Uddannelse i Danmark på eu-regler
Uddannelse i Danmark på eu-regler
Hej
Jeg er stødt på denne tekst, og vil gerne vide om jeg tolker den korrekt. Hvis jeg kommer til Danmark på eu-regler, og f.eks. får arbejde som gartnermedhjælper, kan jeg så kun ta' en uddannelse inden for dette område? Eller har jeg misforstået noget?
En unionsborger, der ikke længere er arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende, bevarer sin status som arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende, hvis den pågældende påbegynder en erhvervsuddannelse.
Medmindre personen er uforskyldt arbejdsløs, kan status som arbejdstager dog kun bevares, hvis der er en forbindelse mellem den tidligere erhvervsmæssige beskæftigelse og den omhandlede uddannelse.
Kan nogen svare på det?
Mvh Monies
Jeg er stødt på denne tekst, og vil gerne vide om jeg tolker den korrekt. Hvis jeg kommer til Danmark på eu-regler, og f.eks. får arbejde som gartnermedhjælper, kan jeg så kun ta' en uddannelse inden for dette område? Eller har jeg misforstået noget?
En unionsborger, der ikke længere er arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende, bevarer sin status som arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende, hvis den pågældende påbegynder en erhvervsuddannelse.
Medmindre personen er uforskyldt arbejdsløs, kan status som arbejdstager dog kun bevares, hvis der er en forbindelse mellem den tidligere erhvervsmæssige beskæftigelse og den omhandlede uddannelse.
Kan nogen svare på det?
Mvh Monies
altså hvis du er EU-borger kommer her og arbejder men så begynder en uddannelse indenfor dit fag ?
kan du sende et link?
EU-borgere kan opholde sig 3-6 måneder her for at finde arbejde/uddannelse. Uddannelse for EU- borgere er gratis... det burde være muligt at opholde sig her i 3-6 måneder mellem arbejdet og til uddannelsen start
kan du sende et link?
EU-borgere kan opholde sig 3-6 måneder her for at finde arbejde/uddannelse. Uddannelse for EU- borgere er gratis... det burde være muligt at opholde sig her i 3-6 måneder mellem arbejdet og til uddannelsen start
Det jeg studser over i teksten, er at der tilsynesladende skal være en forbindelse mellem det arbejde jeg tager i Danmark - når jeg kommer tilbage - og den uddannelse jeg kan ta'. Hvis jeg tar' arbejde i en bagerbutik, kan jeg så kun uddanne mig som bager eller konditor. Det lyder totalt urimeligt, og jeg skal undersøge det nærmere. Jeg er kun 19 år, og vil jo gerne ha' en uddannelse på et tidspunkt, men er jeg virkelig bundet til at ta' en uddannelse der har forbindelse med det job jeg har udøvet i Danmark.
Mvh Monies
Mvh Monies
Jeg fandt et link:
(jeg kan ikke lave det til et link da den laver det om til en smiley)
I mine øjne misforstår du teksten lidt.
Som EU borger har du ret til at være her hvis du
A) har arbejde eller selvstændig virksomhed
B) Råder over tilstrækkelige midler. Dvs. ca. 60.000,- kr.
C) er optaget på en uddannelse
D) familiemedlem til anden EU borger
Hvis man så har arbejde (A) og vælger at studere senere inden for samme område, kan man altså bevare sin tilladelse (som arbejdstager).
Det forhindrer dig ikke i at arbejde som bager og uddanne dig til f.eks. frisør. Du starter f.eks. med at arbejde. Så søger du ind på en uddannelse og når du er optaget søger du en ny opholdtilladelse - med udgangspunkt i punkt C.
Det skulle der ikke være nogen problemer med.
Håber det hjælper lidt...
Kode: Vælg alt
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004L0038R(01):DA:HTMLI mine øjne misforstår du teksten lidt.
Som EU borger har du ret til at være her hvis du
A) har arbejde eller selvstændig virksomhed
B) Råder over tilstrækkelige midler. Dvs. ca. 60.000,- kr.
C) er optaget på en uddannelse
D) familiemedlem til anden EU borger
Hvis man så har arbejde (A) og vælger at studere senere inden for samme område, kan man altså bevare sin tilladelse (som arbejdstager).
Det forhindrer dig ikke i at arbejde som bager og uddanne dig til f.eks. frisør. Du starter f.eks. med at arbejde. Så søger du ind på en uddannelse og når du er optaget søger du en ny opholdtilladelse - med udgangspunkt i punkt C.
Det skulle der ikke være nogen problemer med.
Håber det hjælper lidt...
-
fundiver198
Det, Ulrik skriver, lyder fornuftigt. Situationen svarer lidt til, at en udlænding får opholdstilladelse i Danmark, fordi han er gift med en dansk kvinde. De bliver så skilt, men umiddelbart efter gifter han sig med en anden dansk kvinde. I den situation skal han jo også søge om en ny opholdstilladelse, idet grundlaget for den første opholdstilladelse, nemlig det første ægteskab, ikke længere eksisterer.
Så konklusionen er nok, at hvis I flytter til Danmark efter EU-reglerne på et tidspunkt, hvor du arbejder, så skal I søge om en ny opholdstilladelse, hvis du siger dit job op og begynder at studere i stedet. Bøvlet, javel, men egentlig meget logisk, hvis man tænker lidt over det.
Reglen om, at der ikke skal søges ny opholdstilladelse, hvis man begynder at studere indenfor det fag, hvor man arbejder, skal så nok ses som en form for undtagelse, der har til hensigt at gøre livet lidt lettere for både ansøgere og myndigheder. Men i dit tilfælde har den snarere bidraget til at øge forvirringen
Stadig er mit råd til dig at søge lidt kvalificeret rådgivning omkring disse EU-regler og jeres mulighed for at benytte jer af dem, så du er helt sikker på, hvad du foretager dig. Jeg VED således ingenting om, hvordan disse regler er, eller hvordan de tolkes i praksis.
Så konklusionen er nok, at hvis I flytter til Danmark efter EU-reglerne på et tidspunkt, hvor du arbejder, så skal I søge om en ny opholdstilladelse, hvis du siger dit job op og begynder at studere i stedet. Bøvlet, javel, men egentlig meget logisk, hvis man tænker lidt over det.
Reglen om, at der ikke skal søges ny opholdstilladelse, hvis man begynder at studere indenfor det fag, hvor man arbejder, skal så nok ses som en form for undtagelse, der har til hensigt at gøre livet lidt lettere for både ansøgere og myndigheder. Men i dit tilfælde har den snarere bidraget til at øge forvirringen
Stadig er mit råd til dig at søge lidt kvalificeret rådgivning omkring disse EU-regler og jeres mulighed for at benytte jer af dem, så du er helt sikker på, hvad du foretager dig. Jeg VED således ingenting om, hvordan disse regler er, eller hvordan de tolkes i praksis.
Tusind tak for jeres tid og svar. Jeg vil selvfølgelig undersøge det nærmere. Det er da rigtigt at der er en vis logik i, at jeg skal søge ny opholdstilladelse, hvis jeg begynder på noget helt andet, end det den første tilladelse gik på. Det lyder egentlig rimeligt når jeg tænker over det
Rigtig god weekend
Mvh Monies
Rigtig god weekend
Mvh Monies