Til alle jer der skal have besøg på turistvisum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

smukkemolly51

Til alle jer der skal have besøg på turistvisum

Indlæg af smukkemolly51 » 17.05.2008 18:27:26

Hejsa med jer..

Som de fleste af jer nok ved, eller måske har lettere glemt, :) har min mand fået visum. Jeg har endnu ikke fået ham op, da der lige har været nogen ting der skal ordnes. Men angående de 2000 euro man skal fremvise på en udskrift når man søger visum på ambassaden..

Jeg ringede til us for at hører om det er nok jeg kommer med pengene i lufthavnen, da vi synes det er mange penge at min mand skal rejse med. Hende jeg snakket med (med alt respekt) var ikke en af de dygtigste og måtte hele tiden spørg en anden der også var der. Men hun sagde at det IKKE var nok jeg stod i lufthavnen og ventet med pengene, at min mand selv skulle have pengene med (kontant).. Men jeg skulle prøve at ringe til udenrigsministeret, da de vide mere om det, end us..

Så jeg ringede til udenrigsministeret og fik fat i en flink mand. Der sagde at selvfølgelig skulle min mand ikke rejse med penge kontant. At det havde han aldrig nogensinde hørt om.. Og blev ved med at sige at hvis jeg havde pengene med, så var det nok.. det andet var en fjer der var blevet til 10 høns...
Sluttet denne samtale, og var faktisk mere forvirret, for hvem af dem havde ret?? Gode råd var dyre. Så da jeg snakket med min mor sagde hun hvad med at ringede til told politiet.. De må jo vide det, når de har sådan nogen sager ca hver dag.

Så jeg ringede til toldpolitiet. Kom igennem til en høflig politimand. Fortalte historien for 3 gang. og han sagde det samme som ved udenrigsministeret at det var nok at min mand havde en bankudskrift med, hvis der var nogen problemer vil de kontakte mig (da jeg står og venter) og så skal jeg kunne fremvise pengene. Han sagde det var nok jeg bare stod og viftet lidt med dankortet. Men ellers var det en god ide at få et brev med fra min bank hvor der stod jeg havde de 2000 euro til rådighed. Og de havde også penge automater, hvor man kunne sætte kortet i og bevise at man havde de penge... Han sagde man IKKE skulle tage pengene med kontant, da der er utrolig mange lommetyve i lufthavnen.

Håber det har hjulpet alle som også er i vores situation.. :)

keff

Indlæg af keff » 17.05.2008 18:55:20

Tak Molly.
Fin research du har lavet og det hjælper mange med det samme problem.
....MEN.... Min kone kan ikke tage direkte fly til DK fra afrika,så nu er jeg måske en smule overparanoid men har du indtrykket af det svar du fik også gælder resten af schengen lufthavnene,er det en form for standardisering landene imellem.
Min kone kan selvfølge tage bankudskrift med men jeg står altså i DK og vifter med D-kort mens hun er i frankfurt.

Tak igen for din indsats.

Keff

ZB

Indlæg af ZB » 17.05.2008 18:57:42

hej og tillykke med visum :D

jeg ville bare lige kommentere at der nogle steder hvor der kan være afrejse problemer fra hjemlandet. der er nogen lande hvor man skal fremvise pengene INDEN man rudejser. det bedste er faktisk at tjekke hos US for hvilke lande og beløb...

smukkemolly51

Indlæg af smukkemolly51 » 17.05.2008 19:08:17

Tak for det zb :)
Angående det du skriver vil jeg kommentere at de sagde hos us, at det var slet ikke deres arbejdsområde. At man skulle kontakte enten ambassaden eller udenrigsministeret for yderligere spørgsmål.. Ham manden fra udenrigsministeret nævne så hjemmesiden nyidk.. som vel egentlig hører under us?

Til keff: ja det er et godt spørgsmål man kan altid blive forvirret i vendingen.. Min mand skal også mellem lande og det bliver sikkert i Frankfurt også.. Men ved så ikke om de har forståelse for når de kan se ham/hende skal rejse videre. For ham politi manden jeg snakkede med fortalte at det skulle være nok med hans bankudskrift. Men ellers kan de vel lave et opkald til den ventede person i det andet land ell??
(og tak for ordene, vi er mange i samme båd) :)

rinarios
Geografisk sted: København

Indlæg af rinarios » 17.05.2008 19:24:40

Hej Smukkeholly,

Jeg er meget glad for alt dit arbejde du har gjort. Kan klart bruges når min mand har fået sit VISA, forhåbentligt snart.

Også jeg talte med US forleden og fik samme svar som du. Ved ambasaden i Peru er de ikke så informationsrige vedr. spørgsmål, så jeg håber bare vi gør det rigtigt.

