Indberetnings pligt

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

closed1

Re: Indberetnings pligt

Indlæg af closed1 » 19.11.2012 00:45:39

Gitte ... måske du skulle bruge tiden på integration ... snup en ... go søndag

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.11.2012 12:04:20

Mht. §59, stk. 7 er paragraffen mig bekendt især tænkt anvendt over for personer, der hjælper afviste asylansøgere med at holde sig skjult for myndighederne, så de kan undgå tvangsudsendelse. Det betyder ikke, at den ikke også gælder for andre situationer. Men det betyder, at anklagemyndigheden nok især vil være tilbøjelig til at rejse tiltale i sager af den type, og især hvis der er tale om mere organiseret aktivitet som f.eks. at formidle kontakt mellem flygtninge og værtsfamilier.

Mht. familiesammenførte, der ikke længere lever op til samlivskravet, kan man forestille sig – og nu gætter jeg bare – at US måske ikke er så optaget af at foretage politianmeldelse i sådanne sager, men at hovedvæg-ten i stedet lægges på at få inddraget opholdstilladelsen og få den pågældende til at udrejse. Hvis den pågæl-dende har forsørget sig selv ved at arbejde, er der jo ikke sket den store samfundsmæssige katastrofe ved, at han/hun har været her, og det spiller vel ind på US overvejelser om, hvorvidt der er grund til at sætte hele apparatet omkring politianmeldelse i gang.

Men man kunne forestille sig – og nu gætter jeg igen bare – at US måske vil være mere tilbøjelig til at foretage politianmeldelse, hvis de har en begrundet mistanke om, at parret aldrig har boet sammen, og at ægteskabet derfor fra start af har været ren proforma, hvor den herboende måske er blevet betalt for at indgå det etc.

Hvis jeg var US eller Statsadvokaten, ville jeg da synes, at det var mere interessant at få en domsfældelse i den slags grove sager end i en sag, hvor i øvrigt lovlydige borgere er gået fra hinanden efter 6 års ægteskab og har ”glemt” at oplyse det til myndighederne.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 21.11.2012 17:01:09

det vi blev informerede om var ikke om hvorvidt de politianmelder en eller ej. De konsekvenser det kan får er eks for den der har midlertidlig oph, denne kan så indrages alene fordi man ikke har levet op til ens forpligtelser eks at indberette...
Individer kunne det også få konsekvens for mig hvis jeg i fremtiden skulle finde på at gifte mig med en jeg skulle fs med igen, her ville de kunne tage det med i deres betragtning om jeg har overholdt min del af det jeg siger ja tak til ved at blive FS..
På intet tidspunkt talte nogen om politianmeldes eller noget i den stil

Grunden til dette overhovedet kom op er at at min eks og jeg slet ikke er skilt pga at manglende kærlighed til hindanden, men pga min eks er meget syg og af mange forskellige årsager, valgte vi at blive skilt, og han rejste til sin familie et andet sted i EU. Emnet kom op, da vi talte om at hvis vi engang i fremtiden ønsker at blive gift igen, og dermed evt. bo i dk igen, hvad kunne det så have at konsekvenser hvis vi ikke havde indberettet, eller hvis jeg indgik et andet ægteskab med en fra et andet land( hvilket jeg ikke har til hensigt igen at gøre) :-).. dette er en meget indviklet sag, men kan kun rose US for deres hjælp.... Min eks mands sag er lidt små komplicerede da den indeholder en masse aspekter som ikke sådan er "normale" i disse sager.

Besvar