Individuelt orienteringsbrev

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Enig

Re: Individuelt orienteringsbrev

Indlæg af Enig » 30.09.2012 11:38:04

@Soreng:
Jeg viste skam godt at brevet ville komme, men havde bestemt håbet, der ville være ét eller andet specifikt jeg kunne forholde mig til!
Jeg mener jo trods alt jeg HAR fremsendt relevant dokumentation, så et generelt brev om at dokumentation helt mangler, er meget svært at forholde sig til. :(
De kunne i det mindste fortælle hvad der er galt med det.

soreng

Indlæg af soreng » 30.09.2012 11:45:25

De breve som us sender er oftest standardbreve, vel primært fordi det kan være svært at forklare sig ordentligt i lange tekniske vendinger, når nu brevet også er sendt til din kone, og også skal kunne forståes/oversættes af hende relativt enkelt. Us kan jo ikke forvente at din kone kan læse hverken dansk eller engelsk, og de har givet ikke resourcerne til at få lavet en professionel oversættes til modtagerens sprog, ved hvert brev.

Alle der søger om fs fra danmark af får f.eks også et brev hvor de tildeles procensuelt ophold, også selvom at de allerede har en opholdstilladelse og derfor hverken har brug for den eller er interesseret i den (hvad skal de personer der har en arbejds opholdstilladelse bruge en procensuel opholdstilladelse til? Så skulle de jo sige deres job op mens de venter). ;-)

Det er bare et standardbrev du har fået.

Enig

Indlæg af Enig » 30.09.2012 11:55:51

Jeg ved desværre ikke om det også er sendt til min kone.
Jeg har kun det der står på min side at gå efter her. Der står at brevet er sendt til ansøger.
Da jeg ringede til US sagde damen at det var sendt til mig, så jeg er faktisk ikke klar over det.
Men, når jeg nu udbeder mig om mere information om præcis de dokumenter de efterspørger per email, skal jeg så forvente at høre noget fornuftigt, eller bare vente på afslag, hvis de ikke mener det jeg skriver er relevant, og de 2 uger udløber?

Det dokument vi har vedlagt (da vi afleverede ansøgningen), indeholder de relevante oplysninger, og det er det eneste dokumentation på disse ting vi kan få fra Japan.
Så hvis det ikke er det rigtige for US, er vi på herrens mark i denne sag!

soreng

Indlæg af soreng » 30.09.2012 12:22:15

Du skal, som jeg også skrev oprindeligt, ringe til us og få den til at fortælle dig om de har de oplysninger som de skal bruge, eller som de stadigvæk mangler noget.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.10.2012 09:11:34

Sagsbehandlingen foregår sådan, at der først sidder nogen og tager stilling til, om ansøgningen skal afvises, og om der er alle de oplysninger, der skal bruges. Der arbejdes under stort tidspres, så selvom det naturligvis ikke er optimalt, kan man bestemt ikke udelukke, at der kan ske fejl, hvor en stresset medarbejder overser eller misforstår materiale, som allerede er fremsendt til sagen, og derfor beder om flere oplysninger, selvom US har fået dem allerede.

Som soreng skriver, må du få opklaret, og helst på skrift (f.eks. email), om US fastholder, at de mangler noget for at kunne behandle ansøgningen.

Enig

Indlæg af Enig » 01.10.2012 09:48:16

Som opfordret skrev jeg en ny mail til sagen i går. Denne gang via email og ikke min side, da jeg i det mindste får en kvittering på at have afleveret noget (har inkluderet brevet nederst).

Jeg har ringet nu i dag, og fik følgende at vide:

De har modtaget min info telefonisk vedr. at det er de dokumenter man kan få fra Japan (korrekt, men de han glemmer at forholde sig til at jeg spørger ind til hvad de alternativt vil have), og at de vil behandle sagen på ny udfra de oplysninger der er indleveret.
Han sagde endvidere at sagen vil blive behandlet udfra det tidspunkt hvor noten var lagt. (26/9), da det regnes for "nye oplysninger".

Kan det virkelig være rigtigt?! Der er ikke lagt ny dokumentation i sagen, jeg har bare pointeret at oplysningerne (hvilket den første jeg talte med også kunne vedkende sig) er til stede og spurgt om det kunne være en "svipser" (hendes ordvalg, ikke mit), grundet fremmedartet dokumentation, og om de eventuelt kunne foreslå andre relevante Japanske dokumenter end dem den Japanske Ambasade anbefaler (Jeg kan umuligt være den første med Japansk kone og barn).

Jeg føler i den grad sagen er på vej ud hvor jeg ikke kan bunde!! :cry:

Nyt brev til US:

Hello "navn fjernet",

Regarding case numberID : "fjernet"

I have just received you letter regarding missing documentation for:

- "navn fjernet" birth certificate.
- Documentation for custody of "navn fjernet".