Fra veninde har jeg desværre hørt at de i Frankfurt skulle være en smule strikse. Hendes kæreste fra Ghana havde en værre bøvl.
Min mands mellemlanding bliver sikkert i Amsterdam, ved ikke hvordan de er der, men jeg kan huske du tidligere har haft ringet til lufthavnen der. Ellers er jeg villig til at hente ham i Holland.
Hvordan er det mon hvis mellemlanding foregår i USA.

1000 tak for alt det du har gjort.
Karina

keff

Indlæg af keff » 17.05.2008 19:36:03

rinarios skrev: Fra veninde har jeg desværre hørt at de i Frankfurt skulle være en smule strikse. Hendes kæreste fra Ghana havde en værre bøvl.
Karina
Karina
Jeg blev også lidt chokeret i Frankfurt, af at se betjentene checke afrikanerne,de havde næsten ikke tid til at se mit pas i deres iver i at checke afrikanernes papirer.

Må jeg spørge hvilken slags bøvl din venindes kæreste havde.?
Alt har interesse for mig,da min kone er fra Ghana..

Tak

smukkemolly51

Indlæg af smukkemolly51 » 17.05.2008 19:43:26

Hejsa Karina..

Tak for de søde ord. Men når jeg har fået noget af vide, som også kan gavne jer andre. så skal i selvfølgelig også have det råd med på bagen... :)

Nej us sagde også enten ringe til ambassaden eller udenrigsministeret, men tror hellere ikke at denne ambassade vi bruger har mange brikker at flytte med, føles ihvertfald sådan. :?

Og til det med at ringe til Amsterdam (lufthavnen) så var det ikke mig, kan ikke lige huske hvem der skrev om det, men har også set tråden engang.

Og endnu engang tak for de søde ord :)
Louise

smukkemolly51

Indlæg af smukkemolly51 » 17.05.2008 20:08:25

Hvis nogen har haft en kæreste/ægtefælle der har rejse via et andet land først.. Så vil jeg meget gerne hører om hvordan det gik??
Om der var nogen som helst problemer

På forhånd tak

Louise

keff

Indlæg af keff » 17.05.2008 20:12:40

smukkemolly51 skrev:Hejsa Karina..
Og til det med at ringe til Amsterdam (lufthavnen) så var det ikke mig, kan ikke lige huske hvem der skrev om det, men har også set tråden engang.
Louise
Det var vist matildeudenh som ville ringe til Amsterdam,hun har sin kæreste på besøg nu og hendes kæreste skulle vist kun fremvise kontoudtog og have 200 euro på lommen,så vidt jeg husker. Jeg tror tråden hed "2000 euro".

Karina jeg ved desværre ikke hvordan det er at mellemlande i USA,men de har jo også immigrations problemer derovre.

Keff

ZB

Indlæg af ZB » 17.05.2008 21:30:23

smukkemolly51 skrev:Tak for det zb :)
Angående det du skriver vil jeg kommentere at de sagde hos us, at det var slet ikke deres arbejdsområde. At man skulle kontakte enten ambassaden eller udenrigsministeret for yderligere spørgsmål.. Ham manden fra udenrigsministeret nævne så hjemmesiden nyidk.. som vel egentlig hører under us?
Okay, Molly :D - kun fordi jeg kendte nogle eksempler hvor US havde anbefalet folk at tage ca. 200 kr x antal dages ophold ...

held og lykke med det hele

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 17.05.2008 21:42:04

Jeg vil også gerne sige tak til "smukkemolly" for det store arbejde, hun har gjort.

Må ærligt indrømme, at jeg hele tiden har syntes, at det der med at rejse med 2000 euro i kontanter lød temmelig molboagtigt. Så det er da rart at høre, at SÅ tåbelige er pasmyndighederne i Danmark trods alt heller ikke.

I praksis kan jeg heller ikke forestille mig, at man overhovedet interesserer sig for disse ting, hvis blot den indrejsende ser ud til at have penge til at klare sig under opholdet.

Men har man en ægtefælle eller kæreste fra et 3. Verdens land, som skal rejse til Danmark alene, ja så skal man nok sørge for, at formaliteterne er i orden. For det er selvfølgelig den gruppe, som altid vil blive hevet ud til kontrol.

Hvorimod jeg da ikke kan forestille mig, at de vil være så idiotiske at begynde at spørge til den slags, hvis en "hvid" dansker kommer hjem til Danmark med sin udenlandske kæreste eller ægtefælle på slæb, eller hvis det f.eks. drejer sig om en amerikaner.

smukkemolly51

Indlæg af smukkemolly51 » 18.05.2008 00:37:18

Tak fundiver198 for de søde ord.. Dejligt at hører andre sætter pris på de ting man gør :)
Ja jeg har selv haft samme tanke at det er lidt vildt og skulle have 2000 euro med nærmere 15.000 danske kr. Og ham politi manden i lufthavnen sagde også at der var alt for mange lommetyve, at man skulle tag og holde sig væk fra, at have pengene kontant. Så man ikke risikeret at få sjålet sine penge..
Men det vil jo så være en god ide at have et brev med fra banken at man har de penge til rådighed på sin konto, og så kan bevise de i deres pengeautomater.. Men helt fair lød de nu i lufthavnen og de må jo vide hvad de gør :) Ved så ikke med mellemlandingen, men de kan vel for pokker se at man skal videre. Så det er jo ikke fordi man strander der.. feks i min mands tilfælde så er det 1 time ca i Frankfurt han skal vente..

men hører gerne fra andre der har oplevet det allerede og ikke ligesom jeg der bare venter og venter :)

sov godt alle...

