Grænsegængerreglen i Sverige (ubenyttet skattefradrag)?
Grænsegængerreglen i Sverige (ubenyttet skattefradrag)?
Hej. Når jeg (dansk førtidspensionist) bliver gift (25. august) med min amerikanske kæreste her i Danmark, og vi efterfølgende flytter til Sverige, kan jeg så benytte få hendes ubenyttede skattefradrag til min indkomst så jeg får mere af min danske førtidspension udbetalt mens vi bor i Sverige (og indtil hun finder arbejde der)?
Re: Grænsegængerreglen i Sverige (ubenyttet skattefradrag)?
Jeg benytter min kones fradrag i forbindelse med mit arbejde i DK. Om det er anderledes hvis man er førtidspensionist.
Vil du høre det bedste?
Fradraget virker med tilbagevirkende kraft, hvilket betyder at når i er gift så får du fradrag for de måneder der allerede er gået i året.
Vil du høre det bedste?
Fradraget virker med tilbagevirkende kraft, hvilket betyder at når i er gift så får du fradrag for de måneder der allerede er gået i året.
Det lyder næsten for godt til at være sandt
Ved du hvem jeg skal kontakte for at få det, og hvad det kræves? Jeg ved at i Danmark kræver det enten at hun har et dansk personnummer, eller noget lignende, og det kommer til at tage lang tid før hun får det. Vi kunne jo håbe på at hun får et svensk personnummer relativt hurtigt, men det kan vist også tage et stykke tid.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Har du forhørt dig hos www.oresunddirekt.dk?
Bemærk, at 'Danskeren' ikke er sikker på, at du kan bruge fradraget, når du er pensionist.
Bemærk, at 'Danskeren' ikke er sikker på, at du kan bruge fradraget, når du er pensionist.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Jeg har indtil videre kun sendt dem en mail. Har ikke haft penge til at ringe til dem i Sverige, men det må jeg nok hellere gøre mandag.
Er der nogen der ved, om man først kan få ens ægtefælles fradrag, når han/hun har svensk personnummer? Og hvis man betaler skat i DK, så er det vel ens forskudsopgørelse man ændrer det på? og hvordan markerer markerer man det i skattemappen?
Nej. Du kan få ægteskabet registreret hos skat hvis du tager vielsesattesten med derind.
Vi blev gift i DK, så det var en smal sag for dem at godkende ægteskabet.
Burde jeg også kunne gøre det så snart jeg blive gift med min amerikanske kæreste, lige når hun ankommer til DK her i slutningen af august?Danskeren skrev:Nej. Du kan få ægteskabet registreret hos skat hvis du tager vielsesattesten med derind.
Man skal bare tage attesten med på sit borgerservice , så registrere de det . 
Okay. Jeg havde bare en lang snak med Skat i sidste uge om hvorvidt jeg kunne få hendes ubenyttede skattefradrag over på min indkomst, og der sagde det at det krævede et dansk personnummer før de kunne bruge det til noget i deres system, men hun lød nu heller ikke helt sikker i sin sag.closed1 skrev:Man skal bare tage attesten med på sit borgerservice , så registrere de det .
Men... betyder det så at jeg kan få hendes ubenyttede skattefradrag, eller blot at de kan registrere det i deres system?
Som jeg ser det har du ret til hendes fradrag hvis ægteskabet bliver registreret.
For Skat Øresund var det en smal sag at gøre dette.
Men nu er det desværre nok de færreste herinde der er eksperter i skattelovgivningen så vi kan ikke sige noget med sikkerhed.
Nu bor vi jo også i Sverige så jeg ved ikke om det er anderledes for os..
For Skat Øresund var det en smal sag at gøre dette.
Men nu er det desværre nok de færreste herinde der er eksperter i skattelovgivningen så vi kan ikke sige noget med sikkerhed.
Nu bor vi jo også i Sverige så jeg ved ikke om det er anderledes for os..
Det kommer an på om ægtefællen arbejder i Sverige.Zaki skrev:Er der nogen der ved, om man først kan få ens ægtefælles fradrag, når han/hun har svensk personnummer? Og hvis man betaler skat i DK, så er det vel ens forskudsopgørelse man ændrer det på? og hvordan markerer markerer man det i skattemappen?
Hvis du arbejder i DK og ægtefællen ingen job har så er det muligt. Søg på grænsegængerreglen på google og læs mere.
Okay tak. Jeg er førtidspensionist, så der gælder måske særlige regler. Det gør der ofte.
Spørg Skat Øresund eller Øresund Direkt for præcise oplysninger om regler som grænsegænger og om beskatning mellem DK og Sverige.
Skat Øresund kunne ikke sige noget konkret. Jeg må prøve Øresund Direkt. Ved du hvem jeg skal kontakte hvis jeg vil vide om det også gælder i Tyskland og Spanien?skaanebo skrev:Spørg Skat Øresund eller Øresund Direkt for præcise oplysninger om regler som grænsegænger og om beskatning mellem DK og Sverige.