I was pre-warned through 'my page' on nyidanmark.dk, so I have already spoken with Immigration phone service regarding this matter.
The lady I spoke with could see relevant information in this document (part of the original application for family reunification):

- CERTIFIED COPY OF FAMILY REGISTER (page 2):

_______

Registrant of this register
Items regarding birth
Given name: "navn fjernet"
Family name: "navn fjernet"
Date of birth: 31 March
Place of birth: "sted fjernet"
Father’s full name: "navn fjernet"
Mother’s full name: "navn fjernet"
Relationship: First son

Items regarding custody
Date of custody determination: 14 February 2005
Custodial parent: Mother
________

She also said she added a note regarding this, and set the case to 'answered'.

We included the "CERTIFIED COPY OF FAMILY REGISTER" in the original application as documentation for birth and custody of "navn fjernet".
Japan doesn't have specific documents for birth and custody. These are normally made as extracts from the 'full family register'. We chose to include the 'full family register' instead.
This document was included in our application on the recommendation of the Japanese Embassy in Denmark, and I'm sure they can answer all questions about the relevance and legality of this document.
They also told me, that this document has been used before for family reunification with Japanese children.

Embassy of Japan in Denmark:
Telephone: +45 33113344
Email: info@embjapan.dk

Questions:
- Do you have all relevant documentation now? If not, please advice us on what exact Japanese documents we should acquire for this case?
- Can you confirm that the case has been set to pending (answered), and that we await further information from you?

Kind regards,
Peter Enig

Enig

Indlæg af Enig » 01.10.2012 12:42:12

fundiver199 & soreng:
I synes at være nogle garvede veteraner her på dette forum. :)
Er der én af jer evt. ville tage et kig på oversættelsen af det "familie register", hvis jeg sender det pr. mail, og fortælle mig om jeg er helt i skoven?

Jeg er ved at tilmelde mig medlemsservice, men det jo nok noget tid, før jeg kan bruge rådgivningen.

soreng

Indlæg af soreng » 01.10.2012 12:53:16

Send du det bare til raadgivning@aegteskabudengraenser.dk så skal du se, så når det nok frem til en rådgiver. :-)

Enig

Indlæg af Enig » 01.10.2012 13:52:59

Mail sendt!! :-)
Håber det kan redde min dertil indrettede inden det er forsent.

Tak!!

Karsten Olsen
Geografisk sted: Skodsborg

Indlæg af Karsten Olsen » 01.10.2012 14:26:33

Hej Enig!

Umiddelbart tror jeg US har lavet en fejl ved at de simpelthen har overset dit vedlagte dokument. Sikkert er det at de har begået en fejl ved ikke at præcisere, hvad de ønsker, når du allerede har indsendt dokumentation. De kan ikke blot fremføre at de skal have yderligere dokumentation, når du allerede har indsendt noget dokumentation. De må fortælle hvad de skal have. Ellers vil du kunne blive ved i al uendelighed.

Som rettesnor har US oplyst mig at US godkender et dokument for forældremyndigheden, hvis dokumentet i hjemlandet er gyldig og tilstrækkelig dokumentation for forældremyndigheden. Generelt skulle der gælde at de accepterer et dokument hvis det er ok dokumentation i hjemlandet. De kan heller ikke med rimelighed forlange mere. Jeg har indtrykket at de dokumenter som du har indleveret er ok dokumentation i Japan, og så har de ingen undskyldning for ikke accepterer dem.

Hvis jeg var dig vil skrive til dem, som du også er i gang med, at de måtte forklare hvad de mere ønsker, samt en bekræftelse af at du får forlænget tidsfristen indtil dette er opklaret. Når dette er opklaret kan man så sætte en eventuel ny tidsfrist, hvis de ikke allerede har den information de skal bruge. Hvis de har den information som de skal bruge skal de komme op med godkendelsen i en fart. At lave en fejl er menneskelig, men at lave to fejl ved ikke at rette op på den er påpeget er noget skidt. Specielt i sager som disse hvor det påvirke menneskeskæbner.

Udover kontakt med ÆUGs kompetente og hjælpsomme rådgivning, vil jeg også i din situation kontakte ombudsmanden. De er også meget hjælpsomme, og kender Udlændingestyrelsen til tider urimelige måder at behandle borgerne, når de selv har begået en fejl.

Du skal også være velkommen til at ringe. Jeg vil måske kunne give dig et par oplysninger du måske kan bruge.

Held og lykke

Enig

Indlæg af Enig » 01.10.2012 21:49:01

Jeg er stadig fuldstændigt forbløffet over det ham fra US sagde.. at vi var smidt tilbage i køen. slået tilbage til start! Jeg havde jo bare påpeget at jeg mente der var relevant information, og at vi gerne ville høre om hvad vi så mangler.

Hvis de vil gi et afslag vil jeg da gerne have det snart! Det kan jeg da forholde mig til, istedet for at løbe i ring.

Føler mig noget tom!

Besvar