giftes med illegal asylansøger

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

ismanden1

Re: giftes med illegal asylansøger

Indlæg af ismanden1 » 31.10.2012 07:21:51

Jeg skal også nævne, at min kæreste tilhører Rohingya-folket - en muslimsk minoritet i den vestlige del af Burma, der ikke kan få udstedt et burmesisk pas og desværre bliver forfulgt af hinduerne, hvorfor mange flygter til Bangladesh.
Hilsen Ismanden

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.10.2012 13:21:37

på nyidanmarks side kan du finde en fact finding rapport om netop Rohingyaernes forhold i Bangladesh og Burma. Rapporten indholder ikke nogen klar konklusion såsom 'Rohingyaer bør gives asyl', men de danske myndigheder kender altså til forholdene.
mh
Rådgiver for ÆUG

ismanden1

Indlæg af ismanden1 » 05.11.2012 10:05:02

Hej igen!

Flere spørgsmål trænger sig på.
Vi søger en lejlighed i Sverige og undervejs forsøger vi at finde en løsning på vore problemer.
Mit spørgsmål:
Min kæreste venter som sagt på udsendelse. Min kæreste samarbejder med Politiet derom. Hvis vi blot "forsvinder" til Sverige, skal min kæreste da melde sin "forsvinden" til de danske myndigheder?

Venlig hilsen
Ismanden

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.11.2012 10:10:40

Det vil da være smart at fortælle danske myndigheder, at han er flyttet til Sverige, så Danmark ikke spilder ressourcer på at eftersøge ham for at kunne udsende ham.

GitteK

Indlæg af GitteK » 08.11.2012 16:01:10

Vil en flytning til Sverige ikke blot gøres jeres udfordringer større ?

Din kæreste kan ikke søge asyl i Sverige, da han allerede har søgt i DK. I kan ikke gifte jer, da han ikke kan vise et pas og I kan ikke søge opholdsret til ham efter EU reglerne. I kan heller ikke søge efter de svenske regler, når han opholder sig illegalt i Sverige.

Altså skal han leve illegalt i Sverige og uden rettigheder. I DK har han da trods alt en asylansøgers rettigheder i forhold til sundhedssystemet m.m.

Så ud over, at han skal leve et liv uden papirer og uden rettigheder, så vil du også befinde dig i et nyt land med alt hvad det medfører. Det ser for mig ud til, at I intet vinder - men blot mister yderligere.

ismanden1

Indlæg af ismanden1 » 12.12.2012 22:26:29

Hej igen!

Vi har nu fået lejlighed i Sverige. Vi venter på min kærestes papirer, så vi forhåbentlig kan indgå ægteskab snart.

Jeg - EU-borger - flytter min folkeregister-adresse til Sverige. Min kæreste - illegal asylansøger i Sverige - skal naturligvis også bo i den lejede lejlighed.

Mine spørgsmål:
1: Kan/skal min kærestes tilstedeværelse oplyses til de svenske myndigheder, bortset fra i forbindelse med en Hinderprövning og vielse. Begge vore navne står på lejlighedens dørskilt.

2: Når vi på et tidspunkt påtænker at ansøge om familiesammenføring i Danmark, kan vi da på forhånd få en identikation fra Udlændingestyrelsen, om ansøgningen har en chance for at blive godkendt? (Der er vist ca. 3 mdrs. ventetid)

3: Vi bor som sagt i Sverige nu. Kan jeg - EU-borger - alene aflevere ansøgningen om familiesammenføring hos Udlændingestyrelsen i København?

4: Kan der sættes en cirkatid på, hvornår vi kan tænke på at ansøge om Familiesammenføring?

Til orientering:
Vi har lejet en lejlighed i Sverige med kontrakt på 1 år. Lejen startede den 1. dec. 2012.
Jeg flytter folkeregisteradressen til Sverige pr. 1. jan. 2013. (Har solgt min danske ejendom pr. 31.dec.2012)
Jeg - EU-borger - har oprettet bankkonto i Sverige, hvorfra bl.a. huslejen betales

På forhånd tak
Ismanden

ismanden1

Indlæg af ismanden1 » 12.12.2012 22:31:06

Hej igen!

Jeg lavede en fejl i mit indlæg.

Min kæreste er IKKE asylansøger i Sverige!!!! men "kun" illegal!!
Hilsen
Ismanden

soreng

Indlæg af soreng » 13.12.2012 09:26:47

ismanden1 skrev: Mine spørgsmål:
1: Kan/skal min kærestes tilstedeværelse oplyses til de svenske myndigheder, bortset fra i forbindelse med en Hinderprövning og vielse. Begge vore navne står på lejlighedens dørskilt.
Så dit spørgsmål er om din kæreste skal registrere sin adresse hos de svenske myndigheder, når han opholder sig illegalt i landet? Det skal han nok ikke gøre med mindre han gerne vil hentes af politiet.
ismanden1 skrev:2: Når vi på et tidspunkt påtænker at ansøge om familiesammenføring i Danmark, kan vi da på forhånd få en identikation fra Udlændingestyrelsen, om ansøgningen har en chance for at blive godkendt? (Der er vist ca. 3 mdrs. ventetid)
Nej.
ismanden1 skrev:3: Vi bor som sagt i Sverige nu. Kan jeg - EU-borger - alene aflevere ansøgningen om familiesammenføring hos Udlændingestyrelsen i København?
Ja det kan du godt, men til den tid vil din mand jo have lovligt ophold i Sverige ikke. Så han kan jo sagtens tage med til us i København og aflevere ansøgningen.
ismanden1 skrev:4: Kan der sættes en cirkatid på, hvornår vi kan tænke på at ansøge om Familiesammenføring?
Når i har cirka 4-6 måneders dokumentation for reelt ophold i Sverige. Og det er ÆUG's helt generelle råd at blive boende i Sverige mens sagen bliver behandlet.
ismanden1 skrev:Til orientering:
Vi har lejet en lejlighed i Sverige med kontrakt på 1 år. Lejen startede den 1. dec. 2012.
Jeg flytter folkeregisteradressen til Sverige pr. 1. jan. 2013. (Har solgt min danske ejendom pr. 31.dec.2012)
Jeg - EU-borger - har oprettet bankkonto i Sverige, hvorfra bl.a. huslejen betales
Husk for guds skyld at undgå at have kontantøkonomi (benytte kontanter ved indkøb). Brug altid kreditkort til alt, da det vil komme til and indgå som en del af sagsbehandlingen at kigge på beviser for at i har haft et fast og reelt ophold i Sverige. Jo kortere tid i opholder jeg i Sverige før der søges om fs efter eu, jo stærkere skal jeres dokumentation være overfor us.

ismanden1

Indlæg af ismanden1 » 13.12.2012 22:53:32

Hej igen Søren!

Tak for dine svar. Vedr. dit svar på mit spørgsmål 1. Når vi henvender os til Skatteverket for at aflevere Hinderprövningen og identificere os til brug for at ansøge om at indgå ægteskab, vil Skatteverket da ikke undersøge under hvilke forhold, vi - og især min kæreste - opholder os i Sverige?

Venlig hilsen

Ismanden

soreng

Indlæg af soreng » 14.12.2012 08:40:15

Det er da muligt men det er ikke til hinder for at i kan få tilladelsen. I teorien kan man da godt forestille sig at de svenske myndigheder vil udnytte når i bliver gift til at vide hvor din mand helt sikkert vil være på en bestemt dag og på et Bestemt tidspunkt. Men om det sker i praksis ved jeg ikke.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.12.2012 10:49:30

Der er tidligere set adskillige eksempler på, at illegale indvandrere, som er gået under jorden i Sverige, og som har bestilt tid til vielse i Sverige, bliver arresteret af politiet, når de dukker op på rådhuset.

Dette gælder vel at mærke kun illegale indvandrere, som myndighederne kender til, altså typisk asylansøgere, som har fået afvist deres sag i Sverige, og som derefter har valgt at forsvinde fra myndighederne, selv om de har fået en udrejsefrist.

Hvis man ikke har søgt asyl i Sverige, har man jo heller ikke nogen sag hos Migrationsverket eller hos svensk politi, og så har man jo heller intet at frygte.

soreng

Indlæg af soreng » 14.12.2012 12:58:28

Hvis man opholder sig i Sverige uden en gyldig opholdstilladelse eller visum, er man da illegal indvandrer, og opholder sig lige så illegalt i landet som hvis man har fået afvist en asylansøgning i Sverige. Så det kommer vel an på om opholdsstatus bliver tjekket når man søger om at indgå ægteskab. bliver det tjekket, Så ved myndighederne det jo.

Men det er vel en risiko man må leve med hvis man vælger at opholde sig illegalt i et land, at man risikerer at blive anholdt, hvis man stikker hovedet for langt frem i forhold til myndighederne.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.12.2012 13:43:33

Men der er altså forskel på, om man står på listen over eftersøgte personer hos politiet, eller om man ikke gør.

soreng

Indlæg af soreng » 14.12.2012 13:46:40

Det er der muligvis nok.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 16.12.2012 14:13:39

Ligeledes mindes jeg flere sager gennem årene herinde hvor folk er blevt gift selvom den ene har opholdt sig illegal i Eu :-D, Så det kan sagtens lade sig gøre...
Men der er jo altid en reel risiko... Men det er der jo sådan set hele tiden, hvergang din kæreste bevæger sig uden for døren er der jo en reeel risiko for at blive stoppede...

Besvar