholdt sig lovligt i et EU land (dk).
kan det ikke passe?
Eller er det bare mig der har misforstået noget?
håber i vil svare.
Help Plz
-
matildeudenh
-
fundiver198
For at bruge EU-reglerne i Danmark skal du være bosiddende og arbejde
i et andet EU-land.
Hvis du gerne vil bruge disse regler kan du f.eks. flytte til Sverige, Tyskland eller Frankrig og arbejde for en svensk, tysk eller fransk arbejdsgiver. Medens du gør det, søger du så om opholdstilladelse til din mand, enten efter de nationale svenske, tyske eller franske regler, eller (og det er som regel nemmere) efter EU-reglerne med henvisning til, at du flytter til det pågældende land fra Danmark for at arbejde.
Når din mand så har fået sin opholdstilladelse, så har han haft lovligt ophold sammen med dig i det pågældende EU-land, og herefter kan I sammen flytte til Danmark efter de samme EU-regler. Alt, hvad der kræves, er, at du flytter (tilbage) til Danmark for at studere eller arbejde - eller at du er pensionist.
i et andet EU-land.
Hvis du gerne vil bruge disse regler kan du f.eks. flytte til Sverige, Tyskland eller Frankrig og arbejde for en svensk, tysk eller fransk arbejdsgiver. Medens du gør det, søger du så om opholdstilladelse til din mand, enten efter de nationale svenske, tyske eller franske regler, eller (og det er som regel nemmere) efter EU-reglerne med henvisning til, at du flytter til det pågældende land fra Danmark for at arbejde.
Når din mand så har fået sin opholdstilladelse, så har han haft lovligt ophold sammen med dig i det pågældende EU-land, og herefter kan I sammen flytte til Danmark efter de samme EU-regler. Alt, hvad der kræves, er, at du flytter (tilbage) til Danmark for at studere eller arbejde - eller at du er pensionist.
-
matildeudenh
Ja,det kan du godt, du kan bare ikke bruge EU- reglerne. Istedet kan I bruge de svenske nationale regler. Det tager vist lidt længere tid, men til gengæld kan din mand få SU hvis han vil studere. Ved de svenskenationale regler skal I bevise, at I ikke er gift proforma, så de interviewer jer separat om jeres forhold.