Hej alle, jeg har lige et spørgsmål som jeg ikke kan finde svar på - håber der er nogen som kan hjælpe.
Jeg er en 21-årig dansk statsborger, som pt opholder mig i Tyrkiet. Jeg har været her siden slutningen af april 2012, og har derfor fået en opholdstilladelse på yderligere 3 mdr.
Jeg kendte ikke til den nye visumregel, da jeg skulle ansøge om opholdstilladelse. I får lige lidt fakta.
Jeg rejste til Tyrkiet 26 april 2012, og rejste tilbage til DK 8 juni 2012 (idet jeg troede at jeg kunne starte på nyt 90-dages visumfri periode, når jeg vendte tilbage). Her har jeg så opholdt mig i Tyrkiet i 44 dage. Herefter rejste jeg tilbage til Tyrkiet 21 juni 2012, og søgte om opholdstilladelse d. 10 sep - altså 82 dage. Som sagt troede jeg at når jeg vendte tilbage d. 21 juni 2012, startede jeg på en frisk 90 dage visumfri periode.
Men i alt havde jeg opholdt mig i Tyrkiet i 126 dage, altså 36 dage for meget når jeg ikke havde en opholdstilladelse. Men da jeg kom på politi stationen i Tyrkiet, og vi forklarede dem det - var der ingen problemer med at få en opholdstilladelse. Jeg skulle dog betale en bøde på 530 tl for de ekstra dage jeg havde opholdt mig der.
Mit spørgsmål er så: Kommer der til at blive problemer i lufthavnen i Tyrkiet når jeg rejser hjem? Når de kan se at jeg har opholdt mig for længe i Tyrkiet uden opholdstilladelse, men at jeg har betalt en bøde for det på politi stationen?
Og kommer der til at være problemer når jeg lander i Kastrup Lufthavn, mht paskontrol?
Håber der er nogen som kan hjælpe!
hjælp, visum til dansker i tyrkiet
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: hjælp, visum til dansker i tyrkiet
Nej, når du har betalt bøden er der ingen problemer. MEN du skal huske at have kvitteringen for at du har betalt på dig, selv om det burde fremgå af systemet.
Du kan passende læse en forklaring her på, hvordan du skal regne og tælle, så du undgår at havne i samme situation igen:
http://www.udvandrerne.dk/JLKM/Udvandre ... Discussion
Du kan passende læse en forklaring her på, hvordan du skal regne og tælle, så du undgår at havne i samme situation igen:
http://www.udvandrerne.dk/JLKM/Udvandre ... Discussion
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG