Ægteskab og flytning til tyrkiet

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
IsabellaB

Ægteskab og flytning til tyrkiet

Indlæg af IsabellaB » 16.08.2012 23:01:07

Hej vil se om nogen her inde måske kan give mig nogen svar.

Jeg har fundet min kærlighed i tyrkiet.
ham og jeg er noget unikt, kan ikke beskrives.

hvis jeg vil flytte der ned, hvad skal jeg afslutte her i danmark?
og hvordan gør jeg? / hvad gør jeg for at blive statsborger der?
vi har snakkede om at blive gift, er det svært at blive accpteret som statsborger eller ?
håber nogen kan give mig nogen svar.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægteskab og flytning til tyrkiet

Indlæg af mh1 » 17.08.2012 07:44:30

1) opsige din lejebolig/ sælge din bolig,
2) melde dig som udrejst af DK til både skat og folkeregister (JA du skal melde det separat til skat). Det første gør du ved hjælp af skats hjemmesides mailsystem, der skriver man jo digitalt under. Det andet er der blanketter til, eller du gør det mundtligt på borgerservice.

3) Du skal have boet i Tyrkiet i 5 år i træk for at kunne blive tyrkisk statsborger. Til den tid er det muligt, at DK har accepteret dobbelt statsborgerskab, ellers skal du afsige dit danske for at få tyrkisk. Du skal bestå en sprogprøve, og må ikke have begået noget strafbart, og du skal have kunnet forsørge dig selv i de 5 år. Da du for at få opholdstilladelse skal dokumentere at råde over 300-500 US$ (afhængigt af, hvilket område du søger i) pr. måned, du søger til ELLER dokumentere at have arbejde, så dokumenterer du jo samtidig at have kunnet forsørge dig selv. Du skal altså have et beløb svarende til 6.000 US$ på en tyrkisk bankkonto, hvis du søger opholdstilladelse til et år.

Du skal meldes til sygesikring, og det er mod selvbetaling (ca. 1.500 kr./måned), hvis ikke du har et job. Du skal selv holde øje med at din arbejdsgiver sørger for forsikringen, selv om den er lovpligtig.

4) Hvis du er gift med en tyrkisk statsborger, så skal denne med, når du søger om opholdstilladelse, og skal skrive under på at I skal bo sammen og at han påtager sig forsørgelsen, og så skal en af jer dokumentere at råde over 500 US$/måned, du søger opholdstilladelse til, eller din ægtefælle skal fremvise ansættelseskontrakt og lønsedler som dokumentation for at have en fast indtægt på mindst 2.000 TL/måned (så længe I kun er 2 personer). Bliver du gift med din kæreste, kan du blive tyrkisk statsborger efter 3 års gift samliv. Der er så (endnu) ikke nogen andre krav.

Du behøver IKKE at være gift, for at bo sammen med din kæreste. Jeg vil råde dig til at prøve jeres forhold af i et års tid, før I gifter jer, for uanset hvor unikt jeres forhold er (alle forhold ER jo i sagens natur unikke), så er det ikke ligetil at flytte til et andet land og en anden kultur.

Det er svært at holde til, at man ikke forstår hentydninger, underforståede meninger, 'body language' (som man måske slet ikke bemærker, fordi det ikke ligner dansk) osv., ikke kender skik og brug, ikke kan sige alt det, man gerne vil (det tager tid at lære tyrkisk ordentligt), kommer til at sige noget andet end det man ville, og ikke mindst er det svært at undvære sin yndlingsost, danske jordbær og lyse nætter.

Gør dig klart, at dine børn ikke vil kende Bamse & Kylling og Jul i Gammelby, at vuggestuer stort set ikke findes og børnehaver er sjældne og tæskedyre, at dine børn måske skal gå i en skole, hvor 45 5-6 årige børn proppes ind i en klasse, der har plads til 30 (klares ved at sætte 3 børn på en tomandspult), at skolepligten er 12 år, og at det efterhånden er et must, at man mindst har en professionsbachelor, når man som ung skal søge job. Konkurrencen om at komme ind på uddannelserne er hård, og mange ender med at måtte takke ja til en plads op til 1500 km fra deres hjem.

Det er blot et lille udpluk af, hvad det indebærer at bo her.
mh
Rådgiver for ÆUG

IsabellaB

Indlæg af IsabellaB » 17.08.2012 12:30:38

Jeg kan en del tyrkisk og kender kulturen og skikke da jeg har boet med en tyrkisk fyr i 2år.

Skal jeg have 6000US$ for at bo der nede pr månede?
Skal jeg have fundet arbejde inden jeg flytter

Er det overstående nøvendigt hvis vi gifter os?

