Graviditet efter EU-Reglen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Softice

Re: Graviditet efter EU-Reglen

Indlæg af Softice » 30.08.2012 09:10:41

Hej Tokay
Der er noget jeg ikke forstår - din kone kan bestille et ID-kort så snart hun har et personnummer, det har intet med forsikringskassen at gøre.
Desuden er et id kort ikke strengt nødvendigt, men det gør livet nemmere, i realiteten kan hun blot gå ned til barnmorskan med sit personbevis og pas.
Og så skal du huske at alle undersøgelser vedrørende graviditet er gratis i Sverige, ligesom alle undersøgelser af børn.
Jeg fødte i malmø for et halvt år siden ( Er arbejdstager i DK endda), har aldrig betalt for noget og er ikke medlem af forsikringskassen. Det eneste der koster noget er hvis din kone skal overnatte på barselsgangen, hvilket er 80kr per overnatning og det er prisen for alle i Sverige.
Jeg ville slå koldt vand i blodet og vente på hendes personnummer. De vigtige besøg hos barnmorskan ligger først efter hun er 3 måneder henne, så du har god tid. Så hvis hun er rask ellers, ville jeg tage det stille og roligt. Det skal nok gå :)

tokay

Indlæg af tokay » 30.08.2012 09:28:20

Softice skrev:Hej Tokay
Der er noget jeg ikke forstår - din kone kan bestille et ID-kort så snart hun har et personnummer, det har intet med forsikringskassen at gøre.
Desuden er et id kort ikke strengt nødvendigt, men det gør livet nemmere, i realiteten kan hun blot gå ned til barnmorskan med sit personbevis og pas.
Og så skal du huske at alle undersøgelser vedrørende graviditet er gratis i Sverige, ligesom alle undersøgelser af børn.
Jeg fødte i malmø for et halvt år siden ( Er arbejdstager i DK endda), har aldrig betalt for noget og er ikke medlem af forsikringskassen. Det eneste der koster noget er hvis din kone skal overnatte på barselsgangen, hvilket er 80kr per overnatning og det er prisen for alle i Sverige.
Jeg ville slå koldt vand i blodet og vente på hendes personnummer. De vigtige besøg hos barnmorskan ligger først efter hun er 3 måneder henne, så du har god tid. Så hvis hun er rask ellers, ville jeg tage det stille og roligt. Det skal nok gå :)
Hej SoftIce og tak for svar.

Sagen er den at det er mig som er "EU Pendleren", min kone er den som er flyttet op. Hvorfor jeg skal skrive til forsinringskassan er vel fordi hun netop ikke er sygeforsikret, idet hun har opholdskort via EU retten..... tror jeg, hvad ved jeg.

Andre der har nogle indput til hvad jeg nu gør ?

GitteK

Indlæg af GitteK » 30.08.2012 10:18:41

Slapper lidt af ?

Jeg går ud fra, at I nu har angivet ansøgning om svensk cpr.nr til din kone. Vent på svaret.

Når hun forhåbentlig får sit svenske cpr.nr - indbetaler I de 400 kr og henvender jer på Skatteverket og ansøger om ID kort til din kone: (det har intet med Forsäkringskassen at gøre)

http://www.skatteverket.se/privat/idkor ... 21581.html

Med cpr.nr og ID-kort vil hun blive behandlet af sundhedssystemet til gældende priser.

Min mand er lige blevet registreret i Forsäkringskassen og har fået udbetalt aktivitetsstöd.

Når din kone har fået svensk cpr.nr - udfylder I denne blanket:
http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm ... OD=AJPERES

OG vedlægger din sidste lønseddel, din kontrakt og kontaktoplysninger til din arbejdsgiver.

tokay

Indlæg af tokay » 30.08.2012 10:33:31

Hej GitteK

Ja, det er lige netop det vi har ingivet ansøgning om, min kones svenske cpr nr.
GitteK skrev:Når din kone har fået svensk cpr.nr - udfylder I denne blanket:
http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm ... OD=AJPERES

OG vedlægger din sidste lønseddel, din kontrakt og kontaktoplysninger til din arbejdsgiver.
GitteK
Du ved jo godt, at jeg har lidt svært ved at slappe af, heheh :roll: :wink:

Vi er klar over at forsikringskassen intet med ID-kortet har at gøre, det er bare det som vi fik besked på at vi skulle gøre. Vi fik forklaret at forsikringskassen tager stilling til aom min kone kan forsikres. Sidst gik der 2-3 månder inden jeg fik svar fra forsikringskassan. (da jeg udfyldte ansøgningen for mig selv)

Det er lige den blanket jeg fik udleveret fra Skatteverket, som skulle sendes til Forsikringskässan. Det er den jeg har dårlige erfaringer med, idet jeg i sin tid fik afslaget.

mvh
Tokay
Senest rettet af tokay 30.08.2012 10:41:49, rettet i alt 2 gange.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.08.2012 10:36:10

Har I fået sendt en ansøgning af sted til Danmark om et dansk opholdskort? For så kunne det jo flaske sig sådan, at opholdskort i DK udstedes inden fødslen, så I kan benytte jer af det danske sundhedssystem til den tid.

tokay

Indlæg af tokay » 30.08.2012 10:39:15

skaanebo skrev:Har I fået sendt en ansøgning af sted til Danmark om et dansk opholdskort? For så kunne det jo flaske sig sådan, at opholdskort i DK udstedes inden fødslen, så I kan benytte jer af det danske sundhedssystem til den tid.
Det har vi mindsandten også d. 28. juni 2012 :-)

Men vi kan jo ikke regne med U.S. og deres sagsbehandlings tid + vi skal sørge for at sælge bolig + købe ny bolig i DK + flytte rundt mens man er gravid og oven i det, så skal vi jo også selv lægge ud for undersøgelserne som hurtigt løber op i ca. 10.000 SEK, så det er derfor vi ikke har lyst til at vente på hvad de nu siger.

mvh
Tokay

tokay

Indlæg af tokay » 30.08.2012 10:50:32

GitteK skrev:Med cpr.nr og ID-kort vil hun blive behandlet af sundhedssystemet til gældende priser.
Det gør vi så først hvis konen bliver godkendt af Forsikringskassan....
(det var her jeg fik afslag)

mvh
Tokay

GitteK

Indlæg af GitteK » 30.08.2012 12:11:40

Din kone har også tidligere fået afslag på svensk cpr.nr. Det betyder ikke, at hun får det nu.

Din kone kan ikke blive registreret i Forsäkringskassen uden et svensk cpr.nr, så det er klart, at hun tidligere ikke kunne blive registreret. Men det kan hun, når hun har et svensk cpr.nr. Så udfylder i blanketten (med hendes oplysninger) og vedlægger dokumentation for din ansættelse i DK.

Du kan ikke blive registreret, da du arbejder i DK. Men det er uden betydning. Du har ret til læge og tandlæge hjælp efter gældende priser - blot du har et svensk cpr.nr (ved tandlæge skal du dog bruge en blanket fra Forsäkringskassen).

Altså:
1. Slap af
2. Afvent svensk cpr.nr til din kone
3. Slap af
4. Søg om ID-kort til din kone og registerer hende samtidig i Forsäkringskassen
5. Slap af

tokay

Indlæg af tokay » 30.08.2012 12:15:08

GitteK skrev:Altså:
1. Slap af
2. Afvent svensk cpr.nr til din kone
3. Slap af
4. Søg om ID-kort til din kone og registerer hende samtidig i Forsäkringskassen
5. Slap af
:shock: Puhhh alle de punkter, gør mig stresset :wink:

sam123

Indlæg af sam123 » 30.08.2012 19:29:44

Hej tokay
vi har haft det same situation,vi fik afslag to gange men 3 gange sagsbehandleren i skatteverket selv udfyld et skema til min kone og hun vil kun have kopi af hedes pass og EU opholdskort ikke andet.en uge efter hun fik personnummeret. :)
4 dage sener hun fik et brev fra primevården skåne som byder de hende velkommen .
det står i brevet at hun kan selv vælge et andet vårdcentral hvis hun ikke nil have det central som står på brevet.
jeg tror at din kones personnummer er på vej det dreje sig om en eller et par dage.
men efter jeg læst dit indlægt så blive jeg også lidt bekymæret :D du smitte jo :)
omgågene forskningkasse ,der ikke nogen fortalt os at vi skulle udfylde et landet form form blanketer. jeg trorde at det vil sker automatisk når hun fik personnummer .ligsom i denmark.
nu vil jeg spøger Gitte K, om den her point altså point nr4. :D .skal jeg også udfyld den over navnet blanket eller det er nok men personnummer.

GitteK

Indlæg af GitteK » 31.08.2012 08:29:47

Man skal som sådan ikke noget. Men et ID kort gør livet lettere i Sverige - så det er værd at overveje, hvis man skal bo der i længere tid. Lægen, posthuset, tandlægen m.m. beder altid om ID kort og hvis man ikke har dette - skal man gå rundt med sit pas.

Hvis man skal til tandlægen skal den udenlandske ægtefælle være registreret i Forsäkringskassen - den danske ægtefælle skal have intyg 5164 fra forsäkringskassen (http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm ... OD=AJPERES)

Hvis man har behov for en større tandbehandling kan det forøvrigt anbefales, at få det gjort i Sverige, da man betaler de første 3000 kr. selv og får herefter 50% i tilskud af forsäkringskassen (af refenceprisen). Når man har betalt 15.000 kr - får man 85% i tilskud.

Hvis den udenlandske ægtefælle ønsker praktik, instegsjob eller lignende skal man også være registreret i Forsäkringskassen. Det samme gør sig gældende ved ydelser til barn, under barsel m.m.

GitteK

Indlæg af GitteK » 31.08.2012 08:32:31

Ps. Hvordan bliver man egentlig gravid efter EU-reglen ?

tokay

Indlæg af tokay » 31.08.2012 09:32:45

GitteK skrev:Ps. Hvordan bliver man egentlig gravid efter EU-reglen ?
LOOOOOL !!!! Skal vi gå i detaljer ??? :lol: :lol: :wink:

- Måske ikke den best gennemtænkt overskrift, men folk har åbenbart forstået mig korrekt hahahaha :lol:, GitteK hvad skulle vi dog gøre uden dig ?

-Tokay

GitteK

Indlæg af GitteK » 31.08.2012 10:34:46

Jeg tænkte bare, om det var noget Migrationsverket kunne hjælpe med :lol:

sam123

Indlæg af sam123 » 31.08.2012 15:09:11

Tak Gitte K, for informationen.vi har også belsutet om AT HUN SKAL HAVE id kortet.da koste ikke mere end 400 SEK. TIL gængel som du siger at den gøre livet letter.nu forsteller mig hvordan vil blive Graviditet efter Svenisk nationonakl regeler! :D

Besvar