SIHA
AUG Board
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 18.05.2008 20:05:46

fundiver198 skrev:Jeg vil også gerne sige tak til "smukkemolly" for det store arbejde, hun har gjort.

Må ærligt indrømme, at jeg hele tiden har syntes, at det der med at rejse med 2000 euro i kontanter lød temmelig molboagtigt. Så det er da rart at høre, at SÅ tåbelige er pasmyndighederne i Danmark trods alt heller ikke.

I praksis kan jeg heller ikke forestille mig, at man overhovedet interesserer sig for disse ting, hvis blot den indrejsende ser ud til at have penge til at klare sig under opholdet.

Men har man en ægtefælle eller kæreste fra et 3. Verdens land, som skal rejse til Danmark alene, ja så skal man nok sørge for, at formaliteterne er i orden. For det er selvfølgelig den gruppe, som altid vil blive hevet ud til kontrol.

Hvorimod jeg da ikke kan forestille mig, at de vil være så idiotiske at begynde at spørge til den slags, hvis en "hvid" dansker kommer hjem til Danmark med sin udenlandske kæreste eller ægtefælle på slæb, eller hvis det f.eks. drejer sig om en amerikaner.
Hej Fundiver

Jeg har også kun hørt, det check blive brugt i praksis, i et fåtal af situationer. Man kan vel kalde det, at gå med livrem og seler.

Jeg er enig i, at det som udgangspunkt er en tåbelig regel, når det vedrører folk, som er kommet herop på besøgsvisum, hvor der er skrevet invitation hvor man lover underhold under opholdet.

De sager, jeg har hørt, at der har været check, har været med nogle kinesiske studerende, som kom herop med under 500,- på lommen.

Umiddelbart, ville jeg gætte på, at de efterhånden er så rutinerede i lufthavnen at de kan skille fårene fra bukkene. Står referenten i lufthavnen med dankortet svingende, som Molly skriver det, giver det nok ikke årsag til problemer.

Men selvfølgelig, kan en sådan situation være til stor gene for den nyankomne, så derfor kan et bankudskrift være en god sikkerhed.

Mange hilsener

Sidse
Medlem af ÆUGs bestyrelse

smukkemolly51

Indlæg af smukkemolly51 » 25.05.2008 18:17:58

Hejsa Alle igen

I denne uge ringede jeg igen til politiet, us og udenrigsministeret. For at være helt sikker når min mand skal mellemlande i et andet shengenland først.
SÅ snakkede først med politiet i lufthavnen, der ikke kunne svare mig, om de vil lade min mand rejse videre, hvis han tager via frankfurt og til dk. For det med pengene gælder fra det første schengen land han kommer til, så derfor vil de ikke hjælpe mig alverden at stå med pengene klar i cph, hvis de så bare i Frankturt sender ham tilbage igen.. (Her er det politiet i Frankfurt der bestemmer)

Så jeg ringede til Udenrigsminteret og fik fat i en dame, der aldrig nogensinde havde hørt om de 2000 euro?? Og hun blev ved med at sige at det måtte være ved us. men hun vil undersøge sagen og ringe tilbage til mig. Hun ringede så tilbage og sagde at hun havde snakket med nogen af hendes kollegaer, ingen havde hørt noget om de 2000 euro. Men hvis man gik ind på nyidk. Som er en side us har. Så står der at man skal kunne dokumenter at man har nogen penge til rådighed. Sådan som hun læste det var at man feks skulle kunne få et par måltider, at man skulle kunne ta' en taxa eller toget... ???

Nå men så ringede jeg til us. (dem der giver turistvisummet, de må da vide noget) Men hellere ikke de havde hørt noget om de 2000 euro. Og som hende jeg snakket med sagde, så er det ambassaderne ude i verden der laver de regler, de "synes" de kan være bekendt at gøre.. Så det kan jo godt ske der i et land... somewhere der har det krav at man skal kunne dokumentere at man har 2000 euro, men derfor er det ikke sikkert der er i de andre lande..

Så det eneste i andre som er i samme situation som jeg, kan gøre. Er at kontakte jeres ambassade i det pågældende land jeres halvdel kommer fra og hører dem, hvor mange penge man skal kunne bevise man har, for at få et visum

keff

Indlæg af keff » 25.05.2008 20:24:29

Tak igen for din indsats smukke molly.. :D

Besvar