3) Du skal have boet i Tyrkiet i 5 år i træk for at kunne blive tyrkisk statsborger. Til den tid er det muligt, at DK har accepteret dobbelt statsborgerskab, ellers skal du afsige dit danske for at få tyrkisk. Du skal bestå en sprogprøve, og må ikke have begået noget strafbart, og du skal have kunnet forsørge dig selv i de 5 år. Da du for at få opholdstilladelse skal dokumentere at råde over 300-500 US$ (afhængigt af, hvilket område du søger i) pr. måned, du søger til ELLER dokumentere at have arbejde, så dokumenterer du jo samtidig at have kunnet forsørge dig selv. Du skal altså have et beløb svarende til 6.000 US$ på en tyrkisk bankkonto, hvis du søger opholdstilladelse til et år.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.08.2012 13:06:21

@ IsabellaB, prøv lige at læse det, jeg har skrevet, en gang til og så langsomt.

Der står svarene på dine spørgsmål allerede :)
mh
Rådgiver for ÆUG

IsabellaB

Indlæg af IsabellaB » 17.08.2012 13:15:16

hvis jeg vælger at blive gift med ham og det.
betyder (3) ikke noget. vel?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.08.2012 14:06:20

Øh, jo. Du eller han skal STADIG kunne godtgøre at være selvforsørgende/have forsørgerevne, ENTEN ved at en af jer har den nævnte formue i banken, ELLER ved at han har et fast job, som MINIMUM giver ham ca. 2.000 TL om måneden.

Du kan blot hurtigere blive tyrkisk statsborger ved at blive gift, og skal ikke til sprogprøve.
mh
Rådgiver for ÆUG

IsabellaB

Indlæg af IsabellaB » 17.08.2012 14:19:54

Ja så hvis han kan forsørge mig. og har fast arbejde. ( 2000tL ) om måneden så er det ''ligegyldigt'' med (3) ik :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.08.2012 17:04:01

Du behøver ikke at blive tyrkisk statsborger for at bo i Tyrkiet, hvis det er det du mener.

Men hvis det bliver tilladt med dobbelt, så vil jeg i hvert fald have tyrkisk også. Det er ret så træls at være 'umyndig' og bl.a. ikke kunne stemme, og aldrig at vide om man pludselig igen skal betale flere tusinde kroner om året for sin opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

IsabellaB

Indlæg af IsabellaB » 17.08.2012 21:57:31

hehe Ja men hvis jeg er gift med ham skal skal han bare førsørge mig ik ? og så skal vi have 2000tl om måneden til os selv.. det er det ik ?? ikke fordi jeg er dum men det lyder til (3) er hvis du er alene og søger om statsborgerskab

IsabellaB

Indlæg af IsabellaB » 17.08.2012 22:01:45

altså spare jeg penge ved at gifte mig med ham, for at sige det sådan ?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.08.2012 06:36:14

Tjah, om du ligefrem sparer noget afhænger af fremtiden. Ægtefæller har, ligesom i DK, forsørgerpligt overfor hverandre.

Er I gift, har han pligt til at forsørge dig, og da du er udlænding skal han, når du søger om opholdstilladelse, kunne dokumentere at tjene mindst 2.000 TL om måneden - ELLER DU skal kunne dokumentere at tjene det samme. DU har jo lige så vel pligt til at forsørge ham, som han har til at forsørge dig.

Hvis han fx har et sådant job nu, kan du få opholdstilladelse, men hvis han ikke har det længere, og du hverken har job eller opsparing, når du skal have forlængelse, så er du jo noget på spanden til den tid.

Det er noget kortsynet at blive gift, bare for at ikke skulle fremskaffe ca. 36.000 kr., som kan indsættes på en højrentekonto i Tyrkiet. Jeg har haft de samme penge stående nu i mange år, og så har jeg altid en reserve, hvis der skulle ske noget og vi får brug for hurtigt at kunne skaffe en større sum kontant.
mh
Rådgiver for ÆUG

IsabellaB

Indlæg af IsabellaB » 18.08.2012 23:28:26

Men jeg kan godt tage der ned og blive gift med ham og det.
eller skal jeg bare slutte alt her og tage der ned og søge opholdstilladelse og det?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.08.2012 20:35:54

Den beslutning må du selv tage.

Du kan sagtens bo i Tyrkiet uden at være gift med en tyrkisk statsborger, og du kan også sagtens blive gift med en og bo der.

Jeg ved bare, hvor svært det er at bo langt væk fra sit føde- og opvækstland, og synes at det er en god idé at prøve det af, uden at binde sig for fast til at begynde med. Der er himmelvid forskel på at bo sammen med en tyrkisk mand i DK, og så bo sammen med en tyrkisk mand og bo i Tyrkiet. Og endnu større forskel, hvis man er gift. Tyrkiske mænd har generelt en helt anden holdning til, hvad deres koner bør gøre og ikke gøre og hvordan de bør klæde sig, end de har til hvordan deres kæreste må opføre sig og klæde sig.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar