Kaere Aegteskab uden graenser,
Tak for et vaerdifuldt site med god information. Jeg har nogle overvejelser om, hvordan jeg bedst kan vende tilbage til Danmark med min russiske kaereste og vil i den forbindelse saette pris paa Jeres raad.
Baggrunden er at jeg er dansk statsborger (26aar). Jeg har moedt min russiske kaereste (24aar) for 2.5 aar siden i London og vi har det sidste 1.5aar boet, sammen i Moskva. Nu vil vi gerne til Danmark og bo. Jeg har faaet job i Danmark fra februar og vil gerne have min kaereste med til Danmark. Enten i forbindelse med at hun soeger om optagelse paa CBS og kommer til Danmark som studerende eller alternativt gennem en familie sammenfoering. Under alle omstaendigher er det planen at hun skal starte paa en uddanelse til September2013. Jeg har ikke paa nuvaerende tidspunkt bolig i Danmark, men det ville ikke vaere at problem at skaffe passende bolig og opfylde de resterende krav.
Jeg vil gerne undgaa en situation, hvor hun skal gaa og kede sig i Danmark i flere maaneder, mens hun venter paa et svar fra US, men samtidig vil vi naturligvis ogsaa gerne undgaa en situation, hvor vi ikke kan se hinanden i en laengere periode fordi hun ikke kan rejse til Danmark eller lign. Det skal siges at hun har Schengen visa (1aar) og har vaeret i Danmark fire gange foer.
Jeg ser to muligheder i denne situation:
1. Studievisa
Den foerste mulighed er at hun ansoeger om opholdstilladelse naar vi ved om hun er kommet ind paa et studie i April/Maj 2012.
2. Fammiliesammenfoering
Den anden mulighed er at vi gifter os nu og indgiver en ansoegning, mens vi stadig bor sammen i Rusland og forhaabentligt saa kan vi faa tilladelse inden jeg tager til Danmark i februar.
Jeres svil saette stor pris paa Jeres ideer og tanker omkring hvordan i vill gribe denne situation an.
mvh
AF
Strategi
Re: Strategi
Noget at tage med i jeres betragtninger er at hun på et studievisum selv skal betale 100% for at læse, hvilket hun ikke skal, hvis i er familiesammenført (forudsat at studiet vil være gratis for danskere selvfølglig), og at hun ikke vil kunne få SU på et studievisum, men det vil hun kunne som fs.
Hvis i alligevel har tænkt jer at blive gift, vil jeg mene at i skal søge om familiesammenføring, men eftersom at i allerede har boet sammen i 1½ år, lever i vel umiddelbart også op til fast samliv lige om lidt, så i ikke behøver at gifte jer udelukkende for at opnå fs.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... samliv.htm
Om ansøgningen når at blive behandlet færdigt inden februar er ikke urealistisk, men det kommer jo også an om i ryger i bunken af komplicerede eller enkle sager.
Hvis i alligevel har tænkt jer at blive gift, vil jeg mene at i skal søge om familiesammenføring, men eftersom at i allerede har boet sammen i 1½ år, lever i vel umiddelbart også op til fast samliv lige om lidt, så i ikke behøver at gifte jer udelukkende for at opnå fs.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... samliv.htm
Om ansøgningen når at blive behandlet færdigt inden februar er ikke urealistisk, men det kommer jo også an om i ryger i bunken af komplicerede eller enkle sager.
-
fundiver199
En ting mere at overveje er det dokumentationskrav, der stilles, hvis I søger om FS som ugift par. Så den letteste og sikreste løsning er måske at gifte jer, og især hvis I alligevel planlægger at gøre det før eller siden.
Tak for Jeres indlaeg. De har vaeret vaerdifulde i vores overvejelser.
Der er en ting som er lidt uklart for mig. hvis man indgiver en ansoegning fra udlandet, kan man saa rejse til danmark paa et turist visa mens sagen behandles paa besoeg, saa lanege man overholder visa kravene. Foreksempel fordi man allerede har 1 aars multiple entry schengen visa?
Der er en ting som er lidt uklart for mig. hvis man indgiver en ansoegning fra udlandet, kan man saa rejse til danmark paa et turist visa mens sagen behandles paa besoeg, saa lanege man overholder visa kravene. Foreksempel fordi man allerede har 1 aars multiple entry schengen visa?
Det kan man godt...Man kan bare ikke få udstedt et nyt visum mens ansøgningen bliver behandlet.